Total 24 Hours of Spavan der Horst

Recy Racing blikt terug op zege tijdens Race Promotion Night

Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing en het trio Jan De Vocht-Johan Van Loo-Geoffrey Heyninck zijn vorig weekend met de BMW 120D de winnaars geworden van een bijzonder boeiende Race Promotion Night, een wedstrijd over 400 minuten. Het trio had aan de eindmeet zes seconden over op de BMW M235i van ondermeer Fred Bouvy, maar deze werd nadien net als het exemplaar van Kox terug gefloten in de eindstand, waardoor Recy Racing in de tabellen staat met twee ronden voorsprong op de BMW M235i van Redant-Vanneste-Derdaele.
De mannen van de lange adem
Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing Team - BMW 120D
De BMW 120D van Recy Racing werd negen jaar geleden in opdracht van BMW Motorsport bij Schubert opgebouwd in een reeks van 13 wagens volgens het toen geldende WTCC reglement. De diesel produceert amper 240 pk, maar heeft een gigantisch koppel. Deze wagen is tot de dag van vandaag nog steeds een te duchten wapen in races van lange adem waarbij het team optimaal gebruik kan maken van het lage verbruik. Op Circuit Zolder kan deze wagen net geen drie uren rijden met zijn tankinhoud. Dit opent perspectieven naar strategie toe waarin Recy telkens bijzonder sterk uit de hoek komt. Ook tijdens de recent verreden 24H Zolder lag Recy Racing om 7 uur in de morgen 7de algemeen en was leider in de Divisie Toerisme alvorens een pak tijd te verliezen met een defecte radiatorschroef.

Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing Team - BMW 120D
“We hadden tijdens de Race Promotion Night niet de intentie om te winnen, maar gezien onze strategie wisten we dat we een hartig woordje konden meepraten,” steekt Jan De Vocht van wal. “De BMW's M235i hebben eens temeer bewezen dat ze net als tijdens de 24 Hours of Zolder een duchtig woordje kunnen meepraten. Er zaten dan ook enkele bijzonder snelle piloten in, om nog maar te zwijgen van de topwagens binnen de BGDC met piloten als Vervisch, Longin, Kox, Derdaele, Bouvy, Bruynoghe, Dumarey, Qvick, enz. We hadden dus echt niet gedacht dat we deze wedstrijd hadden kunnen winnen. Anderzijds hadden we niets aan het toeval over gelaten. Er lag een gereviseerde motor in het vooronder na breuk in Spa en de afstelling was perfect”.

Eindelijk winst
Het trio De Vocht-Van Loo-Heyninck vertrok vanuit 10de positie na de kwalificatie en Johan Van Loo kwam voor het eerst aan de leiding toen de verzamelde concurrentie voor het eerst moest gaan tanken aan de manuele pomp. Ze gaven hun leidersplaats niet meer af en wonnen verdiend deze editie van de Race Promotion Night.

Recy Racing - BMW 120d
Recy Racing - BMW 120d
Jan De Vocht: “We hebben er echt moeten voor knokken en als je de rondetijden bekijkt, dan zit het allemaal heel dicht bij elkaar. We hebben inderdaad wat tijd gewonnen aan de pomp, maar net als iedereen hebben we ook vier verplichte pitstops van drie minuten moeten maken, want anders was het verschil groter geweest. Door het feit dat we langer konden rijden dan de rest met een bak diesel konden we het ook strategisch makkelijker spelen. Zo ben ik tijdens de tweede stint onder de safety car onmiddellijk kunnen binnen komen en heb een pilotenwissel en verplichte pitstop uitgevoerd. De laatste verplichte pitstop hebben we opgespaard in afwachting van een nieuwe neutralisatie. Die kwam er niet en we hebben die doorgevoerd op 20 minuten van het einde gezien het reglement zegt
Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing Team - BMW 120D
dat de laatste verplichte pitstop niet meer mag gebeuren op minder dan 15 minuten van de geblokte vlag. Ondanks het feit dat we dicht tegen de snelste rondetijden aanleunen, konden we met onze diesel de verplichte pitstops beter inkleuren dan de concurrentie. Op het einde zijn we het dan iets rustiger gaan aandoen, maar toch nog met strak ritme. Zodoende kon Bouvy met zijn BMW M235i nog terugkomen tot op zes seconden aan de eindmeet. We hadden de wedstrijd volledig onder controle”.

Op één wedstrijd na stond Recy Racing aan de start van iedere BGDC race afgelopen seizoen. Mede door tweemaal pech konden ze geen wedstrijd winnen, tot afgelopen zaterdag toen ze de hoofdvogel afschoten en het seizoen in schoonheid en met een algemene zege konden afsluiten.

2016
Recy Racing - BMW 120d
Recy Racing - BMW 120d
“We zijn er nog niet uit wat we volgend seizoen gaan doen, maar we gaan ons niet toespitsen op een volledig seizoen BGDC of Belcar. Wel staat vast dat we de 24 Hours of Silverstone gaan rijden. Een etmaalrace voorbehouden voor Toerisme wagens. We gaan deze wedstrijd aanvatten met een gezonde ambitie. Hiervoor zijn we nog op zoek naar een vierde piloot naast Johan Van Loo, Wim Meulders en mezelf. De rest van de agenda moeten we nog inkleuren.”


Team
Recy Racing Team - BMW 120D
Recy Racing Team - BMW 120D
“Het klinkt misschien als een cliché, maar onze dank gaat uit naar onze trouwe sponsors en de ganse crew rond Recy Racing. Mensen met een hart voor autosport die zich binnen een familiaal team belangeloos inzetten voor het welslagen van een race. Dan spreek ik over de meccano’s, de catering, onze fuel boys, enz. Gezien we het ons binnen onze strategie konden permitteren om iedere eventuele neutralisatie een pitstop te doen, hebben onze fuel boys maar liefst meer dan vijf uren in de tankzone vertoefd. Respect!”    

Foto's: Marnik Mouchaers - Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 11 november 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Race Promotion Night.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons