van der Horst

Red Bull Ring: winst voor King in race 2

Jordan King - Racing Engineering
Jordan King - Racing Engineering
De liefhebbers van de GP2 Series beleven mooie tijden. De tweede wedstrijd in Spielberg was andermaal een spektakelstuk, met dank aan de regen. Jordan King, vertrokken vanop pole, won zijn allereerste GP2-wedstrijd op indrukwekkende wijze. Oliver Rowland en Alex Lynn maakten het podium compleet. Voor het eerst dit seizoen staat er iemand in de tussenstand op kop met een relatief grote voorsprong. Raffaele Marciello werd vierde en neemt de leiding met tien punten voorsprong op de winnaar van gisteren, Mitch Evans. Bij de teams heeft Russian Time twintig eenheden meer dan Racing Engineering.
Sergey Sirotkin - ART GP
Sergey Sirotkin - ART GP
Met de straf voor Sergey Sirotkin kreeg King de pole voor de sprintrace cadeau. Naast hem op de eerste rij kwam Norman Nato te staan. De tweede rij ging naar Rowland en Jimmy Eriksson. Bij de start, na drie rondjes achter de safety car gereden te hebben vanwege de regen, waren er onmiddellijk talloze inhaalacties. Zo nam Marciello de vijfde plaats van Luca Ghiotto af. De top vier bleef evenwel ongewijzigd. Na een botsing tussen Arthur Pic en Sean Galeal kwam de safety car weer de baan op, ook al was het maar voor één rondje. Eenmaal het veld weer losgelaten begonnen weer de bijna onoverzichtelijke inhaalacties. Eriksson zakte helemaal terug net als Nato. Rowland en Marciello voerden een prachtig duel uit voor de tweede plaats waar leider King van kon profiteren en wegrijden. Vertrokken als tiende reed Nicholas Latifi op dat moment vijfde en voerde het veld aan van een strijdend groepje van andere rijders dat door het veld ging als een mes door boter. Zo reed Antonio Giovinazzi rond als negende vanuit een zeventiende startplaats, alvorens een foutje te maken. 

Raffaele Marciello - Russian Time
Raffaele Marciello - Russian Time
Halverwege de wedstrijd begon de baan op te drogen en dat bleek het favoriete speelterrein van Alex Lynn te zijn. De Brit reed zich moeiteloos naar de vijfde positie en kwam met drie seconden per ronden dichter op Ghiotto alvorens de Italiaan ook in te halen. Met nog acht ronden te gaan spinde Latifi van de baan, reden voor een nieuwe neutralisatie achter de safety car. Vele rijders kwamen op dat moment onmiddellijk binnen voor droogweerbanden maar aangezien de safety car na slechts een rondje alweer binnen kwam ontstond er plots een grote leemte tussen de negen eerste die niet haden gepit en de overige rijders. Bovendien bleken droogweerbanden nog lang niet geschikt voor de nog opdrogende baan. Na de herstart reed King dominant naar de overwinning terwijl ook Rowland's tweede plaats niet in gevaar zou komen. Achter hen barstte echter het spektakel weer los. Hierin nam Giovinazzi een hoofdrol op zich door drie man in te halen in enkele rondjes. Lynn zou nog dichter komen op Rowland maar een aanvalspoging zat er niet meer in. De overige punten zouden naar Marciello, Giovinazzi, Sirotkin, Pierre Gasly en Mitch Evans gaan. Ghiotto zakte af naar de negende positie na een spin in de laatste bocht waar hij nog zesde lag.

Uitslag Race 2 GP2 Oostenrijk 2016

#RijderTeamResultaat
1.Jordan KingRacing Engineering44:34.966
2.Oliver RowlandMP Motorsport+6.019
3.Alex LynnDAMS+7.702
4.Raffaele MarcielloRussian Time+10.234
5.Antonio GiovinazziPrema Racing+10.417
6.Sergey SirotkinART Grand Prix+11.821
7.Pierre GaslyPrema Racing+12.594
8.Mitch EvansPertamina Campos Racing+12.881
9.Luco GhiottoTrident+15.878
10.Sergio CanamasasCarlin+35.019
11.Artem MarkelovRussian Time+57.740
12.Norman NatoRacing Engineering+1:00.076
13.Jimmy ErikssonArden International+1:00.107
14.Philo Paz ArmandTrident+1:16.880
15.René BinderART Grand Prix+1:17.325
16.Gustav MaljaRapax-1 ronde
17. Nabil JeffriArden International-1 ronde
18. Arthur PicRapax-1 ronde
19. Marvin KirchhöferCarlin -1 ronde
20. Daniel De JongMP Motorsport-1 ronde
 Nabil JefriDAMSOpgave
 Sergio CanamasasPertamina Campos RacingOpgave

Foto's: GP2 Series & Racing International Photography



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons