van der Horst

Renault stelt zijn R.S.20 Formule 1-bolide voor

Renault F1
Renault F1
Tijdens de officiële presentatie in Parijs heeft het Renault Formule 1-team hun wapen voor het aankomende seizoen voorgesteld. De R.S.20, zoals de auto heet, werd daarbij niet fysiek aan de wereld getoond, want Renault liet enkel een handvol computerbeelden zien. Veel wijzer zijn we dus nog niet geworden...
Vanwege de beperkte voorstelling is het vooralsnog wachten tot volgende week om de wagen voor het eerst in het echt te zien. Dan zal de R.S.20 namelijk de eerste keer in actie komen, tijdens de F1-wintertesten in Barcelona.

Renault F1
Renault F1
Wat we wel al kunnen zien, is dat Renault nog meer de kaart van de zwarte kleur lijkt te hebben getrokken. Daar waar er in 2019 nog vrij vele gele vlakken in het design zaten, lijken het voor 2020 enkel nog gele accenten te worden. Op voorwaarde natuurlijk dat de livery niet meer wordt aangepast in de aanloop naar de seizoensopener in het Australische Melbourne.

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo
Er blijven dus nog enkele vragen open, niet enkel wat het design betreft. Het is vooral de vraag of Esteban Ocon en Daniel Ricciardo Renault weer uit het dipje van afgelopen seizoen kunnen halen. In plaats van het gat naar de top te dichten, was het eerder achterom kijken voor de Franse renstal. Het Franse team eindigde zelfs achter McLaren, dat gebruikmaakte van motoren van... Renault.

Renault F1
Renault F1
Naast de nieuwigheden op mechanisch vlak, versterkte Renault recent ook de rangen. Zo kwam Pat Fry over na een carrière waarin we hem onder meer bij McLaren en Ferrari aan het werk zagen. Hij krijgt verantwoordelijkheid over het chassis, terwijl de Zuid-Afrikaan Dirk de Beer terugkeert en orde op zaken moet stellen op vlak van aerodynamica. Voor 2021 lijkt er voor hem een nog grotere rol weggelegd, gezien de reglementen grondig veranderen voor dat seizoen.

Presentaties F1-teams 2020


Foto's: Renault F1



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Formule 1 op woensdag 12 februari 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons