van der Horst

Renault trekt zich terug als motorleverancier in de formule 1 na 2025

Esteban Ocon - BWT Alpine F1 Team
Esteban Ocon - BWT Alpine F1 Team
Wat de afgelopen maanden in Viry-Châtillon al werd gevreesd, is nu werkelijkheid geworden. Renault heeft namelijk aangekondigd dat het na 2025 stopt met zijn motorenprogramma in de formule 1. Dit betekent dat er bij de volgende reglementswijziging nog maar vijf motorleveranciers overblijven. Alpine als team zal echter niet verdwijnen uit de Formule 1, want het is in gesprek met Mercedes om vanaf 2026 hun motoren te gebruiken. Ondertussen zou de fabriek in Frankrijk worden omgevormd tot een technologiecentrum voor Renault en Alpine.
Flavio Briatore
Flavio Briatore
Sinds deze zomer rommelt het al in de formule 1 rond het verder ontwikkelen van de motoren van Renault. Na een audit door CEO Luca de Meo en Flavio Briatore, deden geruchten de ronde vanuit Viry-Châtillon dat het motorprogramma voor 2026 op de schop zou gaan. Deze week werd dit scenario werkelijkheid. In een gezamenlijk persbericht van Renault en Alpine werd bevestigd dat het merk na 2025 stopt met het leveren van motoren in de formule 1. De fabriek in Frankrijk zal worden omgebouwd tot het Hypertech Alpine Centre, een technologiecentrum dat zich richt op de ontwikkeling van de toekomstige Alpine-supercar, batterijtechnologie en R&D voor elektrische aandrijvingen.

Alpine Endurance Team - Alpine A424
Alpine Endurance Team - Alpine A424
Ondanks deze koerswijziging blijft Viry-Châtillon de thuisbasis voor Alpine’s programma in het FIA WEC, Formule E en rally raid. De beslissing werd echter slecht ontvangen door de werknemers, die protesteerden tegen de plannen, ondanks de kostenbesparingen die ermee gepaard zouden gaan. Toch stond het motorprogramma de laatste jaren onder druk wegens de mindere prestaties van het team, wat eveneens tot de keuze geleid heeft om als klantenteam verder te gaan. Alpine heeft nu gesprekken met Mercedes, dat een plek vrij heeft omdat Aston Martin in 2026 overstapt naar Honda. Hierdoor verliezen we wel één van de zes huidige motorleveranciers en blijven naast Mercedes en Honda nog Ferrari, Audi en Ford (ontwikkeld door Red Bull) over, met mogelijk een opening voor GM en Cadillac.

Foto's: Georges de Coster - Gert Starckx



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule 1 op dinsdag 1 oktober 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons