van der Horst

Roar before the Rolex 24: Meyer Shank Racing bevestigt met pole voor Rolex 24

Meyer Shank Racing - Acura ARX-06
Meyer Shank Racing - Acura ARX-06
Al heel het weekend stond er geen maat op de Meyer Shank Racing Acura tijdens de Roar before the Rolex 24 en ook tijdens de kwalificatiesessie voor de Rolex 24 was di niet anders. Tom Blomqvist hield op het einde van de sessie de Penske Motorsports Porsche van Felipe Nasr achter zich en dat na een bloedstollend slot met dank aan het andere exemplaar van Penske Motorsport. Onze landgenoten daarentegen zullen vanaf zaterdag wel een tandje moeten bijsteken.
Porsche Penske Motorsports - Porsche 963
Porsche Penske Motorsports - Porsche 963
Terwijl Acura de debatten opende, was alleen Porsche in staat om hun tijden bij te houden. Opmerkelijk was dat Blomqvist tijdens de sessie nog de pits opzocht voor nieuwe rubbers. Maar even schrok men op bij het Penske team toen Nick Tandy zich verslikte in de Le Mans Chicane en vol de bandenmuur inreed met zijn Porsche 963. De Brit kon zijn wagen weer binnenrijden, maar even werd de sessie stilgelegd. Uiteindelijk waren er nog 2,5 minuten over en van daaruit werd het alles of niets voor Blomqvist, met succes. Aan de meet hield hij 83 duizendsten over op Nasr met zijn Porsche, terwijl Ricky Taylor de Wayne Taylor Racing by Andretti Autosport Acura op plek drie zette. Cadillac neemt de drie volgende plaatsen in, terwijl BMW van op plaats zeven en acht zal starten. Gezien Tandy de rode vlag veroorzaakte, verliest de wagen zijn twee snelste ronden en start dus achteraan bij de GTP's.

Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Bij de GT's was het Mercedes boven, want op de eerste twee startrijen bij zowel GTD als GTD Pro staan er vier wagens van het merk met de ster vooraan. Winward Racing pakte met dank aan Philip Ellis de algemene GT pole als zowel die bij de GTD's. De Brit hield Fabian Schiller van Sun Energy 1 achter zich met meer dan twee tienden voorsprong, Team Korthoff Motorsports start vanaf een derde plek volgende week zaterdag, terwijl Maro Engel het exemplaar van WeatherTech Racing naar plaats vier piloteerde en ook de pole in GTD Pro pakte. De Heart of Racing Team Aston Martin was de eerste niet-Mercedes wagen in de top vijf.

Paul Miller Racing - BMW M4 GT3
Paul Miller Racing - BMW M4 GT3
Wel opvallend was dat er toch een aantal merken - al dan niet ver - achterop hinkten. De beste Lamborghini kwam niet verder dan een veertiende plaats - Rahel Frey zette het exemplaar van de Iron Dames op plaats 23 - terwijl de beste Ferrari 296 GT3 er net achter zit. Ook BMW kwam niet verder dan plaats zeventien, waarbij Maxime Martin nog een plekje verder zal starten, maar de grootste achterstand was toch voor Porsche. Jan Heylen was de beste met de Porsche van Wright Motorsports en hij kwam niet verder dan plaats 21, met Laurens Vanthoor een plaatsje verder. Het Duitse merk klaagt over een snelheidstekort op de rechte stukken en wilde dit bewijzen door al hun beste piloten de baan op te sturen. Hiermee hopen ze om een betere balance of performance te verkrijgen van IMSA in aanloop naar de race volgende zaterdag.

Ben Keating zette de PR1/Mathiasen Motorsports Oreca LMP2 op pole. De Texaan bleef voor zijn vierde pole in Daytona maar liefst een volle seconde voor op de exemplaren van TDS Racing, gepiloteerd door François Heriau en Steven Thomas. Nico Pino bezorgde de Sean Creech Motorsport Ligier in LMP3 de pole. De Chileen hield de Andretti Autosport Ligier van Dakota Dickerson en de Performance Tech Motorsports Ligier van Cameron Shields achter zich.

Hiermee zit de Roar before the Rolex 24 er op en is het nu aftellen naar donderdag. Dan komen de wagens terug in actie met een nieuwe trainingsessie om daarna verder op te bouwen naar de Rolex 24 at Daytona.

Foto's: HPD North America - Porsche AG - Mercedes AMG Motorsport - Paul Miller Racing



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons