Rolex 24: Eén tegen allen, allen tegen Wayne Taylor Racing

DPi: Acura versus Cadillac
DPi is de topklasse in deze editie, overigens de laatste keer alvorens de LMDh, of zoals in Amerika DPi 2.0, de scepter overneemt. Dit seizoen zijn er maar twee merken present met Acura en Cadillac en afgelopen weekend lieten de zeven ingeschreven wagens al mooie dingen zien, waarbij ze allemaal binnen dezelfde ronde finishte, weliswaar in een wedstrijd van 100 minuten. Topfavoriet is zonder twijfel Wayne Taylor Racing. Het team van de naar Amerika uitgeweken Zuid-Afrikaan won vier van de laatste vijf edities en dat met twee verschillende wagens,dat is geen toeval meer te noemen. Met Ricky Taylor, Filipe Albuquerque en Alexander Rossi verschijnen drie van de vier winnaars van vorig jaar aan de start, maar zij hebben nu ook Will Stevens naar hun rangen gehaald, die ook de overige Endurance-races zal afwerken. Samen met de Acura van Michael Shank Racing, dat met Oliver Jarvis, Tom Blomqvist, Simon Pagenaud en Helio Castroneves ook over een stevige line-up beschikt, zullen ze het samen opnemen tegen een armada aan Cadillacs.
Potentiële outsiders binnen de klasse zijn er genoeg. Action Express Racing heeft de ervaring aan boord met kampioen Pipo Derani, maar sinds de Rolex van 2018 stond Dame Fortuna niet aan hun zijde. Ook JDC-Miller Motorsports mag naar voren geschoven worden na de kwalificatierace. Vooral de laatste stint van Richard Westbrook opende vele ogen. De vraag is wel hoe het verder moet in de race gezien men met Ben Keating een ervaren amateur in de snelste klasse heeft rijden. En natuurlijk hebben we nog het sterrenensemble rond Jimmie Johnson. Kortom, alles is nog mogelijk in de topklasse, maar het zal niet simpel worden om WTR van hun vijfde overwinning te houden.
LMP2: Europa versus Amerika

Aan Europese zijde moeten we G-Drive Racing in de schijnwerpers zetten. De equipe gooit twee wagens in de strijd, maar diegene met het kwartet François Hereau, Ed Jones, Oliver Rasmussen en René Rast heeft wel een streepje voor. Vooral deze laatste liet tot nu toe al interessante dingen zien tijdens de Roar. Al blijft het ook niet alleen bij die teams qua Europese inbreng. Als men ook namen als Louis Deletraz, Ferdinand von Habsburg, Nicolas Lapierre en Fabio Scherer op de lijst ziet staan, dan weet je dat niet de minsten aan de start verschijnen. PR1/Mathiasen versus G-Drive? Dat lijkt het te gaan worden, al is elk team demate goed gewapend dat er zeker genoeg strijd zal zijn voor die Rolex.
LMP3: Duqueine versus Ligier

Langs de zijde van Ligier houdt u, naast Riley Motorsports, best ook CORE Autosport in de gaten, gezien de bezetting en de ervaring, als ze weliswaar uit de problemen blijven. Belangrijkste outsider kan wel eens Andretti Autosport worden, dat afgelopen zondag nog met de pole ging lopen voor komend weekend met Jarett Andretti Gaby Chaves, Josh Burdon en Rasmus Lindh als rijders.
Zoals u kunt lezen ligt de strijd in de klassen binnenin de proto's vrij open en zijn er telkens genoeg gegadigden om de Rolex in hun klasse te winnen. Dat ligt anders bij de GT's, waarover u in het volgende deel meer kan lezen.
Foto's: IMSA - Chip Ganassi Racing
Tweet