van der Horst

Rome: Mitch Evans blijft koning van Rome - horrorcrash legde wedstrijd stil

Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Veni, vidi, vici voor een derde keer op rij voor Mitch Evans in Rome. De Kiwi was al heel de dag goed bezig en bevestigde zijn vorm ook nu weer door zijn Jaguar naar zijn derde overwinning op rij in Rome te piloteren en zelfs zijn vierde in zijn carrière. Overigens was het ook een derde keer op rij Nieuw-Zeeland boven, nadat Nick Cassidy (Envision Racing) als tweede over de meet kwam, terwijl Maserati zijn terugkeer in stijl viert met een derde plaats voor Maximilian Günther. Al werd de race voor een lange tijd stilgelegd na een horrorcrash, waarbij zes wagens per direct afgeschreven mochten worden.
Bij de start mocht Evans vanaf de pole starten, maar de Kiwi liet teamgenoot Sam Bird wel voorgaan. Die nam de eerste ronden voor zijn rekening om zo zijn kopman uit de wind te houden tegenover Sascha Fenestraz (Nissan), René Rast (McLaren) en Jake Dennis (Avalanche Andretti). Dat terwijl Pascal Wehrlein (Porsche) zijn mindere dag nog slechter zag worden. In de openingsfase van de race raakte de Duitser de Maserati van Edoardo Mortara en moest de pits opzoeken voor een nieuwe voorvleugel. Al hielp zijn voormalige teamgenoot wel een beetje, want André Lotterer (Avalanche Andretti) crashte op de heuvel richting bocht zeven. De safety car kwam uit en de rust daalde even neer over het circuit. Twee ronden later werden de wagens terug losgelaten en Evans pakte de leiding over van Bird. Van daar af liep ging het berg af voor de Brit.

De Jaguar-piloot verloor ronde na ronde een plaats en bij het aansnijden van de negende ronde ging hij wijd in bocht zes en crashte in de muur. Het probleem was dat dit een compleet blinde bocht is en toen begon de hel. Sébastien Buemi (Envision Racing) en António Félix da Costa (Porsche) raakten de Brit als eerste, terwijl beide DS Penske's langs beide zijden voorbij de geraakte Jaguar reden. Wie niet dat geluk kende, was Mortara en die ramde Bird. Terwijl ook Robin Frijns (ABT Cupra) en Lucas di Grassi (Mahindra) eveneens moesten opgeven, werd de rode vlag vrij snel uitgebracht. Ook Stoffel Vandoorne geraakte bij de crash betrokken, al kon hij wel nog de pits bereiken. De opruimwerken zouden net geen uur in beslag nemen.

Bij de herstart was het Sascha Fenestraz (Nissan) die de leiding had, maar naarmate de rondjes vorderden, bleek dat de Fransman overgeconsumeerd had en daardoor 3% minder had tegenover zijn concurrenten achter hem. Ondertussen was Cassidy, die vanaf de middenmoot gestart was, opgeschoven naar plaats vier. Eens het duidelijk werd dat Fenestraz een stop op de fles was, begon Dennis zijn opmars door eerst voorbij Evans te glijden en daarna voorbij de Nissan. Vanaf dan schoof de Fransman ronde na ronde een plekje naar achter. Dennis bleef aan de leiding, maar werd zwaar onder druk gezet door Evans. Later bleek dat dit ook de foute keuze was, want ook hij had ineens 3% minder energie dan de rest rond hem en hij kon niet verhinderen dat zowel Evans, Cassidy als Günther voorbij schoven. Terwijl de top drie ongewijzigd bleef, moest Dennis alle zeilen bij zetten om Jean-Éric Vergne (DS Penske) en Nico Müller (ABT Cupra) achter zich te houden. Utieindelijk hield hij stand en beperkte zo de schade in het kampioenschap.

Voor Vandoorne was het niet de race waar hij op gehoopt had. Hij kon net de pits bereiken na schade bij de horrorcrash, waar DS Penske tijdens de neutralisatie de wagen toch gerepareerd kreeg. Van daaruit probeerde hij nog aan te klampen bij de top tien, maar met de nodige problemen met de wagen viel hij daar net buiten en moest tevreden zijn met een elfde plek. In de tussenstand neemt Cassidy wel de leiding over met vijf punten voorsprong, terwijl Evans nadert tot op twintig tellen. Werhlein eindigde nog in de punten, maar valt nu op een achterstand van 31 punten. Ook in het teamklassement neemt Envision Racing de leiding over van Porsche met tien punten. En nu is het afwachten tot morgen, al rijst de vraag hoeveel wagens wel degelijk de vrije training zullen halen.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 15 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rome 1.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons