Rome: Mitch Evans blijft koning van Rome - horrorcrash legde wedstrijd stil
De Jaguar-piloot verloor ronde na ronde een plaats en bij het aansnijden van de negende ronde ging hij wijd in bocht zes en crashte in de muur. Het probleem was dat dit een compleet blinde bocht is en toen begon de hel. Sébastien Buemi (Envision Racing) en António Félix da Costa (Porsche) raakten de Brit als eerste, terwijl beide DS Penske's langs beide zijden voorbij de geraakte Jaguar reden. Wie niet dat geluk kende, was Mortara en die ramde Bird. Terwijl ook Robin Frijns (ABT Cupra) en Lucas di Grassi (Mahindra) eveneens moesten opgeven, werd de rode vlag vrij snel uitgebracht. Ook Stoffel Vandoorne geraakte bij de crash betrokken, al kon hij wel nog de pits bereiken. De opruimwerken zouden net geen uur in beslag nemen.
Bij de herstart was het Sascha Fenestraz (Nissan) die de leiding had, maar naarmate de rondjes vorderden, bleek dat de Fransman overgeconsumeerd had en daardoor 3% minder had tegenover zijn concurrenten achter hem. Ondertussen was Cassidy, die vanaf de middenmoot gestart was, opgeschoven naar plaats vier. Eens het duidelijk werd dat Fenestraz een stop op de fles was, begon Dennis zijn opmars door eerst voorbij Evans te glijden en daarna voorbij de Nissan. Vanaf dan schoof de Fransman ronde na ronde een plekje naar achter. Dennis bleef aan de leiding, maar werd zwaar onder druk gezet door Evans. Later bleek dat dit ook de foute keuze was, want ook hij had ineens 3% minder energie dan de rest rond hem en hij kon niet verhinderen dat zowel Evans, Cassidy als Günther voorbij schoven. Terwijl de top drie ongewijzigd bleef, moest Dennis alle zeilen bij zetten om Jean-Éric Vergne (DS Penske) en Nico Müller (ABT Cupra) achter zich te houden. Utieindelijk hield hij stand en beperkte zo de schade in het kampioenschap.
Voor Vandoorne was het niet de race waar hij op gehoopt had. Hij kon net de pits bereiken na schade bij de horrorcrash, waar DS Penske tijdens de neutralisatie de wagen toch gerepareerd kreeg. Van daaruit probeerde hij nog aan te klampen bij de top tien, maar met de nodige problemen met de wagen viel hij daar net buiten en moest tevreden zijn met een elfde plek. In de tussenstand neemt Cassidy wel de leiding over met vijf punten voorsprong, terwijl Evans nadert tot op twintig tellen. Werhlein eindigde nog in de punten, maar valt nu op een achterstand van 31 punten. Ook in het teamklassement neemt Envision Racing de leiding over van Porsche met tien punten. En nu is het afwachten tot morgen, al rijst de vraag hoeveel wagens wel degelijk de vrije training zullen halen.
Foto: Formula E
Tweet