van der Horst

Sao Paulo: OAK Art Car maakt seizoen af – Wirdheim stapt in bij Greaves Motorsport

c1c82f280689bdc14ed8425d61155d20c02a4b9c.jpg
Bij de 24 uren van Le Mans presenteerde OAK Racing naast de beide regulier ingeschreven wagens nog een derde bolide die vooral opviel door zijn specifieke beschildering, het ging hier namelijk om een zogenaamde Art Car, een wagen met een kleurenontwerp gemaakt door een kunstenaar. In het geval van de Morgan Nissan LMP2 #45 was de decoratie die verschillende verkeersborden voorstelde, een idee van Fernando Costa. Ondanks dat de Art Car moest opgeven in La Sarthe behaalde de Morgan’s de dubbel met de beide klassieke wagens. Dit succes heeft OAK Racing aangespoord om in de resterende manches van het WEC ook de Art Car in te zetten.
  • Skylimit Events
OAK Racing zakt dus af met drie wagens naar Sao Paulo waar deze week de vierde manche van het WEC plaatsvindt. Naast de beide reguliere wagens voor Pla/Heinemeier Hansson/Brundle (#24) en Baguette/Gonzalez/Plowman (#35) komt na Le Mans ook de bont gekleurde Morgan #45 in actie. Zowel in Brazilië als later in Austin zal de wagen bestuurd worden door teameigenaar Jacques Nicolet tezamen met Jean-Marc Merlin en Keiki Ihara. De Japanse pilote kwam tot nu toe uit op de Lola van het Gulf Racing Middle East, maar maakte de overstap nadat dit team besloot zijn inspanningen voor dit jaar stop te zetten. Ihara is al enige die al zeker is van een plaats op de Art Car Morgan voor de resterende vier races van dit jaar.

Greaves Motorsport - Zytek Z11SN Nissan
Greaves Motorsport - Zytek Z11SN Nissan
Bjorn Wirdheim maakt dan weer een opgemerkte rentree op de internationale autosportscene als derde man naast Christian Zugel en Gunnar Jeanette op de Greaves Motorsport Zytek Z11SN-Nissan LMP2. Wirdheim werd in 2003 nog internationaal kampioen in de Formule 3000 en promoveerde het jaar daarop tot reserverijder bij het Jaguar F1 team. De carrière van de Zweed kwam echter niet van grond en Wirdheim verdween min of meer in de vergetelheid alhoewel hij de volgende jaren actief bleef in Japan in het Super GT kampioenschap.

Toyota zal maar één wagen inzetten de #8 voor Sarrazin/Davidson/Buemi. De wagen krijgt echter een nieuw aerodynamisch ontwerp dat zich concentreert op baanvastheid in de bochten, terwijl de oude carrosserie ontworpen was voor maximale snelheid op de rechte lijn. Zowel de achtervleugel, de motorkap als de overkapping van de voorwielen zijn onder handen genomen.

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op dinsdag 27 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Sao Paulo.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons