van der Horst

Schaalmodel zorgde voor windtunnelprobleem bij Red Bull Racing

Christian Horner - Red Bull Racing
Christian Horner - Red Bull Racing
Red Bull Racing teambaas Christian Horner heeft tijdens een perspraatje met onze Nederlandse collega's meegedeeld dat de correlatieproblemen waarmee de RB13 dit jaar te kampen had, terug te herleiden zijn naar het feit dat het schaalmodel van de bolide meer lucht tegenhield in de windtunnel. Dat de resultaten niet overeenkwamen met de realiteit op het circuit werd als snel ontdekt. “Het grote probleem dat we hadden was dat de auto opeens veel breder en daarmee ook veel groter was geworden”, aldus Horner met betrekking tot de nieuwe reglementen. “Hierdoor werd er veel meer lucht geblokkeerd in de windtunnel en deze in het bijzonder blijkt daar zeer gevoelig voor te zijn. Het was een probleem dat we nog niet eerder ondervonden.”
  • St. Paul
Jos Verstappen (l.)
Jos Verstappen (l.)
Het probleem werd tijdens de tweede vierdaagse wintertest op het Circuit de Barcelona-Catalunya pas ontdekt. “Tijdens de eerste test kun je eigenlijk nog niets zeggen, omdat de temperaturen laag zijn en niemand dan nog het achterste van de tong laat zien”, ging de Engelsman verder. “Maar tijdens de tweede test werd het duidelijk dat we niet stonden waar we dachten te zijn. En dan niet eens zozeer ten opzichte van de concurrentie, maar meer ten opzichte van onze eigen berekeningen. Wat we op het circuit produceerden, kwam niet overeen met wat we in de windtunnel en op computermodellen hadden gezien.”

Max Verstappen - Red Bull Racing
Max Verstappen - Red Bull Racing
“Er was dus een correlatieprobleem, waar je op het circuit uiteindelijk last van hebt, want de stopwatch is koning. Het was voor het eerst sinds lange tijd dat de resultaten uit de windtunnel niet klopten met de realiteit. Zoals bij elk probleem moet je alles gaan analyseren”, ging Horner verder. “Ik denk dat de jongens in het technisch team een zeer goede job hebben verricht door het probleem snel te achterhalen. Je moet het probleem helemaal ontleden om echt goed te kunnen begrijpen waarom je op het circuit niet hebt wat je denkt dat je zou moeten hebben.” Volgens de Red Bull-topman verloor zijn team bijna twee maanden om de vastgestelde problemen op te lossen. En toen waren de eerste paar wedstrijden reeds gereden.

Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
Pas tijdens de Grote Prijs van Spanje kon het team de eerste updates - die de problemen van de wagen moesten verhelpen - introduceren. Vanaf die wedstrijd in het Spaanse Montmélo nabij Barcelona ging het volgens de 43-jarige Brit de goede kant uit met de RB13, en liet hij weten dat gedurende de rest van het seizoen de renstal zal blijven pushen om de bolide verder te ontwikkelen en te verbeteren. Op een vraag van één van de Nederlandse collega's wat er dit jaar nog mogelijk is voor het team uit Milton Keynes antwoordde de echtgenoot van 'Ginger Spice' Geri Halliwell: “Mijn doel is om Max in de tweede helft van het jaar nog een race te zien winnen.”

Foto's: Racing Internatonal Photography & Georges De Coster




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op donderdag 10 augustus 2017.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons