van der Horst

Silverstone 500: Ecurie Ecosse BMW Z4 wint incidentrijke race

Ecurie Ecosse - BMW Z4 GT3
Ecurie Ecosse - BMW Z4 GT3
De Ecurie Ecosse BMW Z4 van Oliver Bryant en Marco Attard heeft de Silverstone 500 gewonnen nadat de wagen eerder al de pole pakte. Toch werd het geen gemakkelijke overwinning voor de BMW; in een incidentrijke race kregen wij verscheidene leiders voordat de BMW op het einde van de wedstrijd de koppositie terug kon pakken nadat enkele belangrijke kanshebbers op de overwinning waaronder de drie Trackspeed Porsche’s de race moesten verlaten. Met de 888Optimum Z4 van Brown en Tandy kregen wij nog een tweede BMW op het podium na de Beechdean Aston Martin van Adam en Howard. ProSpeed Compétion behaalde een onverhoopte tiende plaats met de Porsche bemand door de twee Charles’.
De race was nog maar vijf ronden ver en de Fortec Mercedes van Hetherington had net de leiding overgenomen van de Ecurie Ecosse BMW of de wedstrijd werd met de safety car geneutraliseerd na een crash tussen drie wagens. Na een contact met de Mtech Ferrari werd de Ginetta GT3 nog geramd door de United Autosports McLaren van Blundell. Enkele ronden later draaide de race uit op een catastrofe voor het Trackspeed Racing dat in enkele minuten zijn drie wagens verloor. Fiskens bracht zijn bolide met een lekke band traag rijdend naar de pits toen hij vol achteraan werd aangereden door de zusterwagen bestuurd door Phil Keen. Onder de gele vlagsituatie kwam Ashburn in de derde Trackspeed wagen de pits binnen maar was even afgeleid door  het kijken op zijn instrumentenbord en knalde in de pitmuur in. Over en out voor de drie wagens die alle aanspraak konden maken op de overwinning. De Fortec Mercedes lag na één uur racen nog op kop voor de United Autosports McLaren van Parente/Brown en de M-Sport Audi van Berg/Hughes, maar zou later terugvallen met problemen waaronder een slecht sluitende deur. 

Ook de PGF-Kinfaun Aston Martin van John Gaw zou vooraan komen postvatten maar een inhaalmanoeuvre onder geel kostte de Vantage een goede klassering. Het leek er op dat de race in handen zou vallen van Ferrar;  na twee uur wedstrijd had de Rosso Verde 458 van Simonsen/Lester de leiding in handen voor het Vita4One Team Italy-exemplaar van  Bobbi/Palmer, enkel de M-Sport Audi van Tandy/Brown bevond zich in dezelfde ronde. Maar Hector Lester toonde zich veel minder snel dan zijn teammaat Simonsen en zakte steeds verder weg in het klassement om uiteindelijk maar  als elfde te eindigen. Ook Palmer heeft niet het talent van Bobbi en in zijn poging om de Vita4One Team Italy bolide op kop te houden ging hij in de fout waarna twee lekke banden de Italiaanse bolide terugsloegen naar de zevenentwintigste stek. Uiteindelijk redde AF Corse de eer van Ferrari door zijn drie wagens na een voorzichtige race de top tien in te loodsen op plaatsen vijf, zeven en acht.

Na een strategische race zonder incidenten kwam de Ecurie Ecosse BMW Z4 op het einde van de wedstrijd alzo op kop en won alsnog voor de Beechdean Aston Martin van Howard/Adam en de 888Optimum BMW van Tandy Brown die profiteerden van de problemen van hun tegenstanders. De M-Sport Audi R8 LMS ultra van Hughes/Berg werd vierde zonder ooit aanspraak te maken op de overwinning voor de AF Corse Ferrari van Cameron/Griffin. Barwell  Motorsport plaatste een tweede Aston Martin bij de tien eersten met een zevende plaats. ProSpeed Compétition zag zijn Porsche 997 GT3 R als tiende over de lijn komen en was daarmee tweedebeste vertegenwoordiger van het Duitse merk na de wagen Oman Air Motorbase die als negende finishte. Voor McLaren werd de race een afgang , Parente/Brown kwamen niet verder dan de negentiende plaats terwijl het Von Ryan-exemplaar na vele problemen helemaal achteraan eindigde op 15 ronden achterstand.  

Tegelijkertijd streden de GT4-wagens voor punten voor de Avon GT4 Trophy die op Silverstone aan zijn eerste manche toe was. Na een lange strijd tussen de Pro Sport Perfrmance Porsche van Christodoulou/Viebahn en de Ekris BMW M3 van van der Ende/Oranje ging de overwinning uiteindelijk naar de Porsche met 285/1000sten seconde voorsprong. De derde plaats was voor de Optimum Motorsport Ginetta G50 van Parfitt/Ratclife. Rob Severs en Cor Euser pakten met hun Lotus Evora de vierde plaats.

Uitslag Silverstone 500

01. Marco Attard/Oliver Bryant (Ecurie Ecosse BMW Z4)
02. Andrew Howard/Jonny Adam (Beechdean AMR Aston Martin Vantage)
03. Steve Tandy/Dan Brown (888Optimum BMW Z4)
04. Rembert Berg/Warren Hughes (M-Sport Racing Audi R8 LMS ultra)
05. Duncan Cameron/Matt Griffin (AF Corse Ferrari 458 Italia)
06. Mark Pooole/Richard Abra (Barwell Motorsport Aston Martin Vantage)
07. Steve Wyatt/Michele Rugolo (AF Corse Ferrari 458 Italia)
08. John Dhillon/Aaron Scott (AF Corse Ferrari 458 Italia)
09. Ahmad Al Harthy/Michael Caine (Oman Air Motorbase Porsche 997 GT3 R)
10. Charles Putman/Charles Espenlaub (ProSpeed Compétition Porsche 997 GT3 R)
11. Hector Lester/Allan Simonsen (Rosso Verde Ferrari 458 Italia)
12. Gary Eastwood/Rob Barff (FF Corse Ferrari 458 Italia)
13. Jason Minshaw/Benji Hetherington (Fortec Motorsport Mercedes AMG SLS)
14. Jans Steve/Klaas Hummel (Fortec Motorsport Mercedes AMG SLS)
15. Colin White/Tom Sharp (CWS 4x4 Spares Ginetta G55)
16. John Gaw/Phil Dryburgh (Kinfaun AMR Aston Martin Vantage)
17. Mark Patterson/Matt Bell (United Autosports Audi R8 LMS ultra)
18. Phil Burton/Adam Wilcox (Mtech Ferrari 458 Italia)
19. Zak Brown/Alvaro Parente (United Autosports McLaren MP4-12C)
20. Tom Roche/Dom Evans (Dom Evans Audi R8 LMS)

Foto: British GT/Jakob Ebrey



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in British GT Championship op maandag 27 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons