van der Horst

Slovakia Ring: José Maria Lopez domineert kwalificatie - nieuwe hattrick voor Citroën (+ Video)

Jose Maria Lopez - Citroën Total
Jose Maria Lopez - Citroën Total
Met een tweede pole onder de neus van Citroën-stalgenoten Sebastien Loeb en Yvan Muller wierp José Maria Lopez zich voor zover nodig op als de te kloppen man in de titelrun. Dominant in beide oefensessies en in Q2, dook hij in de shoot out met vijf als enige onder de 2:04-grens en verschafte zich met de pole de beste uitgangspositie voor het eerste treffen van morgen. Niet Muller die zich alweer op een foutje liet betrappen maar rookie Sebastien Loeb vertrekt morgen naast de Argentijn vanop de eerste startrij. Muller deelt de tweede rij met Honda-vertegenwoordiger Norbert Michelisz, beste non-Citroën-rijder. Hungaroring-winnaar Gianni Morbidelli (RML Chevrolet) bevestigde met een vijfde stek in de shoot out, de Italiaan gaat op de grid de beide ROAL Motorsport-Tom's, Chilton en Coronel, vooraf. Tiago Monteiro, tiende in Q2 na een incident met teammaat Tarquini, erft de pole voor race 2.
  • St. Paul

Q1: Mehdi Bennani gefrustreerd want werkloos aan de kant

Citroën Total
Citroën Total
Michelisz, Muller en Coronel prijkten na de eerste run bovenaan de tabel, een top drie die nog zou worden verstoord toen Hugo Valente in de slotminuut van de sessie Coronel de derde tijd afsnoepte. Wie zeker was van een plaatsje in de top 12, goed voor Q2, bleef daarop wijselijk binnen. Niet zo voor Borkovic, Huff en Loeb die met nog twee minuten op de klok plaatsen tien tot twaalf bekleedden. Toen Valente vanuit het niets naar P2 spurtte, dreigde Loeb zelfs even naast kwalificatie voor Q2 te grijpen maar de Fransman kon in de slotseconden verbeteren naar P6. Toen René Münnich zijn eerder gerealiseerde chrono in zijn slotronde niet verbeterde, haalde ook Lada-rijder Rob Huff opgelucht adem. 

Mehi Bennani van zijn kant luchtte voor de Eurosport-camera dan weer zijn ongenoegen om niet eens aan Q1 te hebben kunnen deelnemen. De Marokkaan had vorig weekend reeds wegens een stukke turbo race twee gemist en werd hier bij het uitrijden van de pitlane andermaal het slachtoffer van een falende turbo op zijn Honda. De man moet nu tweemaal als laatste van start.

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
Q2: Lopez domineert, Gabriele Tarquini ontsnapt aan crash

Opschudding in de openingsminuten van Q2 toen Gabriele Tarquini in de snelste bocht van de omloop aan zo'n 240 km/u plots zijn motorkap zag openklappen (zie video). Het ding bleef tegen de voorruit van diens Civic kleven waardoor hem het zicht volledig werd ontnomen. Een hachelijke situatie, temeer omdat de aanstormende Tiago Monteiro en Rob Huff de sterk vertragende Honda slechts mits enig ploegwerk door de grintbak konden ontwijken."De kap vloog er af toen ik in zesde versnelling voluit ging en gedurende een behoorlijke poos zag ik helemaal niks meer; best een schrikwekkend moment als je het mij vraagt" gaf de aangeslagen Italiaan naderhand mee.

Monteiro's wagen liep bij de gedwongen sortie schade op zodat de Portugees na het opheffen van de neutralisatie niet langer het volle pond kon geven. Met een gelukje strandde hij evenwel op P10 waardoor hem de pole voor race 2 in de schoot viel. Het stilleggen van de sessie was een geschenk voor Sebastien Loeb die op dat ogenblik nog met een benzinepomp-probleem in de box stond geïmmobiliseerd. De Citroën-staff kreeg zodoende meer hersteltijd waardoor Loeb via één enkele snelle ronde alsnog naar P3 en een plaatsje in Q3 snelde. Daar vond de negenvoudige rallykampioen naast  Citroën-maats Muller en sessiesnelste Lopez ook Norbert Michelisz en een alweer sterk presterende Gianni Morbidelli in de Münnich Motorsport-Chevy terug. Tom Coronel kwam een ietsje tekort om zich als snelste Chevrolet-rijder op te werpen maar de Nederlander heeft met een zevende en vierde startpositie uitzicht op een rijke puntenoogst.

Q3: Lopez geeft rijles, Muller in de fout

Yvan Muller - Citroën Total
Yvan Muller - Citroën Total
Dat Michelisz en Morbidelli in de shoot out geen verhaal hadden tegen het Citroën-geweld lag voor de hand. De immer goedlachse 'Norbi'deed het net iets beter dan Morbidelli, waarbij we noteren dat beiden slechts ca. zes en drie tienden op resp. Loeb en Muller dienden toe te geven. Dat de Citroën C-Elysée hier evenwel meer in zijn mars had, bewees Jose Maria Lopez dankzij een net niet perfect rondje waarbij hij als enige onder de 2:04" dook en duidelijk afstand nam van zijn gelauwerde stalgenoten.

Yvan Muller weet inmiddels al langer dat de Argentijn een te duchten tegenstander in de titelrun wordt. De eergierige Fransman staat onder druk, omstandigheid waarin hij zich eerder al op foutjes liet betrappen. Zo ook in deze Q3 waarin de Fransman te snel de eerste bocht aansneed en diens auto ging driften met een niet meer goed te maken achterstand als gevolg. De Elzasser is dus andermaal op achtervolgen aangewezen, een rol die hem nooit echt beviel. 

Lopez was vanzelfsprekend opgezet met zijn tweede pole. "Het was een prima rondje maar met twee zo'n sterke teammaats weet je nooit waar je eindigt. Ik voel me echt goed op deze omloop, het was liefde op het eerste zicht. Voor morgen is er kans op regen en dan wordt het mogelijk een heel ander verhaal!"



Uitslag Q1:

01.  MICHELISZ Honda Civic WTCC
02.  VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1  +0.017
03.  MULLER Citroen C-Elysee WTCC +0.100
04.  CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1 + 0.295
05.  TARQUINI Honda Civic WTCC + 0.391
06.  LOEB Citroen C-Elysee WTCC  +0.404
07.  LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC  +0.490 
08.  CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1  +0.556
09.  MONTEIRO Honda Civic WTCC  +0.671 
10. MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1 +0.791
11. BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1  +1.284
12. HUFF LADA Granta 1.6T  +1.479 
13. MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1 +1.611
14. THOMPSON LADA Granta 1.6T  +2.704 
15. ENGSTLER BMW E90 320 TC  +7.376 
16. DI SABATINO BMW E90 320 TC  +8.367
17. FULIN SEAT Leon WTCC + 8.494
18. FILIPPI SEAT Leon WTCC + 8.772
19. KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T +42.251
20. BENNANI Honda Civic WTCC geen tijd

 
Uitslag Q2:

01. LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC 2:04.438
02. MICHELISZ Honda Civic WTCC  +0.632
03. LOEB Citroen C-Elysee WTCC  +0.680
04. MULLER Citroen C-Elysee WTCC  +0.709
05. MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1 +0.745 
06. CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 +0.832
07. CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1 +0.950
08. TARQUINI Honda Civic WTCC +1.325 
09. VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1 +1.391
10. MONTEIRO Honda Civic WTCC +1.734
11. BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1 +2.797
12. HUFF LADA Granta 1.6T  +2.964


Uitslag Q3:
 
01. LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC in 2:03.912
02. LOEB Citroen C-Elysee WTCC +0.372
03. MULLER Citroen C-Elysee WTCC  +0.629
04. MICHELISZ Honda Civic WTCC  +0.991
05. MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1  +1.019


Kampioenschap:

1. Lopez 120p;
2. Muller 108p;
3. Loeb 88p;
4. Monteiro 65p;
5. Tarquini 48p;
6. Valente 47p;
7. Morbidelli 38p;
8. Chilton 36p;
9. Bennani 26p;
10. Michelisz 25p;
11. Coronel 16p; 


Foto's: FIA WTCC en Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 10 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakiaring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons