van der Horst

Slovakia Ring: Zondvloed houdt regenmeester Sébastien Loeb niet van tweede seizoenszege

Sébastien Loeb & José María López
Sébastien Loeb & José María López
Sébastien Loeb pakte op de Slovakia Ring zijn tweede WTCC-zege van het seizoen in een wegens al te hevige regen voortijdig afgevlagde race. Met een uitstekende start, die hem voorbij polesitter José María López voerde, legde regenmeester Loeb dadelijk de basis voor zijn succes. Norbert Michelisz, die zich bij het uitfloepen van de lichten voorbij buurman Yvan Muller had gewerkt, mocht mee op het podium. Muller zelf kreeg een drive-through penalty wegens een valste start en finishte pas als tiende, waardoor hij zijn tweede stek in de puntenstand aan streekgenoot Loeb moet afstaan. Een foutloze Tom Coronel eindigde knap vierde.
Start Race 1
Start Race 1
Het regende vrij hard op de Slovakia Ring toen het peloton werd losgelaten voor de zevende WTCC-manche van het seizoen. Voor veel deelnemers die nog steeds een leerproces doormaken en nauwelijks in deze omstandigheden hadden getest een ware primeur die menigeen dan ook  tot voorzichtigheid aanspoorde. De start verliep dan ook zonder incidenten. Sébastien Loeb kwam weliswaar beter weg dan polesitter José María López en dook als leider de eerste bocht in voor zijn stalgenoot, Michelisz, Muller en het ROAL Motorsport-duo Chilton-Coronel dat aan de slecht weggekomen Gianni Morbidelli voorbij was gegaan.

Norbert Michelisz - Honda Civic
Norbert Michelisz - Honda Civic
Michelisz kwam al snel onder druk van Yvan Muller, maar de regerende wereldkampioen liet zich op een valse start betrappen en kreeg hiervoor een drive-through penalty, waarna hij naar de veertiende plaats terugviel. Ook Tom Coronel oefende flink druk uit op stalgenoot Tom Chilton en kon zijn Chevrolet Cruze na enkele studierondjes mooi binnendoor voorbij de Brit naar de vierde plaats hijsen.

Hugo Valente - Chevrolet Cruze
Hugo Valente - Chevrolet Cruze
Inmiddels was het beduidend harder beginnen regenen en kregen de rijders alom met aquaplaning af te rekenen. Een erg gevaarlijke ontwikkeling die de wedstrijdleiding er na zeven ronden terecht toe bracht de race met de safety car te neutraliseren. Toen drie rondjes later 75% van de voorziene raceduur was bereikt, werd wijselijk besloten er een punt achter te zetten, waarna Loeb's tweede zege een feit was. De Elzasser doet hiermee vanzelfsprekend een prima zaak. Hij komt niet alleen aansluiten bij zijn Citroën-teammaats maar springt zelfs over Muller naar de tweede plaats op 25 punten van leider López. Muller's inhaalrace na zijn verplichte stop leverde de Fransman immers slechts een tiende plaats en één puntje op.

Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Tom Coronel - Chevrolet Cruze
Norbert Michelisz tikte op een eenzame derde plaats aan en redde hiermee de Honda-eer nu Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini pas als zevende en achtste finishten. Rob Huff, steeds goed in deze moeilijke omstandigheden, zag de tekorten van zijn Lada Granta door de regen genivelleerd en eindigde als negende. Petr Fulin die ook in het ETCC op het podium eindigde, won in de Campos Racing SEAT Leon de Yokohama Trophy voorbehouden aan TC2T-wagens.

Sébastien Loeb was begrijpelijk opgezet met zijn overwinning. "Ik had een betere start dan Pechito en vanaf dan was het kwestie om op de baan te blijven en het voordeel van een beter zicht optimaal te benutten. Het regende erg hard en de omstandigheden wisselden van ronde tot ronde en dikwijls van bocht tot bocht. Het was dan ook de juiste beslissing om de wedstrijd af te vlaggen want in het andere geval had wellicht driekwart van het veld de finish niet gehaald.

José María López van zijn kant was niet ontevreden met zijn tweede plaats, wetende dat in het WTCC regelmaat de sleutel tot succes is. "Ik beging weliswaar geen fout maar mijn start was gewoonweg niet zo goed. Dat is wellicht een van mijn zwakke punten waaraan ik nog moet werken."

Norbert Michelisz schopte het voor het eerst tot op het podium. "Ik denk dat we dankzij de test die we na de race op de Hungaroring hadden, een belangrijke stap voorwaarts hebben gezet. Mijn start hier was prima, ik ging voorbij Yvan en even zelfs voorbij López maar besloot in de eerste remzone en ook naderhand op veilig te spelen".

Uitslag race 1 FIA WTCC Slovakiaring 2014

1 S.Loeb Citroen C-Elysee   8 ronden
2 J.M Lopez Citroen C-Elysee +1.105   
3 N.Michelisz Honda Civic +2.435  
4 T.Coronel Chevrolet Cruze +4.081  
5 T.Chilton Chevrolet Cruze +5.205  
6 G.Morbidelli Chevrolet Cruze +6.026  
7 T.Monteiro Honda Civic +6.960  
8 G.Tarquini Honda Civic +7.410  
9 R.Huff Lada Granta 1.6T +8.359  
10 Y.Muller Citroen C-Elysee +9.457  
11 H.Valente Chevrolet Cruze +10.535  
12 D.Borkovic Chevrolet Cruze +10.971  
13 R.Münnich Chevrolet Cruze +12.325  
14 J.Thompson Lada Granta 1.6T +14.231  
15 M.Bennani Honda Civic +14.690  
16 P.Fulin SEAT Leon +39.574  (winnaar TC2)
17 F.Engstler BMW E90 320 TC +1:00.002 TC2
18 P.di Sabatino BMW 320 TC +1:30.455 TC2
19 J.Filippi SEAT Leon op 1 ronde TC2

Kampioenschap:

1.Lopez 138
2.Loeb 113
3.Muller 109
4.Monteiro 71
5.Tarquini 53
6.Valente 47
7.Morbidelli 46
8.Chilton 46
9.Michelisz 40
10.Coronel 28
11.Bennani 26
12.Borkovic 15
13.Huff 12
14.Kozlovskiy 10
15.Engstler 6....

Yokohama Trophy

1.Engstler 75p
2.Di Sabatino 55
3.Filippi 32
4.Fulin 10
5.Taniguchi 10

Foto's: FIA WTCC



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 11 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakiaring.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons