van der Horst

Slovakiaring: José Maria Lopez wint maar Tiago Monteiro is nieuwe kampioenschapsleider.

Tiago Monteiro: nieuwe leider
Tiago Monteiro: nieuwe leider
Yvan Muller vertrok dan wel vanop de pole, het was eens te meer José Maria Lopez die in de hoofdrace met de zege ging lopen. Na een bijzonder spannende vertoning haalde de Argentijn het in de sprint van Tiago Monteiro. De Portugees zag de na zijn overwinning in de openingsrace opgebouwde puntenvoorsprong op de Argentijn teruggebracht tot één punt, maar verlaat Slovakije toch maar als leider. Een mijlpaal in een kampioenschap dat al twee jaar door Citroën wordt gedomineerd, maar een keerpunt is het ongetwijfeld niet.
  • Skylimit Events
José Maria Lopez
José Maria Lopez
Voor constructeur Honda was de opdracht in deze openingsfase van het kampioenschap simpel: zoveel mogelijk gebruik maken van de zware gewichtshandicap (+80kg) waarmee concurrent Citroën in de eerste twee raceweekends opgezadeld zat. Met zeven podiumplaatsen waaronder twee zeges beschaamden Tiago Monteiro, Rob Huff en Norbert Michelisz de verwachtingen niet. Al leeft in het Honda-kamp wel het besef dat het vanaf volgend weekend op de Hungaroring na de herberekening van het succesballast veel moeilijker voor hen wordt.

"We wisten dat we deze winter vooruitgang boekten en dat we hier en daar op gelijke hoogte met Citroën zouden komen, maar we hebben nooit beweerd dat we het kampioenschap zouden gaan domineren", vatte Monteiro de situatie na afloop van de hoofdrace op de Slovakiaring samen.

FIA WTCC
FIA WTCC
Een hoofdrace die veel meer inhoud had dan de eerder slappe vertoning in de openingsrace waarin Monteiro met een verdiende zege de basis legde voor zijn leiderschap in het klassement. Bij de start van het tweede treffen kwam het tot een contact tussen polesitter Muller en Nick Castburg, diens buurman op de eerste rij. Lopez was de dankbare derde hond en ging aan de leiding voor Catsburg, Muller en het Honda-trio Monteiro-Huff-Michelisz. Na twee ronden had de Argentijn reeds een voorsprong van anderhalve seconde op Lada-rijder Nick Catsburg en een probleemloze zege leek in de maak. Tot Lopez zich op een foutje liet betrappen en de Nederlander zich knap langzij naar de leiding hees. Tegelijkertijd kwam het tot wrijvingen tussen achtervolgers Muller en Monteiro, waarbij de Portugees Muller's derde stek inpikte en de Fransman naar de achtste plaats terugviel.

Dat Lopez daarop op de huid werd gezeten door het Honda-trio en de teruggekeerde Thed Björk in de Volvo, maakte de rekening van Catsburg die tot 1.2" kan uitlopen. Maar Lopez is een kuitenbijter en kon, met enkel nog Monteiro onder zijn achterbumper, opnieuw bij de Nederlander aansluiten.

José Maria Lopez en Nick Catsburg
José Maria Lopez en Nick Catsburg
"Mijn banden hadden hun beste tijd gehad, ik telde de rondjes af, maar zag Lopez in mijn spiegels groeien", aldus  Catsburg. Bij het aansnijden van de laatste ronde had de Argentijn Catsburg bij de gele Lada-kraag en werkte zich mooi opnieuw naar de leiding. Monteiro profiteerde van het moment om op zijn beurt Catsburg voorbij te gaan. Ei zo na kwam Catsburg nog naast het podium te staan wanneer de achteropkomende Michelisz hem een tikje verkocht. De Hongaar ving evenwel bot en raakte in extremis zelf zijn vierde stek kwijt aan Thed Björk, mogelijk ten gevolge van een leegloper na het contact met Catsburg. Michelisz was overigens niet de enige met bandenproblemen, want naast Rob Huff moest ook Hugo Valente zijn montuur langs de kant parkeren met een lekke, resp. geëxplodeerde band.


Met Lopez, Monteiro, Catsburg en Björk kregen we vier verschillende merken in de top 4. Het was ooit anders. Niks dan tevreden piloten op het podium. Lopez omdat hij het, spijts de geluiden die hij vanaf de derde ronde meende te horen, alsnog kon winnen. Monteiro omdat hij dankzij een overwinning eerder op de dag en een tweede stek in de hoofdrace toch nipt leider blijft, naar verluidt de eerste Portugees ooit die een wereldkampioenschap leidt. Catsburg tenslotte die zichzelf en de Lada Vesta op een eerste podium trakteert.

Thed Björk - Volvo S60 Polestar
Thed Björk - Volvo S60 Polestar
Blije gezichten ook bij Volvo, met een sterke vierde plaats voor Thed Björk. "Ik spaarde mijn banden om op het einde te kunnen toeslaan. Ik won weliswaar ook plaatsjes door bandenproblemen bij de concurrentie, maar had nooit verwacht dat we zo vroeg reeds zo ver voorin zouden kunnen eindigen", aldus Björk.

Polesitter Yvan Muller van zijn kant deelde andermaal in de klappen, maar vocht zich nog terug naar een zesde stek achter Michelisz maar voor merkgenoten Mehdi Bennani en Tom Chilton. Achter Fredrik Ekblom pakte Tom Coronel met een tiende stek nog onverhoopt een puntje. De Nederlander kijkt uit naar de afspraak volgende week op de Hungaroring, een omloop waar hij vorig jaar nog tweede eindigde.

Uitslag Hoofdrace Slovakiaring:

1 José-María López  12 ronden
2 Tiago Monteiro + 0.700
3 Nicky Catsburg  +3.260 
4 Thed Bjork  +3.868 
5 Norbert Michelisz  +4.620
6 Yvan Muller   +4.737
7 Mehdi Bennani  + 5.262 
8 Tom Chilton  +5.950
9 Fredrik Ekblom  +7.551
10 Tom Coronel 1r
11 John Filippi 1r
12 James Thompson 1r
13 Grégoire Demoustier 1r
14 Gabriele Tarquini 1r
15 Rob Huff 2r
16  Hugo Valente 8r

Kampioenschap:

1.T.Monteiro 77p
2. JM Lopez 76p
3.N.Michelisz 50p
4.R.Huff 49p
5.M.Bennani 46p
6.Y.Muller 34p
7.N.Catsburg 34p
8.T.Björk 22p
9.H.Valente 16p
10.G.Tarquini 16p
11.T.Coronel 5p...

Stand Constructeurs:

1.Honda 170p
2.Citroën 162p
3.Lada 87p
4.Polestar 44p.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 17 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons