van der Horst

Slovakiaring: Nieuwe Superlights-divisie Supercar Challenge klaar voor debuut

Praga R1
Praga R1
Volgende week, tijdens het pinksterweekend van 19 mei, reist de Supercar Challenge powered by Dunlop voor zijn tweede raceweekend in 2013 af naar de Slovakia Ring in Slowakije. De trip naar Slowakije is op zich al speciaal, maar de introductie van een gloednieuwe divisie binnen de klasse maakt alles nóg specialer. Na maanden van voorbereiding ziet namelijk de nieuwe Superlights-divisie van de Supercar Challenge het levenslicht, een klasse die bedoeld is voor lichtgewicht prototypes zoals Radical, Norma, Ligier en Wolf en inmiddels al veel interesse geniet. Daarnaast is de Slovakia Ring ook het decor voor de vuurdoop van de gloednieuwe Praga R1 racebolide, die meteen zijn debuut gaat maken in deze Superlights-divisie.
  • Dreamdrive
Het Slowaakse Praga is binnen de Supercar Challenge bekend geworden met de introductie van de Praga R4s, een auto die binnen de klasse onder andere bestuurd is door Berry van Elk en Beitske Visser. Het merk heeft nog veel meer ambitieuze plannen en introduceerde eind 2011 de Praga R1, de tweede volbloed racewagen van het merk die het beste vergeleken kan worden met een gesloten formulewagen. Deze volledig in carbon opgebouwde auto gaat maar 590 kg wegen en krijgt onder de kap een 210 pk sterke motor uit de Formule Renault 2.0.

Praga benaderde V-Max Racing Management, de organisatie achter de Supercar Challenge, of het mogelijk was om met deze auto aan de klasse deel te gaan nemen. Het leidde uiteindelijk, in samenspraak met Radical Sportscars, tot de oprichting van de Superlights-divisie. Een nieuwe divisie binnen de Supercar Challenge die in principe altijd gescheiden races rijdt van de veel zwaardere GT-bolides van de klasse.

Praga R1 in opbouw
Praga R1 in opbouw
Na een uitvoerig testtraject met het prototype van de Praga R1 is men bij Praga momenteel zeer druk met het assembleren van de eerste tien productiemodellen van de indrukwekkende racebolide. Danny van Dongen heeft van de eerste in serie geproduceerde Praga R1 al de shake-down uitgevoerd en een team van twintig man is op moment van schrijven druk bezig om de overige bolides, met elk in totaal maar liefst 51.000 onderdelen, af te ronden. “Afgelopen maandag ben ik nog naar de fabriek van Praga geweest om het bouwproces te bekijken en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer onder de indruk was van de definitieve versie”, aldus Supercar Challenge-organisator Dick van Elk. “De auto zit echt heel slim in elkaar, met heel veel oog voor detail. Het is heel bijzonder wat ze bij Praga momenteel allemaal aan het doen zijn!”

Trophée des Fagnes: De wedstrijden in beeld gebracht
De Superlights-divisie van de Supercar Challenge is bedoeld voor de Praga R1, Radicals, CN type wagens en eventuele andere sportscars die qua “looks” en snelheid hierin passen. Denk hierbij aan de Wolf GB08 en de Norma M20F CN. De verwachting is dat er tijdens het eerste evenement op de Slovakia Ring 7 á 8 Praga R1’s gereed zijn en dat ook verschillende Radicals naar de Slovakia Ring komen waaronder die van Henk Thuis, Richard Fearns, Priscilla Speelman en vader en zoon Abbott, de directeur van Radical UK. Bovendien hebben veel Radical-rijders al laten weten vanaf het Superstars-evenement op Circuit Zolder, in het weekend van 23 juni, aan de Superlights-divisie deel te gaan nemen.

Trophée des Fagnes: De wedstrijden in beeld gebracht
Daarnaast hebben veel teams uit de Special Open Trophy inmiddels aangegeven aan de Superlights te willen gaan deelnemen. Door het wegvallen van de SOT zijn de rijders en teams uit deze klasse momenteel op zoek naar een alternatief. “We zijn met een groot aantal teams nog in onderhandeling, maar drie ervan hebben inmiddels de keuze bekend gemaakt”, legt Dick van Elk uit. “Vanaf het Superstars evenement op Circuit Zolder zullen Benny Goossens en Philip Daniels met een JUNO meedoen en Filip Declercq met een Norma. Jürgen van Hover komt met een Norma zelfs al naar de Slovakia Ring om mee te strijden in de Superlights. We verwachten met deze klasse snel uit te groeien naar een prachtig startveld met meer dan 30 deelnemers.” 

24H Zolder: De nacht valt over Circuit Zolder
Op TV in Nederland en België heeft de Supercar Challenge via SBS6, Life!TV en Sport10 een wekelijks programma. Voor de Superlights is er exclusief 6 x een half uur zendtijd gereserveerd om deze nieuwe klasse uitgebreid in beeld te brengen. De uitzendingen worden zoals gewoonlijk per land aangepast, met in de Nederlandse versie interviews met de Nederlandse teams en rijders en in de Belgische op gelijke wijze. Internationaal worden er tv-verslagen gemaakt voor MotorsTV in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. In de reeks uitzendingen is ook tijd gereserveerd voor teams en rijder voor het produceren van de specials.

Trophée des Fagnes: De wedstrijden in beeld gebracht
De Superlights komen tijdens zes van de acht evenementen van de Supercar Challenge in actie. Het seizoen begint volgende week op de Slovakia Ring in Slowakije, en gaat via Zolder, Assen, Zandvoort en Spa Francorchamps naar een spetterende finale op het TT-Circuit in Assen.

Kalender Supercar Challenge powered by DUNLOP Superlights 2013

19-05: Slovakia ring Bratislava Slowakije
23-06: SUPERSTARS @ ZOLDER
04-08 GAMMA Racing day Assen
08-09: Trophy of the Dunes Zandvoort
29-09: Racing Festival Spa Francorchamps
20-10: DUNLOP Finaleraces Assen

Supercar Challenge press - Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters & Supercar Challenge



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op vrijdag 10 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons