van der Horst

Snetterton: M-Sport Audi en Trackspeed Porsche vooraan bij de kwalificaties

Hughes M-Sport Racing - Audi R8 LMS Ultra
Hughes M-Sport Racing - Audi R8 LMS Ultra
Na de topmeeting op Silverstone waar zich bijna vijftig wagens aanboden voor de drie uren durende wedstrijd keren wij dit weekend voor de race op Snetterton terug naar het klassieke formaat van tweemaal een wedstrijd van één uur. Dertig wagens meldden zich aan, maar dit aantal viel terug naar 28 na het forfait van de Fortec Mercedes en de Rosso Verde Ferrari. De snelste tijd ging in de twee sessies achtereenvolgens naar de M-Sport Racing Audi van Rembert Berg en de Trackspeed Porsche van Stephen Jelley.
  • LTF
De vrije training startte nog op een droge piste vooraleer de regen toch kwam opzetten. Het meest opvallende feit bij de de training was de stuntelige manier waarop de marshals de gestrande Porsche van Jelley optakelden en op de recovery truck plaatsten waarbij zij de wagen onnodig beschadigden aan dak en motorbescherming alvorens de truck zelf in panne viel op de piste voor hij de pits bereikte.

De regen was nog steeds van de partij bij de eerste kwalificatiesessie wat leidde tot heel wat positiewissels. De McLaren’s begonnen de sessie goed nadat eerst Zak Brown en daarna Demoustier de snelste tijd reden. Daarna wisselde de pole verschillende malen van eigenaar. De Rosso Verde Ferrari ging van de baan en ging achterwaarts zwaar in de vangrails wat leidde tot het forfait van de wagen voor de rest van het weekend. Ook Zak Brown beschadigde zijn McLaren bij een sortie.  De snelste tijd was uiteindelijk voor de M-Sport Racing Audi R8 LMS ultra met Rembert Berg aan het stuur, hij was nipt sneller dan Steve Tandy op de 888Optimum BMW Z4. Met de derde en vierde tijd vonden wij twee Aston Martin’s terug met Mark Poole (Barwell Motorsport) voor Andrew Howard (Beechdean).  

De tweede sessie startte met vertraging, maar ondertussen was de piste opgedroogd waardoor de tijden snel naar beneden gingen. Onmiddellijk gingen de Trackspeed Porsche’s er hard tegenaan en pakten de voorlopige drie eerste plaatsen. Maar naargelang de sessie vorderde, rukten andere teams op en vooral de 888Optimum BMW’s maakten het de Trackspeed Porsche’s lastig. Uiteindelijk was Stephen Jelley in 2:04.526 iedereen te snel af en verzekerde Trackspeed van de snelste tijd voor de beide 888Optimum BMW’s van Dan Brown en Joe Osborne. Een opsteker voor de Brit na de problemen bij de vrije training. Mat Bell in de United Autosport Audi R8 LMS ultra snoepte de vierde tijd nog af van de Trackspeed Porsche van Nick Tandy.

Foto: British GT



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in British GT Championship op zondag 16 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Snetterton.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons