van der Horst

Spa: Eindelijk nog eens Räikkönen?

Eau Rouge
Eau Rouge
Kimi Räikkönen's palmares in Spa is niet te versmaden: van de laatste acht Grote Prijzen van België won hij er maar liefst vier, twee achter het stuur van een McLaren en twee in een Ferrari. Hij wil maar al te graag een zege in de Lotus daaraan toevoegen, al was het maar om het gat van 38 punten met WK-leider Vettel drastisch te verkleinen en zo de titelstrijd spannend te houden. De Fin maakte tijdens de vorige race in Hongarije ook al een goede beurt door een zesde startplaats nog om te buigen in een tweede stek aan de finish.
Räikkönen's enige zege dit seizoen in de openingsrace in Melbourne lijkt al ver weg, maar toch kon de koele Fin zich blijven mengen in de titelstrijd door constant punten binnen te rijven. Hij heeft nu één punt meer dan Fernando Alonso, de Spanjaard wiens Ferrari het tijdens de laatste races moeilijk had om de concurrentie bij te benen. In Hongarije was er een absoluut dieptepunt wanneer Alonso na de race openlijk kritiek uitte op zijn team, iets wat niet in goede aarde viel bij Luca di Montezemolo. Gelukkig beseffen ze in Maranello wel de ernst van de situatie en ze zullen zeker niet stilgezeten hebben tijdens de korte zomerpauze.

Lewis Hamilton - Mercedes AMG F1 W04
Lewis Hamilton - Mercedes AMG F1 W04
Vettel leidt nog wel ruim het kampioenschap, maar er is zeker nog hoop voor de neutrale toeschouwer. Zo lijkt Mercedes goed op weg om hun pole posities ook echt om te zetten in goede resultaten, iets wat in het begin van het seizoen niet kon gezegd worden. Bij Red Bull zagen we in het verleden vaak dat ze de wagen vooral afstelden om een snelle rondetijd neer te zetten en vervolgens een gat te slaan met de concurrentie. Op een circuit als Spa, waar je zowel trage als snelle gedeeltes hebt en een set-up vaak een compromis is, wordt het voor hen dus een hele opdracht om de teams die eventueel voor hen op de grid staan te kloppen. Zeker als Vettel en/of Webber door hun strategie vast komen te zitten in het verkeer, zoals eerstgenoemde in Hongarije nog overkwam toen hij rondenlang vast zat achter de McLaren van Button.

Pirelli F1
Pirelli F1
Nog een grote factor zijn de banden van Pirelli, dat dit keer de harde en medium compounds meebrengt naar de Ardennen en zo geen risico neemt op een bandenvretende omloop als Spa. Sommige teams zullen waarschijnlijk de race proberen uit te rijden met slechts één pitstop, al moeten ze er wel rekening mee houden dat het verschil tussen beide bandensoorten volgens Pirelli kan oplopen tot een seconde per ronde. Tel bij dit alles nog eens de voorspelde wisselende weersomstandigheden en de Grote Prijs van België heeft dit jaar weer alles in zich om een Grand Cru te worden. 

Foto's: Georges De Coster



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons