Spa-Classic: Belgische triomf in Group C Racing
In de C2 klasse was de zege voor de Spice SE89C van Eric Van de Poele en de Fransman Éric de Seynes. Zij haalden het voor Tiga GC285 van Guido Dumarey en Philipp Brunn, en de Spice SE88C van Thomas Dozin. Beide Spice bolides worden tevens in ons land geprepareerd bij MEC Auto.
In de tweede race op zondag kregen we vooraan een identiek scenario als de dag ervoor. Na de start nam de Porsche 962 van Michel Lecourt en Raymond Narac het hazenpad, maar naargelang de race vorderde schoof de purperen Jaguar XJR-14 steeds verder op naar voor en ook nu lag Christophe d’Ansembourg na de pitstops vooraan, een positie die hij niet meer zou afstaan. Ook nu eindigde de Porsche 962 van Lecourt/Narac op de tweede plaats, de laatste podiumplaats was ditmaal voor de Spice SE90P van Cal Meeker, die uitkomt in de C1 klasse. Eric van de Poele stelde met een mooie stint opnieuw de zege veilig voor de Spice die hij deelde met de Seynes. Al was net nipt, de wagen viel stil op de piste eens de finishlijn overschreden.
Dat er op het scherp van de snee gestreden werd bleek tijdens die tweede race waar er niettegenstaande de waarde van deze historische wagens brokken werden gemaakt. Grootste pechvogels waren de twee overige Jaguars. De Jaguar XJR-9 van Jon Minshaw belandde aan het begin van de rechte lijn in de muur waarbij de achtervleugel afbrak. De identieke wagen waarop we touring car specialist Rob Huff op terugvonden ging dan weer rond in de Busstop Chicane en moest even door het gras ploegen.
Ook de Nissan R90 CK raakte in de laatste chicane de weg kwijt en ging rond. De mooie gele bolide kon in beide races nooit aanspraak maken op de podiumplaatsen. Tegenvallend was ook de prestatie van de Peugeot 905 EVO 1 BIS, intrinsiek de snelste bolide van het veld, van Erik Maris. Tot tweemaal toe werd de wagen geplaagd door technische problemen, bij de tweede race vertrok de wagen zelfs vanuit de pits, met een opgave als gevolg. Ook een slipper was de Franse wagen niet vreemd.
Foto's: Niels Vaeck
Tweet