van der Horst

Spa-Classic: Belgische triomf in Group C Racing

Christophe d’Ansembourg - Jaguar XJR-14
Christophe d’Ansembourg - Jaguar XJR-14
Een van de spectaculairste en meest populaire series tijdens de Peter Auto weekends blijft de Group C Racing. Het Group C reglement, dat in voegen was van 1982 tot en met 1993, leverde namelijk van de meest spectaculaire wagens af die ooit reden op Le Mans, Spa en Monza. Tijdens de Spa-Classic stonden er twee races op het programma voor de Group C Racing en beide wedstrijden werden gewonnen door onze landgenoot Christophe d’Ansembourg en zijn Jaguar XJR-14. Tevens ging de zege bij de C2 wagens tweemaal naar de Spice SE89C van Eric Van de Poele en Éric de Seynes.
Michel Lecourt/Raymond Narac - Porsche 962
Michel Lecourt/Raymond Narac - Porsche 962
Het blijft een spectaculair schouwspel, een meute Group C bolides die de Raidillon opschieten. Het publiek kon vorig weekend weer genieten van twee intense races waarbij de piloten hun bolides niet spaarden. In het begin van de eerste race, die zaterdagnamiddag plaats vond, gaven de Porsche’s 962 van Michel Lecourt/Raymond Narac en Yvan Vercoutere/Ralf Kelleners nog de indruk dat ze aanspraak konden maken op de zege., maar eens de pitstops achter de rug bleek al snel dat niemand Christophe d’Ansembourg nog van de zege kon houden. Onze landgenoot won voor de Porsche’s van Michel Lecourt/Raymond Narac, Yvan Vercoutere/Ralf Kelleners en Mark Sumpter/Henry Pearman. De vijfde positie ging naar de spectaculaire Nissan R90 CK.

Eric Van de Poele/Éric de Seynes - Spice SE89C
Eric Van de Poele/Éric de Seynes - Spice SE89C
In de C2 klasse was de zege voor de Spice SE89C van Eric Van de Poele en de Fransman Éric de Seynes. Zij haalden het voor Tiga GC285 van Guido Dumarey en Philipp Brunn, en de Spice SE88C van Thomas Dozin. Beide Spice bolides worden tevens in ons land geprepareerd bij MEC Auto.



Cal Meeker - Spice SE90P
Cal Meeker - Spice SE90P
In de tweede race op zondag kregen we vooraan een identiek scenario als de dag ervoor. Na de start nam de Porsche 962 van Michel Lecourt en Raymond Narac het hazenpad, maar naargelang de race vorderde schoof de purperen Jaguar XJR-14 steeds verder op naar voor en ook nu lag Christophe d’Ansembourg na de pitstops vooraan, een positie die hij niet meer zou afstaan. Ook nu eindigde de Porsche 962 van Lecourt/Narac op de tweede plaats, de laatste podiumplaats was ditmaal voor de Spice SE90P van Cal Meeker, die uitkomt in de C1 klasse. Eric van de Poele stelde met een mooie stint opnieuw de zege veilig voor de Spice die hij deelde met de Seynes. Al was net nipt, de wagen viel stil op de piste eens de finishlijn overschreden.

Jon Minshaw - Jaguar XJR-9
Jon Minshaw - Jaguar XJR-9
Dat er op het scherp van de snee gestreden werd bleek tijdens die tweede race waar er niettegenstaande de waarde van deze historische wagens brokken werden gemaakt. Grootste pechvogels waren de twee overige Jaguars. De Jaguar XJR-9 van Jon Minshaw belandde aan het begin van de rechte lijn in de muur waarbij de achtervleugel afbrak. De identieke wagen waarop we touring car specialist Rob Huff op terugvonden ging dan weer rond in de Busstop Chicane en moest even door het gras ploegen.

Erik Maris - Peugeot 905 EVO 1 BIS
Erik Maris - Peugeot 905 EVO 1 BIS
Ook de Nissan R90 CK raakte in de laatste chicane de weg kwijt en ging rond. De mooie gele bolide kon in beide races nooit aanspraak maken op de podiumplaatsen. Tegenvallend was ook de prestatie van de Peugeot 905 EVO 1 BIS, intrinsiek de snelste bolide van het veld, van Erik Maris. Tot tweemaal toe werd de wagen geplaagd door technische problemen, bij de tweede race vertrok de wagen zelfs vanuit de pits, met een opgave als gevolg. Ook een slipper was de Franse wagen niet vreemd.

Foto's: Niels Vaeck
 

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op dinsdag 24 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Classic.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons