Spa Euro Race: Derde keer, goede keer voor Alexander Borgmans

« Ja, ik bewaar uiteraard goede herinneringen aan die eerste overwinning, » stelt de bijna 19-jarige Alexander. « Maar ik ben niet vergeten dat ik mij daarop tijdens het weekend van TCR 500 in de Raidillon liet verrassen op een natte kerbstone – rijdende op slicks ! – en tegen de vangrails knalde ! Ondertussen hebben we niet stilgezeten en recentelijk konden we uitvoerig op Francorchamps testrijden. De omstandigheden waren allesbehalve optimaal – felle regen, bijna smeltende sneeuw ! – en toch slaagde ik erin goede ronden af te werken en de auto steeds beter onder de knie te krijgen. Ja, ik rijd steeds liever op het tracé van Francorchamps. Als ik in training vooraan kan eindigen, viseer ik steevast een plaats op het ‘grote’ podium en uiteraard ga ik voor winst in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup ! »
Sinds 2020 komt Alexander samen met halfbroer Maxim De Witte uit voor het nieuwgevormde Alnimax Racing, waar Polle Geusens met zijn ervaring in rally en circuit, instond voor de technische begeleiding. Recentelijk maakte Ford Peerlings bekend dat deze Geusens de vervanger wordt van Walter Cleynhens achter het stuur van de derde Fiesta !

Zoals eerder werd gecommuniceerd deelt de Ford Fiesta Sprint Cup in Francorchamps de piste met de Mazda MX5 Cup, met weliswaar twee gescheiden startgrids en tevens twee startprocedures. In principe blijven de iets snellere Mazda’s aldus uit het zicht van de, zeg maar tragere Fiesta’s.
« Ik begrijp volkomen de economische redenen van het laten samengaan van de Mazda met de Fiesta, » zegt Alexander. « Alleen hoop ik dat dat in de praktijk niet voor problemen gaat zorgen, zoals een tragere Mazda die de snelste Fiesta’s zou ophouden. In de hiërarchie en onze klassementen hoeven we natuurlijk met de Mazda’s geen rekening te houden, maar in volle strijd onderling de Fiesta’s kan zo’n minder snelle deelnemer het geheel afstoppen en we weten ondertussen dat in zo’n peloton Fiesta’s het verschil vaak niet groter is dan twee tienden. De eerste race zal ons meer moeten leren over dat samengaan… »
De tering naar de nering zetten, dat is tevens de reden dat V-Max Racing Management het tweede treffen van het vierde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup tijdens de Spa Euro Race beperkt tot twee dagen activiteit. Met op zaterdag 5 juni ‘s morgens 9u00 de eerste vrije training en een tweede free practice om 13u10, gevolgd door de kwalificaties om 17u00. Zondag 6 juni is er om 9u10 Race 1 met om 15u35 Race 2. Op die manier kunnen deelnemers en medewerkers op zondag tijdig huiswaarts keren.
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet