van der Horst

Spa-Francorchamps: Gabriele Tarquini, de meest Belgische piloot

Er mag dan geen Belgische rijder aan de start verschijnen tijdens de 7de round van het FIA WTCC op het Circuit van Spa-Francorchamps, maar met Gabriele Tarquini beschikt het Castrol Honda World Touring Car Team over de rijder met het meeste roots op wat bekend staat als het “mooiste circuit ter wereld”! Bovendien kwam hij er twee keer uit voor een Belgische formatie: VZM uit Malmedy en ELR uit Comblain-au-Pont. Het heet dan ook geen toeval dat hij in Francorchamps nog steeds het absoluut ronderecord in de 24 Uren voor Toerwagens achter zijn naam heeft staan!
“Toen ik voor de eerste keer aantrad op het circuit van Francorchamps en er mijn eerste rondjes draaide, had ik het gevoel dat ik daar al eerder had rondgereden, ik voelde mij er meteen thuis,” herinnert Gabriele zich zijn debuut in ‘85 met de March F3000 van het Sanremo Racing in de Belgische Ardennen. “Een gevoel dat ik zelfs nooit heb gehad op sommige Italiaanse circuits, en dat was toch mijn thuisterrein. Van zodra ik in Francorchamps achter het stuur zat, wist ik wat mij te doen stond. Het circuit onderging ondertussen enkele wijzigingen, maar de basis bleef ongewijzigd, en ik voel mij er echt “chez moi”!”
Enkele belangrijke etappes van Tarquini in het verhaal van Francorchamps en… Honda!

1985: De 23-jarige Italiaan debuteert in de Formula 3000. Doordat het losgekomen asfalt van het circuit leidt tot het in laatste instantie afgelasten van de Belgische Formule 1-race, fungeert de F3000 dat jaar als “Grand Prix”. Tarquini tikt aan als 4de en grijpt nipt naast het podium.
1986: Tarquini verlaat Sanremo Racing voor Scuderia Coloni en eindigt in de Belgische F3000-race 8ste.
1987: Parallel met de F3000 – 12de in Francorchamps met de March van First Motorsport - stuurt Tarquini voor Alfa Corse in het prille WK voor Toerwagens en beleeft zijn debuut in de 24 Uren van Spa, goed voor een 11de plaats.
1988: Debuut in de Formule 1 met Coloni, 22ste op de grid van de Belgische Grand Prix, maar vroegtijdig moeten opgeven.
1989: De periode dat er zoveel gegadigden waren in de Formule 1 dat men zich genoodzaakt zag om op vrijdag pre-kwalificaties te organiseren. Tarquini kan zich in Francorchamps niet plaatsen in de AGS.
1989: Samen met Quester en Beguin staat hij gedurende 16 uur aan de leiding van de 24 Uren van Spa, totdat de auto plots stilvalt in de chicane, en van de uitslagentabellen verdwijnt.
1990-1991: Opnieuw gedoemd tot de pre-kwalificaties in Formule 1.
“Alléén in ’90 slaagde ik erin om mij te pre-kwalificeren, maar ik geraakte dan weer niet voorbij de kwalificaties.”
1992: Gabriele komt uit voor Fondmetal van Gabriele Rumi en krijgt voor de Belgische Grote Prijs het gezelschap van Eric van de Poele, die hij kent als collega in de toerwagenracerij.
“Ik startte als 11de, Eric was 15de, maar in de race moest ik opgeven, terwijl Eric 10de eindigde.”
1992: Gabriele koppelt zijn F1-programma met toerwagenraces in het Italiaans kampioenschap en komt daar uit voor CiBiEmme. In de 24 Uren is hij teammaat van Giroix en Tassin. Tarquini wordt betrokken in een aanrijding met een tragere deelnemer.
1997: Gabriele vervoegt de Honda-familie en rijdt met de Honda Accord in het BTCC. Dat jaar drukken Pascal Witmeur en Christian Lahaye, de promotoren van de Belgian Procar, het idee door om voor een special shoot out tijdens de Procar Trophy in Francorchamps elk team te vragen hun vaste rijder  te koppelen aan een internationale rijder. Bij Honda doet men hiervoor een beroep op Gabriele die teamvormt met Tassin. Gabriele bezorgt daar VZM, het Belgische team van Jean-Paul van Zuylen, de allereerste zege van het seizoen.
“Ik kende VZM niet, maar ik werd er meteen als een lid van de familie beschouwd en het feit dat ik hen een eerste succes bezorgde, versterkte nog onze band. Dat gaf ons ook veel vertrouwen voor de 24 Uren van Spa.”
24 Uren van Spa:  Enkele weken later staat Honda VZM in de 24 Uren borg voor de komst van een onuitgegeven Honda trio: Gabriele Tarquini, Thierry Tassin en Altfrid Heger, die met een gelijkaardige Accord aantrad in de Duitse STW Cup.  Tijdens de nachtelijke kwalificaties bindt Gabriele de strijd aan met de BMW met Didier de Radigues achter het stuur. In een ultieme poging slaagt hij erin 2.29.867 te laten afklokken en de Honda Accord op de “pole position” te plaatsen!
“De trainingen waren bijna voorbij, er was weinig verkeer,  de nachtelijke temperatuur was perfect en ik besloot mijn kans te wagen. De auto lag goed, ik voelde mij in prima conditie en, ja, ik gaf er een lap op! Maar de Radigues besloot mij te volgen. Volgens ooggetuigen die in de Raidillon plaats hadden genomen, was het een hallucinant spektakel de Accord en de BMW te zien passeren.”
Tarquini verplettert in ’97 het bestaande record dat Armin Hahne in 1992 tijdens het weekend van de 24 Uren van Spa had neergezet. Zeventien jaar later is er niemand in geslaagd het ronderecord van Tarquini in Touring Cars scherp te stellen.
2000: Via hun activiteit met de Honda Accord in het BTCC, tekenen Gabriele Tarquini en Tom Kristensen, de latere negenvoudige winnaar van de 24 Uren van Le Mans, aanwezig in de 24 Uren van Spa. Tarquini en Kristensen – de Deen maakte dat jaar voor de eerste keer kennis met de Belgische klassieker – delen er een Honda Accord van het Belgische ELR (European Luigi Racing) van Marc Vandeghen met Belg Philippe Tollenaire, goed voor de 5de plaats op de grid. Helaas, in de eerste ronden komt de Accord aan de chicane in aanrijding met een andere auto en moet opgeven.
2004: In het eerste levensjaar van het FIA ETCC, zijn er twee races in het voorprogramma van de 24 Uren van Spa. Jörg Muller is met 2.33.802 de snelste, Tarquini start in de Alfa 156 als 7de op de grid en eindigt respectievelijk 5de en 4de.
2005: Ook het nieuwgeboren FIA WTCC treedt aan tijdens het weekend van de 24 Uren van Spa. Regen en wisselende weersomstandigheden staan borg voor incidentrijke races. In training staat Augusto Farfus met 2.33.158 helemaal vooraan. 
In Race 1 pakt Tarquini in de Alfa 156 een 4de plaats, maar in Race 2 geraakt hij aan de Busstop betrokken in een aanrijding.
2014: de terugkeer van Gabriele Tarquini naar zijn home-circuit, met de Civic WTCC van het Castrol Honda World Touring Car Team…

Honda WTCC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 3 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting WTCC Spa-Francorchamps.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons