van der Horst

Spa Racing Festival: Twee races en drie winnaars…

Ford Fiesta Sprint Cup @ Spa-Francorchamps
Ford Fiesta Sprint Cup @ Spa-Francorchamps
Een tumultueus weekend is het geworden tijdens het Spa Racing Festival! Ondanks alle geharrewar in Race 1 hield Calvin de Groot daar het hoofd koel en schonk aldus de allereerste zege aan het Oeste Kart Racing, voor Alan Czyz en Jenson de Leeuw, terwijl Tomas De Backer daar aanvankelijk niet in de prijzen viel. Een klacht van Bas Koeten Racing over een niet geheel correcte herstart, leidde tot een volledige herschikking van de hiërarchie, mét deze keer winst voor Esmee Kosterman, voor Calvin de Groot en Tomas De Backer. Deze laatste stelde daarop, correct, orde op zaken in Race 2 en won van Czyz en, weerom een sterke Jenson de Leeuw!
Tomas De Backer had in de (op zondagochtend verreden) kwalificaties op een koud en glad Spa-Francorchamps de snelste tijd op de klokken gezet. Zoals het hele seizoen het geval was, werd de snelle Belg in de #97 FordStore Feyaerts op de hielen gezeten door Alan Czyz in de #46 Nowicki Auto Serwis. Daarmee leek de zoveelste aflevering van de tweestrijd tussen de nummers één en twee in de titelstrijd tijdens de later op de zondag van het Spa Racing Festival te betwisten races een feit. Jenson de Leeuw reed zich in de #54 MV Motorsport naar een keurige derde positie, op de hielen gezeten door Calvin de Groot in de vertrouwde #143 Oeste Kart. 
 
Fiesta-debutante Marieke Stuff verwezenlijkte achter het stuur van de #123 NiceRacing de 8ste tijd en kwam alzo op de (omgekeerde) grid van Race 1 helemaal vooraan te staan. Op advies van de koersdirectie en hierin volkomen gevolgd door haar coach Toon Bosmans, verkoos men haar op de laatste startrij plaats te laten nemen en de omgekeerde rangorde te beperken tot de Top 7, waardoor Stefan Barewijk in de #134 Technova College Racing in ‘pole position’ kwam te staan, met naast hem de #80 NiceRacing van Johan Land.  
 
Race 1: Esmee Kosterman via de groene tafel 
 
De start was voor Land die in de #80 NiceRacing de leiding nam, maar meteen Barewijk in de #34 Technova College Racing op zijn bumper kreeg. Vanuit het achterveld begonnen Czyz en met name De Backer in de eerste meters al plaatsen goed te maken. Bij Eau Rouge ging de top drie van Land, Barewijk en Kosterman zelfs bijna naast elkaar omhoog. 
 
Bij de eerste doorkomst leidde Kosterman, voor De Groot, het snel opgerukte en onlosmakelijk aan elkaar verbonden duo De Backer en Czyz, en daarachter Barewijk, Land, een teruggevallen De Leeuw en Stuff. Omdat er problemen zijn in de even voor de Fiesta’s gelanceerde Mazda Cup kwam de safetycar de baan op en bleef de volgorde dus voor even ongewijzigd. 
 
Na een ronde achter de safetycar werd het veld weer losgelaten en waren er nog 24 minuten te rijden. De Backer nam direct na de herstart grote stappen en pakte de leiding, voor De Groot en Kosterman, terwijl Czyz op vier bleef hangen. Dan maakte Spa zijn reputatie weer eens waar want achterop het circuit regende het plotseling hard, waarop de wedstrijdleiding besloot snel code rood te geven. Kosterman en Barewijk waren dan echter al even buiten de baan geraakt. Bij Barewijk bleek dit zelfs een serieuze koprol te zijn geweest, waarbij de rijder gelukkig ongedeerd zelf kon uitstappen. De volgorde bij het stilleggen van de wedstrijd was daarmee De Backer, De Groot, de weer naar voren gekomen Land, Czyz, De Leeuw, Stuff, Kosterman en Barewijk. Voor de monteurs was het opeens hard werken aangezien er op het rechte stuk, voorbij de pitlane, snel van banden gewisseld mocht worden, voordat de race weer kon herstarten. 
 
De wedstrijdleiding besloot de herstart te laten geschieden vanachter de safetycar en de resterende racetijd op 15 minuten te zetten. Het werd voor Czyz in de #46 Nowicki Auto Serwis dus zaak om snel de aansluiting te vinden bij De Backer. De tijd voor de Pool werd nog korter omdat er een tweede ronde achter de safetycar volgde en de klok al was gaan tikken bij het wegrijden van de safetycar. Bizar was daarbij dat op het gedeelte bij de pits de zon schijnt, terwijl het achterop het circuit juist harder was gaan regenen. 
 
De volgorde bij de herstart luidde dan De Backer, De Groot, Land, Czyz, De Leeuw, Stuff en Kosterman waarbij er als het licht weer op groen sprong nog maar zeven minuten overbleven. De Groot nam prompt de leiding over van De Backer, maar even later werd de volgorde weer hersteld en schoof Czyz naar drie, terwijl Land terugviel van drie naar vijf. Kosterman passeerde direct Stuff. 
 
Czyz herstelde de orde, nam plek twee van De Groot over en sloot direct aan bij De Backer. Wat er precies gebeurde, was niet meteen duidelijk maar even later leidde opeens weer De Groot met Czyz op twee en een teruggevallen De Backer op drie. De laatste ronde tikte weg en daarbij was de volgorde De Groot, Czyz, De Backer, De Leeuw, Land, Kosterman en Stuff. 
 
De backer & Kosterman
De backer & Kosterman
In de slotronde wist De Groot zijn leidende positie te behouden en pakte daarmee voor het eerst de overwinning voor Oeste Kart. Het is zelfs de eerste keer dit jaar dat niet De Backer of Czyz als eerste over de finish gingen. Czyz stond op plek twee en dan is er drama voor De Backer. Zijn langzamere rondetijden en terugval waren al opmerkelijk, maar in de slotronde viel de Belg met een defect aan de versnellingsbak stil. Daarmee ging plek drie naar een verrassende De Leeuw in de #54 MV Motorsport, gevolgd door Land, Kosterman en Stuff in de #123 NiceRacing. De Backer werd nog wel als zevende geklasseerd. 
 
Na afloop van de wedstrijd bleek de procedure van de herstart na de code rood niet volgens de geldende reglementen te zijn verlopen en volgde dus de klacht van Bas Koeten Racing. Derhalve werd de einduitslag bepaald op de doorkomst kort voor de code rood. Daarmee ging de winst naar Kosterman, met De Groot op twee en De Backer op drie. Daarachter Czyz, Barewijk, Land, De Leeuw en Stuff. Het podium van de Junior Cup werd daarmee Kosterman, De Groot en Czyz, terwijl Barewijk in de Gold Cup won en voor de eerste keer dit seizoen niét FordStore Feyaerts maar Ford Broekhuis, met dank aan La Kosterman, voor de grootste beker in de Ford Dealer Team Cup! 
 
Uitslag Race 1: E. Kosterman, 3 ronden; 2. C. de Groot, op 0,383; 3. T. De Backer, op 0,825; 4. A. Czyz, op 1,180; 5. S. Barewijk, op 2,739; 6. J. Land, op 4.522; 7. J. de Leeuw, op 7,033; 8. M. Stuff, op 36,216 
 
Race 2: Tomas De Backer een klasse apart!
 
Dit keer was de startopstelling wel conform de uitslag van de kwalificatie en daarmee op poleposition Tomas De Backer. Naast de Belg zijn grote rivaal van dit seizoen, Alan Czyz. Op rij twee Jenson de Leeuw en Calvin de Groot, en daarachter Esmee Kosterman, Johan Land en Marieke Stuff. Na zijn koprol van vanmorgen moet Stefan Barewijk verstek laten gaan. 
 
Even voordat de Fiesta’s zich mochten opstellen waren de hemelpoorten boven Spa-Francorchamps weer open gegaan en ondanks dat het inmiddels niet meer regende, lag de baan er volledig nat bij. Czyz was duidelijk beter weg en nam al voor La Source de leiding over van De Backer. Kosterman was ook uitstekend weg en sprong van vijf naar drie. De Leeuw bewandelde de omgekeerde weg en viel terug van drie naar vijf. De Groot had ondanks de diverse wisselingen zijn vierde positie behouden en pakte al in de eerste ronde de derde plek af van Kosterman.  
 
De eerste doorkomst gaf daarmee Czyz, De Backer, De Groot, Kosterman, De Leeuw, Land en Stuff. Het kon niet uitblijven en in de tweede ronde was het alweer stuivertje wisselen tussen Czyz en De Backer, waarbij het tweetal twee keer van positie wisselde. De Groot lag op drie maar had al een flink gat naar het leidende tweetal, terwijl Kosterman en De Leeuw het daarachter flink met elkaar aan de stok hadden. Kort daarachter volgde Land en op ruime afstand Stuff. 
 
De Backer en Czyz lieten elkaar ook nu weer niet los en zaten op elkaars bumper waarbij de ene keer de Belg de leiding nam en dan weer de Pool. Op zes seconden reed De Groot in niemandsland, maar wel alert genoeg om direct te kunnen profiteren als de leiders elkaar het leven echt zuur zouden maken. Kosterman kon op vier De Leeuw niet lossen, maar Land moest inmiddels wel een gaatje van drie seconden toestaan. 
 
Het veld was inmiddels vijf ronden op pad als De Backer het heft in handen leek te gaan nemen. De Belg was opeens aan kop twee seconden weggelopen van Czyz. De Groot reed safe op drie terwijl Kosterman en De Leeuw zo nu en dan van positie wisselden. Met zijn zesde plaats was Land leider in de Gold Cup. Aan kop bouwde De Backer zijn voorsprong per ronde iets verder uit en had na zeven ronden een gat van vijf seconden op Czyz. Achter De Groot ging de strijd om plek vier en vijf tussen Kosterman en De Leeuw gewoon verder, al leek Kosterman daarin toch de net iets sterkere papieren in handen te hebben. Land bleef op korte afstand volgen om bij een foutje meteen te kunnen profiteren. 
 
De Backer voor Czyz
De Backer voor Czyz
Terwijl De Backer weg bleef lopen van Czyz kwam opeens De Groot in ronde zeven de pits in met motorproblemen. Kosterman kreeg daarmee plek drie in de schoot geworpen, maar had nog altijd De Leeuw op haar bumper zitten. Door deze strijd was ook Land weer aangesloten en leek er dus een driestrijd te ontstaan voor plek drie. De Groot had de pits weer kunnen verlaten maar was teruggevallen tot net voor Stuff. Het probleem blijkt toch groter dan gedacht want kort na zijn vertrek uit de pits moet De Groot zijn Fiesta langs de baan parkeren en was daarmee een uitvaller (hij haalde niet de 75 % van de af te leggen race-afstand en werd aldus niet gerangschikt). 
 
Nog vijf minuten en De Backer leidde soeverein met een voorsprong van inmiddels elf seconden op Czyz. Kosterman, De Leeuw en Land reden binnen een seconde van elkaar en om plek drie was dus nog van alles mogelijk. Dat bleek ook direct want Land profiteerde van de strijd voor zijn neus en lag opeens op drie, met Kosterman en De Leeuw op vier en vijf. Stuff had met het wegvallen van De Groot plek zes in de schoot geworpen gekregen. 
 
Een ronde later was de volgorde achter Czyz weer anders. Eerst was het heel even De Leeuw, dan weer Kosterman en dan weer De Leeuw op drie, terwijl Land weer op vijf was aangeland. Waarschijnlijk ging de strijd om de laatste podiumpositie in de slotronde worden beslist, of in tranen eindigen. 
 
Kosterman voor de Leeuw
Kosterman voor de Leeuw
De slotronde ging in en De Backer leidde met 18 seconden voorsprong op Czyz en pakte ook de overwinning, ruim voor zijn grote titelconcurrent. Zoals verwacht werd de strijd om plek drie in de slotronde beslist en daarin was het Kosterman die aan het langste eind trok en de laatste podiumpositie voor zich opeiste, op een kleine anderhalve seconde gevolgd door De Leeuw en Land. Stuff passeerde op plek zes de finish. Na afloop werd Kosterman omwille van niet geheel correct rijgedrag door de koersdirectie gestraft met één plek verlies, waardoor Jenson de Leeuw voor de tweede keer op het podium mocht, naast deze keer het duo De Backer-Czyz. 
 
Met zijn tweede positie algemeen won Czyz niettemin de Junior Cup voor rijders tot en met 24 jaar, met Jenson de Leeuw op twee en Esmee Kosterman op drie. In de Gold Cup (30 jaar en ouder) won Johan Land en uiteraard ging FordStore Feyaerts in de Ford Dealer Team Cup met de beker naar huis. 
 
Mede onder invloed van het gewijzigde klassement in Race 1 is het verschil tussen de twee titelkandidaten een stuk groter geworden: Tomas De Backer telt nu 228 punten – hij scoorde twee extra punten, dankzij de ‘pole position’ en snelste ronde in Race 2 - , tegenover 219 voor Alan Czyz en Esmee Kosterman, winnaar in Race 1 en ook goed voor de snelste ronde, is derde met 157 punten, voor Johan Land (131) en Calvin de Groot (130). 
 
Op 28 en 29 oktober valt tijdens de Finale Races op TT Circuit Assen het doek over het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup. 
 
Uitslag Race 2: 1. T. De Backer, 12 ronden; 2. A. Czyz, op 21.065; 3. J. de Leeuw, op 1 ronden; 4. E. Kosterman, op 1 ronde; 5. J. Land, op 1 ronde; 6. M. Stuff, op 2 ronden. Niet gerangschikt: C. de Groot; niet gestart: S. Barewijk. 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 15 oktober 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Racing Festival.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons