Steven Stichelbout: "Minstens 8 nieuwe wagens en Michelin als bandenleverancier"
Tot nu toe is het bilan positief en ziet het er allemaal goed uit. We verwachten bij ons te kunnen rekenen op gemiddeld een vijftiental wagens per meeting waarbij we ook een aantal nieuwe piloten mogen verwelkomen. Dankzij de focus op de Porsche 991 voor dit seizoen, hebben we al minstens 8 nieuwe wagens kunnen aantrekken, allemaal bemand door piloten die we nog niet eerder aan de start zagen bij ons. Reken daarbij nog een 20-25 tal bolides van de Franse Carrera Cup en je hebt een meer dan behoorlijk startveld; iets wat de sportieve strijd, maar ook het spektakel in de races, de vorm van het randprogramma en de mogelijkheden op vlak van marketing positief beïnvloeden. De samenwerking is zowel voor ons als voor hen dus positief in alle opzichten.
Nieuwe circuits, een nieuwe bandenleverancier en dus ook een pak nieuwe concurrenten. Wat is er dan veranderd ten opzichte van de voorbije drie seizoenen?
De formule van de afgelopen jaren begint zijn vruchten af te werpen en daarnaast is de Porsche 991 een gekende wagen die overal ter wereld inzetbaar en verhandelbaar is. Ook de relatie met Michelin is vertrouwd bij Porsche-teams en ik ben dan ook blij dat ook wij op hen kunnen rekenen. We zagen daarnaast dat veel van onze vaste deelnemers afgelopen jaar overgeschakeld waren op materiaal van de laatste generatie, bolides die vanzelfsprekend intrinsiek sneller zijn; het was dus een redelijk logische beslissing voor ons om in te zetten op de Porsche type 991. Door deze aanpak bieden we rijders en teams ook de mogelijkheid om als eerste een Porsche 991 spec. 2016 aan te schaffen; iets wat je niet kan tenzij je in een officieel Porsche-kampioenschap rijdt. Een niet te miskennen voordeel dus van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux anno 2016.
Betekent dit dat de Porsche 997 volledig geweerd wordt in 2016?
Neen absoluut niet, we zorgen er voor dat ook de Porsche 997 nog aan de start kan verschijnen, we bekijken zelfs het oprichten van een speciale Porsche 997 Trophy. We rijden namelijk twee wedstrijden zonder onze Franse collega's en ook op de Porsche Days in Nederland zijn er mogelijkheden om te rijden. Dat is dus ideaal voor mensen die hun materiaal nog verder willen afschrijven bijvoorbeeld of gewoon eens willen testen op Le Castellet of Le Mans. Anderzijds biedt het mensen die wel in een Porsche 991 investeerden de zekerheid dat ze hun investering kunnen spreiden over meerdere jaren. Voor de teams is dit dus zeker geen sprong in het onbekende, het is een business plan dat steek houdt en wat al in 20 andere landen zijn sterkte bewezen heeft.
15 wagens uit de Benelux, 20 uit Frankrijk. Dat zijn grote startvelden vergeleken met de voorbije seizoenen...
Het kampioenschap lijkt zeker aan aandacht te hebben gewonnen; vooral vanuit de hoek van onze Noorderburen en dan vooral Gentlemen-rijders merken we een grote interesse in de vierde jaargang van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Ook voor de Franse Carrera Cup betekent die samenwerking overigens een positief verhaal. Traditioneel is dat kampioenschap een kweekvijver van Porsche voor jong talent. Die rijders willen vaak een maximum aan ervaring vergaren en kunnen bijvoorbeeld bij ons twee extra races komen rijden, bovenop hun programma in de Franse Carrera Cup. De wisselwerking is dus zeer goed en daar hebben we ook rond gewerkt. Van dag 1 was het idee om, als we iets samen deden, het structureel aan te pakken; nu al zijn er bij alle partijen intenties zijn om dit nog verder uit te diepen naar een samenwerking richting 2017 en daarna.
Foto's: Vincent Wouters, Martijn Wouters, Georges De Coster, Ronald Janssens & Belgium Racing press
Tweet