van der Horst

Slovakia Ring: Kwalificatie

Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Wim Lumbeeck - Viper GTS-R GT1
Onder een stralende zon zijn op zaterdagmorgen op de Slovakia Ring de kwalificaties verreden van de Supercar Challenge powered by Dunlop. Met drie startvelden namen deze kwalificaties bijna de gehele morgen in beslag. Bij de GT-divisies bleek Jan Versluis de snelste man op de baan, gevolgd door het duo Lanting/Herber en vader en zoon Geddie. In de Sport-divisies pakte Luc de Cock tweemaal pole position en in de Superlights-divisie werd de snelste tijd gereden door Martin Short en Roger Green.
Jan Versluis - Ferrari 458 GT2
Jan Versluis - Ferrari 458 GT2
In de Super GT-divisie was het in de kwalificatie zeer spannend. Al snel bleek dat de strijd om de pole position zou gaan tussen de Ferrari GT2’s van het duo Lanting / Herber en Jan Versluis tegen de mcLaren MP4-12C van Jim en Glynn Geddie. De Ferrari’s hadden al vroeg de snelste tijden op de klokken gezet, maar Glynn Geddie kwam in de laatste minuten nog zeer dichtbij. Toch bleef de snelste tijd van Jan Versluis staan waarmee hij dus pole position voor de eerste race pakte. Ook voor de tweede race pakte Jan Versluis de pole position, maar ditmaal nestelde Glynn Geddie zich wel tussen beide Ferrari GT2’s in. Martin Lanting en Bob Herber starten de race op zondag dus op de derde plaats.

Roger Grouwels heeft tot op heden een sterk weekend, maar kan door een incident in de trainingen op vrijdag de eerste race straks niet vooraan starten. Grouwels schoot namelijk van de baan tijdens een gele vlag-situatie, wat voor de wedstrijdleiding reden was om aan te nemen dat Grouwels geen respect toonde voor die gele vlag. Hij moet de eerste race daarom starten achter alle andere Super GT-deelnemers.


Berry van Elk - Mosler
Berry van Elk - Mosler
Berry van Elk heeft de pechduivel ook naar de Slovakia Ring meegenomen. De monteurs van het BlueBerry Racing Team hebben de afgelopen weken zeer hard gewerkt om een nieuwe motor in de Mosler te monteren en leken na en uitgebreide rollenbanksessie bij Praga op vrijdag klaar voor het raceweekend. Helaas ging in de training op zaterdagmorgen de motor van de Mosler weer kapot, met een grote rookpluim op het rechte stuk tot gevolg. Voor hem is het raceweekend waarschijnlijk dus weer voorbij.


Wilkens / Scott - Dodge Viper GT3
Wilkens / Scott - Dodge Viper GT3
In de GT-divisie werd de snelste tijd in de kwalificatie gereden door het Engelse duo Graig Wilkens / Aaron Scott met de Viper GT3, gevolgd door Jan van der Kooi in de Lotus Exige GT3 en Pierre-Etienne Bordet met de Volvo S60 V8. Lev Fridman en Wim Lumbeeck eindigden in de kwalificatie op de posities vier en vijf. Toevallig genoeg kwalificeerde dit vijftal zich ook voor de tweede race in dezelfde volgorde.

Steve Vanbellingen en Ward Sluys kregen evenals Roger Grouwels in de Super GT-divisie en starf opgelegd omdat zij tijdens de sessie op vrijdag tijdens een dubbele gele vlag situatie van de baan waren geschoten. Zij moeten achteraan het GT-veld aansluiten voor de eerste race. De kwalificatie verliep overigens sowieso niet goed voor Vanbellingen, want Dunlop bleek een verkeerde bandenmaat op de velg gemonteerd te hebben waardoor de auto totaal geen wegligging had.


Rudy Lemmens - KTM X-Bow
Rudy Lemmens - KTM X-Bow
In de GTB-divisie reden Rudy Lemmens en Michael Wretschko met hun KTM X-Bow de snelste tijd. Zij waren eerst ingeschreven voor de Supersport-divisie, maar bleken zo snel dat ze ingedeeld werden in de GTB-divisie. In deze divisie pakten ze dus meteen pole position voor Werner van Herck, het duo Patrick Lamster / Jürgen van Hover en Gerard de Jong. Ook voor de race op zondag pakten Rudy Lemmens en Michael Wretschko de pole position.



Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock - Lotus
In de Supersport-divisie was Luc de Cock in de ochtenduren de snelste man op de baan. De Lotus-coureur reed in de kwalificatie een tijd van 2:12.845 en was daarmee de concurrentie te snel af. Toch is De Cock nog niet zeker over zijn kansen in de race. “Bij warmere temperaturen heeft mijn motor veel minder vermogen, dus we gaan het zien vanmiddag”, aldus de Lotus-coureur. Achter De Cock kwalificeerden de duo’s Bas Schouten / Mark van der Aa, Koen Bogaerts / Pieter van Soelen en Marco Poland / Bert van der Zweerde zich op de posities twee, drie en vier met vlak daarachter het duo Adriaenssens / Nye en de gebroeders Monster op de posities vijf en zes. Ook voor de race op zondag kwalificeerde Luc de Cock zich op de positie, ditmaal gevolgd door het duo Schouten / Van der Aa en Poland / Van der Zweerde.



Aart Bosman - Lotus Exige
Aart Bosman - Lotus Exige
In de Sport-divisie had Michael Verhagen lange tijd de pole position in handen, maar uiteindelijk waren Aart Bosman in de Lotus Exige en Eric van den Munckhof in de Focus Sport SIlhouette de Honda-coureur te snel af. Achter de top drie wordt het ook erg spannend, want hier kwalificeerden Marcel van Berlo, Rob Nieman, het duo Frank Bédorf / Machiel Kars en de Caransa’s zich binnen anderhalve seconde. Voor de race op zondag kwalificeerde Eric van den Munckhof zich op de eerste plaats, met daarachter Aart Bosman en Michael Verhagen. Voor Dennis de Borst en Martin de Kleijn is het weekend waarschijnlijk helaas al voorbij. Bij hun Renault Clio ging op vrijdag namelijk de motor kapot.



Jürgen Van Hover - Norma
Jürgen Van Hover - Norma
In de Superlights-divisie was Martin Short samen met Roger Green de snelste equipe in de klasse. Uitkomend in een Radical RS8 reed Short een tijd van 2:00.239 waarmee hij twee seconden sneller was dan Henk Thuis, eveneens uitkomend met een Radical SR8. De derde SR8, met daarin Richard Fearns, eindigde op de derde positie. Achter de top drie zit een grote groep van zes auto’s die qua rondetijden niet veel voor elkaar onderdoen. Het gaat hierbij om de Praga R1’s, de Radical SR3’s en de Norma M20F CN, bestuurd door onder andere Danny van Dongen, Simon Wagner, Jurgen van Hover en James Abbott. Priscilla Speelman kwalificeerde zich in haar eerste raceweekend met de Radical SR3 voorlopig op de laatste plaats, maar boekt elke sessie veel progressie. Tot op heden een zeer leerzaam weekend voor haar dus.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zaterdag 18 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons