van der Horst

Slovakiaring: Nabeschouwing JR Motorsport

De tweede kampioenschapsronde van de Supercar Challenge werd op 18 en 19 mei verreden op de pas vier jaar oude baan van Slowakije. De Slovakia Ring leek op papier voor velen een niet al te interessante baan, maar bleek in de praktijk mee te vallen. De baan bleek technisch ingewikkelder dan voorzien, wat niet alleen voor de rijders een uitdaging vormde. Ook de technische staf van JR Motorsport had er een harde dobber aan om de juiste set-up van de auto te vinden.
  • STX Motorhomes
De vrijdagsessies werden door alle coureurs volop benut om de lange baan te verkennen, de lay-out van het 5.922 meter lange circuit te leren en de auto zo goed mogelijk af te stellen voor de uitdagende baan met lange doordraaiende bochten en rechte stukken. Lichte regen tijdens de middagsessies hielp de rijders niet, al veroorzaakte het geen echt grote problemen.

Kwalificatie, zaterdag 18 mei

Zaterdags werden de kwalificaties verreden voor zowel de Supersport als de GT divisies. De beurt was allereerst aan de Supersports. Bas Schouten en Mark van der Aa delen dit weekend de BMW 132 GTR en klokten daarmee de tweede tijd (2:13.657). Koen Bogaerts en Pieter van Soelen opteerden voor de derde stek in 2:13.832, terwijl Marco Poland en Bert van der Zweerde de vierde positie pakten door een 2:14.719 op de chrono’s te zetten. De GT divisie kwam later in actie. Steve Vanbellingen en Ward Sluys werden naar achteren gezet en zullen de eerste race als laatste in de GT divisie moeten aanvangen.

Race 1, zaterdag 18 mei

De op de tweede plaats vertrekkende equipe Bas Schouten / Mark van der Aa wist zijn plek bij de start te verdedigen ten opzichte van de concurrentie, maar kreeg wel al snel teamgenoten Koen Bogaerts en Pieter van Soelen op de achterbumper. Mark gaf zijn visie: “Ik had een goede start, maar moest Pieter een beetje blokken. Na de start raakte ik een Saker, maar we hebben geen schade opgelopen. Ik ben er een tijdje tussenuit geweest en vond het lastig om het tempo weer te vinden.” De roze witte BMW E46 Coupé reed een sterke openingsfase en liet zich van voren zien. De BMW van Marco Poland en Bert van der Zweerde verloor na de start ook wat terrein, maar maakte dat in de loop van de race goed totdat in de tweede stint de auto voortijdig de pits in kwam. Tijdens het rijden merkten de mannen dat de wagen inhield.

Na afloop vertelde Marco: “Ik had een perfecte start! De auto begon alleen een beetje in te houden, maar ik besloot om daarvoor niet binnen te komen.” Bert vulde hem aan: “Marco kwam later binnen dan de rest, waardoor we drie seconden wonnen. Ik lag tweede en kon de leider goed volgen, maar het inhouden werd alleen maar erger, dus besloot ik binnen te komen om de motor niet te beschadigen.” De andere JR bolides gingen zonder problemen onder het zwart/wit geblokt door. Bogaerts en Van Soelen pakten een zilveren positie aan de meet. Zij werden op de derde positie vergezeld door Bas Schouten en Mark van der Aa. Beide equipes konden echter niet voorkomen dat Luc de Cock met de winst aan de haal ging. Koen keek terug op zijn race: “Mijn stint ging erg goed, het was heerlijk om te rijden. Aan het einde van mijn stint reed ik de snelste tijd nog en heb ik Schouten ingehaald, wat de tweede plek opleverde. We hebben weer flink wat punten gepakt voor het kampioenschap.”
 
In de GT divisie is de Belgische equipe van Steve Vanbellingen en Ward Sluys de troef die JR Motorsport inbrengt. Met de laatste startpositie beginnen is niet ideaal, maar de mannen wisten in de race het verloren gegane terrein goed te maken en scoorden een vierde positie. Al snel stoomden de heren op naar de top tien algemeen, wat betekende dat ze in hun eigen divisie naar de subtop reden. Met snelle tijden en relatief makkelijke inhaalacties op het vrij brede circuit kwamen de heren als vierde over de finish. Steve vertelde: “Tijdens de kwalificatie kwam ik in de grindbak terecht terwijl er op dat baanvak geel gezwaaid werd. Dat was voor de wedstrijdleiding reden om me achteraan te zetten. Ik had een goede stint, ondanks dat het erg warm was in de auto.” Ward vulde aan: “Ik merkte in de tweede stint dat ik wat vibratie in het stuur had, dus heb m’n lijnen wat aangepast en dat hielp. Ik kon een leuk gevecht aangaan met een Viper, maar die was uiteindelijk te snel voor ons. Met name op de rechte stukken.”

Uitslag race 1 Supersport divisie, zaterdag 18 mei

1 Luc de Cock, 2 Koen Bogaerts / Pieter van Soelen, 3 Bas Schouten / Mark van der Aa, 4 Ferry & Robin Monster, 5 Ronald van Loon, 6 Jimmy Adriaenssens, 7 Chris Voet / Bart van den Broeck, 8 Leo Kurstjens, DNF Marco Poland / Bert van der Zweerde

Uitslag race 1 GT divisie, zaterdag 18 mei

1 Graig Wilkens / Aaron Scott, 2 Lev Fridman, 3 Wim Lumbeeck, 4 Steve Vanbellingen / Ward Sluys, Not Classified: Pierre-Etienne Bordet, DNF: Jan van der kooi

Race 2, zondag 19 mei

Koen Bogaerts wist in de eerste stint duidelijk zijn stempel op de race te drukken, hij startte uitstekend en kon al snel naar de leiding van de race ten koste van Luc de Cock die de eerste race op zijn naam schreef en erg snel was in Slowakije. Het leek voor de BMW E46 GTR een mooie dag te worden totdat Pieter van Soelen in de tweede stint een lekke band kreeg en een zeker lijkende podiumpositie verloor. Koen blikte terug: “De auto was iets minder vandaag, maar dat kwam door de temperatuur van de baan. We hebben weer lekker punten gescoord en zijn nu weer successeconden kwijt door geen podium te halen. Ik ben erg blij met het resultaat.” De BMW 1-serie GTR had een minder goede start in de tweede race, maar maakte dat in de resterende tijd weer helemaal goed. Mark van der Aa reed de eerste stint, waarin hij toonde niets aan snelheid te hebben ingeboet sinds hij niet meer alle evenementen racet. Mark van der Aa keek terug op zijn rentree: “Ik schakelde verkeerd bij de start, van de eerste naar de derde versnelling. Daardoor verloor ik terrein wat ik in mijn stint weer goed kon maken. De snelheid zat er goed in! Ik ben blij met de punten die we voor het kampioenschap van Bas Schouten en Jeroen Mul hebben behaald. Misschien rij ik de volgende race in Spa ook, maar in ieder geval ben ik met de Gamma Racing Day terug achter het stuur.” Bas vulde zijn teammaatje aan: “We hebben weer goede punten gepakt voor het kampioenschap ondanks dat ik last had van overstuur.
 
Mark heeft in de eerste stint flink moeten pushen waardoor de banden wat minder waren met overstuur als gevolg.” De laatste Supersport deelnemer van JR (Bert van der Zweerde en Marco Poland) hadden een geweldige race met een overwinning als klinkend resultaat. Bert keek op de verrassende race terug: “We zijn super tevreden. Gisteren hadden we een probleem met een gasklepsensor wat vandaag opgelost was. Marco reed met de top mee, waarna ik in de tweede stint naar voren kon rijden. In de laatste fase lagen we tweede en besloten op die positie te blijven. Ineens zag ik de snellere leider langs de baan staan, waardoor wij dus wonnen.” De mannen hoefde niet de volledige tijdsduur vol te maken, enkele minuten voor het vallen van de vlag werd er code rood gegeven vanwege een wagen die in de bandenstapels stond.
Michael Verhagen reed op de eerste race dag de motor van zijn eigen auto stuk, maar kon bij JR Motorsport instappen in de Sushi Kings BMW van Fred Cavanagh. Het werd een chaotisch optreden van Michael, die in de race maar liefst driemaal de pits bezocht. De eerste maal berustte op een misverstand, de tweede was regulier en de derde stop was voor een lekke band. Ondanks de vele pits bezoeken stuurde Verhagen van de laatste plaats naar de zesde aan de meet, wat een knappe prestatie is. Tevens een bewijs dat de auto prima werkt en snel is.
De tweede GT race verliep relatief rustig voor de meeste coureurs, al kijken de JR Motorsport BMW M3 Silhouette coureurs Ward Sluys en Steve Vanbellingen niet juichend terug op de zondagse editie. Met een flinke temperatuur en brandende zon gingen de coureurs achteraan van start. Ze konden in de tweede en afsluitende race geen aanspraak maken op een podiumklassering, maar kwamen daar nog dicht bij met een vierde positie. Steve Vanbellingen reed een goede race, maar verloor uiteindelijk veel tijd in de race doordat hij een bezoek aan de grindbak bracht. Het duurde even voor hij zijn weg kon vervolgen en aan een inhaalrace kon beginnen. Ward nam na de pitstop halverwege de race het stuur van zijn collega over en probeerde flink te pushen in de tweede helft van de race. Hij kon hiermee echter niet naar de kop van het veld komen omdat de achterstand te groot was. Later verklaarde de Belg: “Ik heb wel een lekkere race gereden ondanks de achterstand. Het ging beter dan gisteren en de auto was perfect.”

Uitslag race 2 Supersport divisie, zondag 19 mei

1 Marco Poland / Bert van der Zweerde, 2 Bas Schouten / Mark van der Aa, 3 Ferry & Robin Monster, 4 Ronald van Loon, 5 Wim Meulders / Bert Longin, 6 Michael Verhagen, Koen Bogaerts / Pieter van Soelen, 8 Chris Voet / Bart van den Broeck

Uitslag race 2 GT divisie, zondag 19 mei 2013

1 Pierre-Etienne Bordet, 2 Craig Wilkens / Aaron Scott, 3 Wim Lumbeeck, 4 Steve Vanbellingen / Ward Sluys, 5 Lev Fridman, 6 Jan van der Kooi

Tussenstand Supersport divisie na vier races:

1.Ferry & Robin Monster 65 punten, 2. Koen Bogaerts / Pieter van Soelen 64 punten, 3. Luc de Cock 63 punten, 4. Bas Schouten / Jeroen Mul / Mark van der Aa 56 punten, 5. Marco Poland / Bert van der Zweerde 34 punten

Tussenstand GT divisie na vier races:

1.Wim Lumbeeck 74 punten, 2. Steve Vanbellingen / Ward Sluys 66 punten, 3. Pierre Etienne Bordet 54 punten

JR Motorsport press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 21 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons