van der Horst

Supercar Madness Zolder: Overwinning voor Kenny Herremans, Nathan Vanspringel wordt puntenleider.

Podium race 2 Ford Fiesta Sprint Cup Be
Podium race 2 Ford Fiesta Sprint Cup Be
Kenny Herremans was de beste Belg in Race 2, die werd gedomineerd door Nederlander De Wit en dankzij een nieuwe tweede plek bij de Belgen komt Junior Nathan Vanspringel aan de leiding in het kampioenschap, zij het nipt voor tweevoudig kampioen Herremans.
  • VR Racing
Voor die Race 2 ontbrak vooraan op de startgrid de #97 van ‘pole’-man Tomas De Backer: de auto werd in de klap in de eerste ronde in Race 1 zodanig beschadigd dat het onmogelijk was om het chassis nog te herstellen. En, nogmaals, overstappen op de auto van Wim Coekelbergs bleek geen haalbare kaart. Ook de #90 van Polle Geusens, de verdienstelijke winnaar van Race 1, was nergens te vinden: de auto dook net voor de startprocedure de pitlane in, waar de mecaniciens van Ford Peerlings een breuk van een motorsteun vaststelden en Polle de handdoek in de ring mocht gooien.  
 
Kenny Herremans - AM FordStore Feyaerts
Kenny Herremans - AM FordStore Feyaerts
Het wegvallen van de twee Ford Peerlings-auto’s vergemakkelijkte de missie van Laurens de Wit, die vooraan stond op de Nederlandse “pole position”. Te meer daar Kenny Herremans op de grid één plaats moest opschuiven, in het voordeel van Nathan Vanspringel. Het was deze laatste die er na de start in slaagde leider De Wit te volgen, voor Wierzbicki, Herremans, Olejniczak en een prima Geoffrey Vanspringel. Philippe Huart, nochtans één lijn voor op Vanspringel, miste zijn start, of beter de auto schakelde niet meteen en hierdoor zakte de enige rijder van Peerlings Pelt naar de middenmoot van het veld. Na één ronde stelde Herremans orde op zaken, en reed 2de, voor een uitstekende Nathan Vanspringel, die op zijn beurt Wierznicki en Olejniczak achter zich hield en iets achterop volgde broer Geoffrey Vanspringel. In het volgende treintje zaten Alexander Borgmans, Tom Feyaerts, Maxim De Witte en Nederlander Van der Wal, terwijl terug-van-weggeweest Huart het gezelschap kreeg van Milan De Laet, die eerder onder invloed van een aanrijding met ‘moeilijke’ Hollandse Esmee Kosterman het contact met de spits had verloren. 
 
Laurens de Wit
Laurens de Wit
Vooraan slaagde Herremans erin om De Wit op te jagen en zelfs te bedreigen voor het leiderschap, Nathan Vanspringel bleef mooi in de buurt en  achter Geoffrey Vanspringel, dan 4de bij de Belgen, kwam het trio Feyaerts-De Witte-Huart steeds meer opzetten. Wie daar niet meer meedraaide, was Alexander Borgmans. Hij werd verraden door falende remmen en kon uiteindelijk slechts nipt de race volmaken, zij het op ruime afstand van de hele meute. 
 
Het aan de Jacky Ickx-bocht stilvallen van, jawel, Miss Kosterman, noopte de koersdirectie tot het uitsturen van de Safety Car, zodat de bontgekleurde Fiesta kon getakeld worden. Op het moment van de neutralisatie noteerden we in volgorde Herremans-Vanspringel-Wierzbicki-Olejniczak-Vanspringel-Huart-De Witte-Feyaerts.   
 
Philippe Huart - Ford Peerlings
Philippe Huart - Ford Peerlings
Na de herstart in ronde 8 kwam Herremans nog een paar keer dicht in de buurt van De Wit en was Huart erin geslaagd voorbij Geoffrey Vanspringel te gaan, richting een plaats op het Belgische podium! Om dat te bereiken moest Huart wel rekeninghouden met de vijf strafseconden die hij kreeg aangesmeerd voor een ‘jump start’. Even leek het erop dat Tom Feyaerts en, weerom, Maxim De Witte op zoek gingen naar de in de Fiesta Cup debuterende Vanspringel, maar uiteindelijk geraakten zij nooit in de buurt van de #30 Fiesta. Deze Vanspringel kwam dan weer niet meer tot bij Huart en de vijf strafseconden volstonden evenmin om, aan de finish, de kloof vooralsnog te dichten met de #98 Fiesta.  
 
Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Nathan Vanspringel - Vanspringel Motorsport
Broer Nathan daarentegen pakte de 3de plaats in de Dutch Belgian Super Star, achter het duo De Wit-Herremans, en stond andermaal als 2de op het Belgische podium, achter, aub, winnaar Herremans en voor Huart, 3de. Uiteraard won hij de Junior en kwamen Alexander Borgmans (2de) en Milan De Laet (3de) wegens technische problemen nooit in de buurt van de Brusselse Junior.  
 
Met 71 punten is Nathan Vanspringel de nieuwe leider in het kampioenschap. Geholpen door twee snelste ronden in Race 1 en Race 2, goed voor twee punten, en een tweede overwinning blijft Kenny Herremans met 68 punten tweede, voor Philippe Huart (48) en Milan De Laet (42). Tomas De Backer scoorde niet en telt slechts 29 punten.  
 
FordStore Feyaerts was dankzij Kenny Herremans in Race 2 de beste Ford-verdeler, maar in de punten zorgt, andermaal, Nathan Vanspringel ervoor dat FordStore Vanspringel aan de leiding blijft in het Ford Dealer Team  Championship.  
 
FordStore Feyaerts
FordStore Feyaerts
Kenny Herremans: “Na de pech van gisteren kon ik vandaag voortdurend in de buurt blijven van leider Laurens de Wit. Vooral op het einde van de race heb ik een beetje geprobeerd om hem onder druk te zetten, zonder tot het uiterste te gaan, want uiteraard dacht ik aan de volle Belgische punten die er te rapen vielen. Te meer daar Nathan Vanspringel gisteren als enige voluit scoorde. Even kon hij mij verschalken en mij voorbijgaan, maar hij besefte dat hij mij moeilijk kon achter zich kon houden en dat steekspelletje verliep dan ook zeer fairplay. De race had wellicht anders kunnen lopen, indien we niet zolang achter de safety car hadden moeten racen. Laurens de Wit had in de start ook voordeel uit het wegvallen op de grid van de auto van Tomas De Backer, terwijl ik in extremis werd gestraft voor ‘speeding’ tijdens een gele vlag in Race 1 en de tweede plek op de grid moest afstaan aan Nathan. De Wit en Nathan waren hierdoor sneller door de Eerste Linkse en ik moest dan nog even achter Wierzbicki aan. Balans van het weekend? Twee snelle ronden leveren mij extra punten op, ik blijf in de buurt van leider Nathan en het lijkt er steeds meer op dat hij mijn zwaarste rivaal wordt in de titelstrijd!”  
 
Nathan & Geoffrey Vanspringel
Nathan & Geoffrey Vanspringel
Nathan Vanspringel: “Als ik terugdenk aan mijn prille debuut en het behalen van de Junior-titel in 2019, kan ik zeggen dat ik ondertussen als rijder enorm ben geëvolueerd en niet echt veel moet onderdoen voor kleppers zoals Herremans en Huart. Bovendien ging het er met Kenny zeer fairplay aan toe.  Het ontbreekt mij nog een beetje aan stielkennis – zeg maar de fijne kneepjes van het vak – om echt elke ronde voluit te gaan en mijn plaats nog beter te verdedigen en op te eisen. Ik blijf weliswaar aan de leiding in de Junior maar op basis van het resultaat van dit weekend, twee keer tweede algemeen, en het feit dat ik de leiding in het algemeen klassement overneem van Kenny Herremans, motiveert mij nog meer om in de eerstvolgende afspraak die plaats met verve te verdedigen! Het was wel spijtig dat mijn broer Geoffrey voor zijn sterk debuut in de racerij vandaag nipt naast die 3de plaats greep. In het andere geval hadden er twee Vanspringel-broers op het podium plaatsgenomen!” 
 
Voor die derde meeting van de Ford Fiesta Sprint Cup trekt de karavaan tijdens het weekend van 6,7 en 8 augustus naar het supersnelle TT Circuit Assen voor de genaamde Jack’s Racing Day, vroeger beter bekend als de populaire Gamma Racing Day!  
 
Uitslag Race 2/FFSC BE: 1. Herremans, 15 ronden; 2. N. Vanspringel, op 4.927; 3. Huart, op 13.016; 4. G. Vanspringel, op 14.003; 5. Feyaerts, op 16.553; 6. M. De Witte, op 17.008; 7. De Laet, op 35.169; 8. Borgmans, op 1 ronde. 
 
Uitslag Race 2/FFSC BE+NL: 1. De Wit, 15 ronden; 2. Herremans, op 0.277: 3. N. Vanspringel, op 5.204; 4. Wierzbicki, op 5.623; 5. Olejniczak, op 11.304; 6. Huart, op 13.293; 7. G. Vanspringel, op 14.280; 8. Feyaerts, op 16.830; 9. M. De Witte, op 17.285; 10. Van de Craats, op 24.962; 11. Geel, op 32.622; 12. De Laet, op 35.446; 13. Barewijk, op 35.942; 14. Grinwis, op 39.106; 15. Cox, op 50.217; 16. Van der Wal, op 1.06.150; 17. A. Borgmans, op 1 ronde; 18. Kosterman, op 3 ronden. 

Ford Fiesta Sprint Cup



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons