van der Horst

Suzuka: Eindelijk: Gabriele Tarquini bezorgt officieel Honda-team eerste (thuis)zege

c472872d4c30bf1f79cc5b146042c7267c3b8079.jpg
Na een bijzonder frustrerend seizoen is het Japans-Italiaans team van Alessandro Mariani en Daisuke Horiuchi er dan toch in geslaagd de lang verhoopte eerste zege binnen te halen. Onder het oog van duizenden Honda-fans domineerde polesitter Gabriele Tarquini het tweede treffen van start tot finish en kwam na afloop, geflankeerd door een foutloze Dusan Borkovic en Norbert Michelisz, bovenop een onuitgegeven podium te staan. Tom Coronel gomde een matige start weg met een sterke race waarbij hij Citroën-rijders Muller, Lopez en Loeb afhield om als vierde te finishen. Hugo Valente kreeg geen loon naar werken: na een tik van Yvan Muller verloor hij zijn vijfde stek en moest opgeven.

Bij de start behielden 'frontrow'starters Gabriele Tarquini en Dusan Borkovic hun posities maar zag Tom Coronel de Honda Civic van Nobert Michelisz aan zich voorbij gaan. Volgden Valente en het Citroën-trio Muller-Loeb-Lopez dat al voorbij Morbidelli en Chilton was gespurt. Een sterk debuut voor het trio wereldkampioenen wier oprukken vanop rij vier en vijf evenwel door een sterk rijdende Valente zou worden afgestopt. Tenminste, tot in de vijfde ronde toen Muller zich in een trage bocht verslikte en Valente ongewild dwars tikte, waarna de Fransman met een gehavende achtertrein in het opgavepark belandde. Muller zou hiervoor naderhand door de wedstrijdleiding worden berispt. Lopez profiteerde van het voorval en wrong zich meteen daarna mits contact voorbij stalgenoot Loeb. Het onderlinge gekissebis tussen de drie Citroën-rijders bezorgde Coronel,in vierde stelling rijdend, wat meer ademruimte.

Gabriele Tarquini controleerde al van bij de start de wedstrijd en had op dat ogenblik al een geruststellende voorsprong van drie seconden op Dusan Borkovic. Die had in de openingsronde een tik van Michelisz  meegekregen waarbij hij ei zo na de controle over zijn Chevrolet verloor. Het dient gezegd, de boomlange Serviër zelf liet zich deze keer op geen enkel foutje betrappen en reed eenzaam in tweede stelling voor diezelfde Michelisz uit. Tarquini-Borkovic-Michelisz-Coronel-Muller: een rangorde die niet meer zou wijzigen, ook al kwam Coronel in de slotronden nog wel in de vuurlinie van het Citroën-trio te liggen.

Tarquini liet zodoende een nooit bedreigde eerste zege optekenen voor het Castrol World Honda WTCC-team en een tweede overwinning voor de Japanse constructeur na de recente zege van Mehdi Bennani die hier in race 2 niet meer aan de start verscheen. Een verdiende beloning voor het harde werk dat JAS Motorsport-teambaas Mariani en de zijnen leverden in hun betrachting om de initieel opgelopen ontwikkelingsachterstand op concurrent Citroën weg te werken.

"Dit was beslist de juiste plaats voor een overwinning" lachte Tarquini de frustraties en kopzorgen van de voorbije maanden weg. "Het was bijzonder leuk hier te winnen en te zien hoeveel mensen hier met dit succes tevreden zijn. De teleurstelling na de kwalificatie gisteren was dan ook enorm en neen, die tiende tijd in Q2 was niet gepland. Onze strategie was net als in Shanghai perfect en we bewezen dat we in raceomstandigheden voldoende snelheid in huis hebben. Blijft ons nog hard door te werken om ook in de kwalificatie ons mannetje te kunnen staan".

Dusan Borkovic die vanop de tweede podiumtrede nog boven winnaar Tarquini uittroonde, was naar eigen zeggen de gelukkigste man op aarde. De Campos Racing-rijder is dan ook de allereerste Serviër die het tot op een WTCC-podium weet te schoppen en dat in een seizoen waarin hij al dan niet door eigen toedoen geregeld met pech en schade kreeg af te rekenen.

Norbert Michelisz onderstreepte de sterke beurt van de Honda-troepen met een nieuwe podiumplaats, zijn derde reeds dit seizoen. De bescheiden Hongaar nadert in de tussenstand tot op vijf punten van merkgenoot Tiago Monteiro, met een vierde stek nog steeds de beste non-Citroën-rijder.

Held van de dag én het seizoen is en blijft natuurlijk José Maria Lopez, de opvolger van uittredend kampioen Muller.  De prestatie van de  31-jarige WTCC-debutant uit het Argentijnse Rio Tercero kan niet hoog genoeg worden ingeschat, getuige de vele lofbetuigingen van zijn collega's-concurrenten aan zijn adres op internet, Facebook en Twitter.
 

Uitslag Race 2:

1  TARQUINI  ITA    Honda Civic WTCC 11 ronden in 23:55.783
2   BORKOVIC SRB   Chevrolet RML Cruze TC1  +1.725
3   MICHELISZ HUN  Honda Civic WTCC + 4.360
4   CORONEL NLD  Chevrolet RML Cruze TC1  +5.497 
5   MULLER FRA  Citroen C-Elysee WTCC  +6.116
6   LOPEZ ARG  Citroen C-Elysee WTCC +6.346
7   LOEB FRA  Citroen C-Elysee WTCC + 6.665
8   MORBIDELLI ITA  Chevrolet RML Cruze TC1 + 14.062
9   MONTEIRO PRT  Honda Civic WTCC  +14.791
10  CHILTON GBR  Chevrolet RML Cruze TC1 +15.104
11  HUFF GBR  LADA Granta 1.6T  +16.916
12  THOMPSON GBR  LADA Granta 1.6T  +18.818
13   KOZLOVSKIY RUS  LADA Granta 1.6T +26.036
14   MUNNICH DEU  Chevrolet RML Cruze TC +1r
15   FILIPPI FRA  SEAT Leon WTCC  +1 r
16   DE SOUZA MAC  BMW E90 320 TC +1r
17   VALENTE FRA  Chevrolet RML Cruze TC1 +6r
18   KWONG HKG  SEAT Leon WTCC  +6r
19   ENGSTLER DEU  BMW E90 320 TC  +7r

Kampioenschap:

1.Lopez 422p
2.Muller 305
3.Loeb 275
4.Monteiro 174
5.Michelisz 169
6.Tarquini 167
7.Coronel 148
8.Chilton 144
9.Morbidelli 108
10.Bennani 85
11.Valente 70
12.Huff 66
13.Ma 65
14.Borkovic 41
15.Thompson 20...

Foto: Honda Racing WTCC 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 26 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Suzuka.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons