van der Horst

Syntix Superprix: Een sprint van 125 minuten voor de zomervakantie

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Een verschroeiend ritme… voor een zomervakantie van lange duur. Amper twee weken na de Benelux Open Races van Zandvoort, trekt de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) komende vrijdag en zaterdag opnieuw naar België, met de vijfde acte in het kader van de Syntix Superprix op het circuit van Zolder. Opvallend voor deze zomerse race in Limburg: het wordt de kortste afspraak van de kalender 2015, met 125 wedstrijdminuten op het programma. Een uitdaging die meer dan een vijftigtal deelnemers verleid heeft, wat betekent dat de BGDC een opnieuw een drukbezette startgrid zal voorstellen. Kwestie van gewoonte…
De Peugeot RCZ zijn onhandelbaar sinds het begin van het seizoen, maar zullen ze op hun elan doorgaan tijdens de terugkeer op Belgische bodem? De aard van het evenement pleit in het voordeel van de Franse wagens, die zonder twijfel de kans niet zullen laten liggen om vooraan het peloton van de Division 1 uit te komen. Semoulin-Semoulin (#1) vertrekken als favorieten bij de bookmakers, en gezien de afwezigheid van Cristinelli-Duquesnoy, komt de tegenstand van de #188 van Heinen-Paisse en de #32 van Buffet-Buffet. Maar ook de BMW 320i E46 van Geoffrey Heyninck (#281), die eindelijk terug is, wil schitteren en krijgt daarvoor de steun van een zekere… Bert Longin, voor wie het circuit van Zolder natuurlijk geen geheimen meer heeft!

En toch hebben we in Zandvoort kunnen vaststellen dat de beste Renault Clio konden profiteren van het minste oponthoud op de Peugeot om zich van een top 3-plaats te verzekeren. Dat zal ook het geval zijn in Zolder, waar de hoofdrollen zijn weggelegd voor Divoy-Asnong (#10), Car-De Robiano (#59), Bourdouch-Brugmans (#108), Frère-Hayot (#110), Jeukenne-Vannetelbosch (terug op de #503), zonder de jonge Mardeen Benjamin (#133) of de ervaren Georges Bleus (#241) te vergeten. Allemaal zijn ze in staat om de RCZ van de troon te doen vallen, aangezien we ons herinneren dat de Renault Clio van Van Riet-Cartenian naar de zege was gereden tijdens de opener van het kampioenschap 2015, op datzelfde circuit van Zolder…

De Syntix Superprix zou ook enkele pechvogels eindelijk moeten belonen. We denken aan de Honda Civic van Patrice Lacroix (#15) en Franken-Franken-Deridder (#47), aan de Honda S2000 van Vanderheijden-Dubois (#302), maar vooral aan de Vauxhall Astra Coupé van Ménage-Kasters (#777). We noteren ook dat de Mini Cooper S weer van de partij zijn, toevertrouwd aan Maxime Tombeur en Adrien Brucculeri (#23) enerzijds en Daniel Hellebuyck en Albert Bloem (#144) anderzijds.

In de Klasse E (2,5 liter) zullen Kenny Boeykens en Kobe Wastiels (BMW 325i #90) maar al te graag hun prestatie uit Zandvoort herhalen. Ze moeten wel uitkijken voor de Nissan 200 SX-R van Lannaux-Niclot (#200) en de BMW E36 van Clermont-Grysouille (#077), maar ook voor enkele BMW E30, met Benoît Navez in steun van Peter Van Delm aan het stuur van de #42. Zullen de BMW 325i E46, E90 en E92 van de Clubsport Trophy, die dicht bij het seriemodel staan, aan het woord komen in zo’n korte wedstrijd? Wat er ook gebeurt, deze andere wedstrijd in de wedstrijd belooft erg spectaculair te worden, aangezien Donniacuo-Scamardi (#251) vastbesloten zijn om revanche te nemen op Claes-Wauters (#3), de meest recente winnaars, terwijl De Breucker-Van Haeren (#57) het hoofd niet willen laten hangen na een misser in Nederland.

In Division 3 hangen er nog wat vraagtekens rond de deelname van de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele. De rijder-eigenaar van de bolide sukkelt met de gezondheid… maar heeft de wagen toch ingeschreven! Het is inderdaad verleidelijk om eens te meer de degens te kruisen met Longin Jr.-Piessens (#163) en De Wit (#64). We kunnen overigens ook rekenen op Koen De Wit, die een boost gekregen heeft door zijn prestaties in Zandvoort, om tot het uiterste te gaan gedurende 125 minuten… Opgepast verder ook voor de terugkeer van de M3 E46 #8 van Petroons-Sluys-Renmans, nooit te onderschatten op eigen bodem, en natuurlijk ook voor de M3 E36 van Rasse-Rasse (#142) en Pirot-Pirot (#141), die het spektakel verzorgden aan de Noordzee.

De BRCC Club wordt tot slot getekend door de deelname van twee Porsche Cayman, ingeschreven door Léonard Licops en Pierre-Yves Paque aan de ene kant en Yves Noël aan de andere. Ze willen het laatste woord op de BMW 120d, onder meer die van De Vocht-Van Loo (#125), maar ook op de voortaan onvermijdelijke VW Golf V TDI, met de exemplaren van Van Den  Berge-Van Den Berge-De Wilde (#25) en Herman-Lurkin (#76).

Vanaf vrijdag staan er twee oefensessies op het menu, met de vrije trainingen van 13.40u tot 14.10u en de kwalificaties van 17.10u tot 17.50u. De wedstrijd wordt beslist op zaterdag, tussen 14.00u en 16.05u. Nadien is er tijd om even rustig op adem te komen…

BGDC Press
 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons