van der Horst

Syntix Superprix: Tweede afspraak van de Belcar Trophy in overvol en schitterend raceweekend

Start New Race Festival
Start New Race Festival
Wie de sfeer van de prototypes en de gesloten wagens nog eens op Belgisch niveau wil herbeleven kan dit weekend richting Circuit Zolder. Op het Limburgse asfalt staat komend weekend immers de tweede manche van de Belcar Trophy op de kalender. De leider in het kampioenschap, de Italiaan Ivan Bellarosa komt trouwens rechtstreeks uit Le Mans, waar hij een meer dan verdienstelijke 8ste plaats in de categorie LM P2 behaalde. Maar ook de concurrentie is klaar voor de tweede race van 125 minuten, nu zondag op Circuit Zolder. Ook het BRCC, samen met de Belcar Trophy overigens, de BGDC, de F1-wagens van de BOSS GP, de spannende Clio Cup Benelux en uiteraard de Super Car Challenge powered by Pirelli staan op het schitterende programma van de Syntix Superprix powered by Pirelli.
  • Powercars
Even terug naar het weekend van 9 en 10 mei op Circuit Zolder. Bijna 10 jaar na de laatste echte Belcar-race, kent de naam Belcar zijn revival, met de eerste afspraak van de Belcar Trophy. Een schitterend gevulde en heterogene startgrid luidt een volledig nieuw tijdperk in, een tijdperk dat start met een race waarin strijd op alle fronten woedt. De algemene zege is voor het Italiaanse Wolf, dat een mooie open prototype inzet voor de snelle Italiaan Ivan Belarossa. Hij wint de race, maar dankzij het perfect uitgekiende puntensysteem van Liaison Officer, Andy Jaenen is de srtijd heel open. Voor de tweede afspraak zien we dan ook een zeer spannende situatie waarbij alle tenoren nog kans op de titel maken. De man die samen met Circuit Zolder de Belcar Trophy weer naar het circuit bracht, vat de situatie samen:
 
Bellarosa (50) leidt de Belcar Trophy, maar Derdaele-Hoevenaars (Belgium Racing Porsche) zijn niet ver af met 47 eenheden. Zij scoorden tijdens de eerste afspraak minder punten algemeen, maar de volle pot in hun Divisie en hun Klasse. Omdat de algemene rankschikking minder zwaar doorweegt dan die van de Divisie en de Klasse, zijn ze ook nog volop in de running voor de titel. De Cock/De Jonghe/Vermeersch (Norma) zijn derde met 43 punten en dat zijn evenveel punten als de BMW WTCC van Vanbellingen-Qvick, de snelste mannen in Toerisme. Ook Thiers-Thiers en Bouvy-Dermont staan dichtbij, met 40 en 39 punten. Opgepast we hebben na deze afspraak van 125 minuten tijdens de Syntix Superprix powered by Pirelli, nog de 24 Hours of Zolder als finale en daar zijn extra punten te verdienen. Iedereen kan dus nog met de lauweren gaan lopen.
 
Ondertussen bereikt de Belcar Trophy meer en meer fans, teams, maar ook bedrijven. “Inderdaad, dat klopt”, onderlijnt Thierry Deflandre, General Manager van Circuit Zolder, de organisator van de Belcar Trophy. “ReplayXD, Michelin en Van Reeth Tankstations stapten al mee in het sportieve avontuur, wat uiteraard heel belangrijk is. Het geeft ook aan in welke mate wij met de Belcar Trophy een goed platform bieden voor autosportmarketing. En ik ga er van uit dat er nog bedrijven hun voorbeeld zullen volgen.
 
Sportief gezien trekt de Belcar Trophy de lijn van het New Race Festival door, via een samenwerking met het BRCC of nationale circuitkampioenschap. We zien opnieuw de mix van Gt’s, toerwagens en prototypes: in de GT Cup zijn dat de Porsche van Speedlover, MExT en Belgium Racing, tegen de Ferrari van Scuderia Monza. In GT Light ook bekende namen met de Saker van VGL Racing, de Skylimit Race Team Porsche 911 GT4, de van der Horst BMW M3 GT4 en de Domec Racing Radical. Eenzelfde verscheidenheid zien we bij de toerwagens, met Qvick Motors BMW WTCC E90, de Heli Racing BMW 120d, maar evenzeer een Seat van Allure, een Clio van Piessens, een MINI van MSE en de nieuwkomer, de Abarth 500 van BUGA-Auto. Nog toerwagens, maar dan van de BMW Clubsport en de BMW M235i Racing Cup vechten hun eigen onderlinge competitie uit, met 4 BMW 3 Reeks en 9 BMW M235i!
 
De open prototypes zijn er uiteraard ook bij, met drie Wolf GB08, waaronder de exemplaren van Ivan Bellarosa, maar ook van de pechvogels uit de maand mei, Kumpen-Longin-Beliën, die zeker op revanche uit zijn. Ook twee Norma (Burrick en Norma Benelux) en de Radical van B&T Racing maken de verplaatsing.

Circuit Zolder
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons