van der Horst

Syntix Superprix: Nabeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De vijfde manche van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC), betwist over 125 minuten in het kader van de Syntix Super Prix in Zolder, werd getekend door variërende weersomstandigheden, met een start die gegeven werd op een nat circuit… terwijl de wolken leken weg te trekken uit Limburg. De strategen in de rangen van de favorieten namen dus verschillende keuzes, zoals enkele ronden op regenbanden alvorens de eerste van twee verplichte pitstops uit te voeren, of meteen mikken op slicks maar dan wel wat tijd verliezen in de aanvangsfase.
De lange neutralisatie als gevolg van de spijtige crash voor de Renault Clio #210 van Olivier Debroux en Eric Dewaelheyns net na de Bianchi-bocht, zorgde er echter voor dat het volledige peloton een eerste doortocht zou maken door de pitstraat.

Enkele bolides van de Division 1 waren kortstondig in de spits van het deelnemersveld te vinden, maar de tenoren uit de Division 2 stelden snel weer orde op zaken. Aan het stuur van zijn BMW M3 E36 #142 had John Rasse plots zelfs een voorsprong van meer dan dertig seconden vast… vooraleer een oververhitting hem zou dwingen om van het gas te gaan. Goed nieuws was dat voor de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Pieter Verlinde, vertrokken op slicks, die de blauwe BMW achter zich liet en een duidelijke overwinning noteerde. Aangezien Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) ditmaal vijf ronden verloor door technische problemen, kon het duo van de #17 een uitstekende zaak doen in het kampioenschap in Division 2.

Achter de twee leidende BMW leverden Olivier Meurens en Grégory Paisse een vlekkeloze prestatie, met als beloning een tweede podiumplaats voor de Seat Leon Supercopa #33 na een identieke prestatie… in Zolder, maar dan in het begin van het seizoen en met Pierre-Yves Corthals in de plaats van Grégory Paisse. Meurens heeft dus een neus voor snelle teamgenoten.

De BMW Z3 M Coupé #888 van De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove strandde op een minuut van de Seat, met in zijn kielzog een andere Leon Supercopa, de #35 van Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten.

Nog altijd in Division 2 zagen we een nieuw succes voor de BMW 325i E90 #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels in de Klasse D, al werd het wel een echte sprint tegen de BMW M3 E36 #114 van de Nederlander John Jansen en de BMW 120d #120 van de tandem Bradt-Van den Hove.

Dubbel voor SemSpeed in Division 1

De strijd voor de zege was evenzeer onbeslist in Division 1, waar de Peugeot RCZ Cup uit het kamp van SemSpeed gokten op regenbanden bij het startschot. Al snel kwam ze bijgevolg langs in de pitlane om over te schakelen op slicks. De BMW 320i E46 WTCC #281 van Geoffrey Heyninck en Bert Longin nam het geschenk in dank aan en kon lange tijd heersen over de D1… voor remproblemen in het slot de kop opstaken. Een euvel typisch voor het circuit van Zolder, waardoor de RCZ Cup #1 van Benoît en François Semoulin definitief vooraan kon postvatten, voor de merkgenoot met #2 van Mathieu de Robiano, die gedurende 125 minuten fysiek op de proef gesteld werd. Het succes was compleet voor SemSpeed in de Klasse A16T, aangezien de jonge Anthony Lambert als derde naar het podium mocht, voor de Peugeot #32 van Denys en Emilien Buffet. De RCZ #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot deed een slechte zaak na een contact met de muur in de openingsmeters, en dat terwijl die auto de tussenstand aanvoerde voor de race in Zolder.

Uiteindelijk was het brons in Division 1 voor Heyninck en Longin, maar ze wonnen vooral ook in de Klasse B (2 liter), met sprekend gemak voor de beste Renault Cio. Christophe Van Riet en de jonge Mathieu Detry betwistten een ronduit perfecte wedstrijd die hen een oververdiende tweede plaats bezorgde. De strijd voor de laagste podiumtrede was bijzonder onvoorspelbaar, maar de Clio #108 van Bourdouch-Brugmans-Dussoul kon nipt de maat nemen van de Clio #37 van Deger-De Borman-Hortulanus, ingezet door Team Allure.

Aan de eindmeet werden de twee Clio Cup gescheiden door… één tiende van een seconde! De top 5 van de Klasse B werd vervolledigd door de Clio #85 van de Nederlandse broers Mick en Yardy Hoogwerf en de Clio #62 van Philippe Braekevelt en Daniel Braun, eens te meer zowel snel als regelmatig.
De Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers stond bovenaan de rangorde na de eerste vier afspraken van het seizoen, maar dit keer trokken ze aan het kortste eind na een mechanische breuk. Amper beter verging het de eerste achtervolgers in het kampioenschap, François Jeukenne en Gaël Frère, van wie de Renault Clio #503 een probleem kende met een ventiel vanaf de kwalificatiesessie. Er zat niets anders op dan forfait te geven. In hoogvorm daarentegen waren Kenzi Qvick, de zoon van Erik, en Eric Crabbe, die het stuur deelden van de originele BMW E30 Touring #134, die domineerde in de Klasse D (2,5 liter). De Porsche Boxster #24 van Beeckman-Denis-Neutelers greep met andere woorden naast een nieuwe zege, terwijl de BMW 325i E30 #41 van Matthieu Gilson en Fabian Cesari de top 3 van de categorie vervolledigde.

Om volledig te zijn geven we ook de nodige aandacht aan de zege van de Honda Civic #118 van Jean-Didier Ronveaux en Georges Pons in de Klasse A (1600 cc)… ondanks een uitstap in de zandbak van de Eerste Linkse. Een succes dat mee in de hand werd gewerkt door de problemen op de Honda Civic #46 van François Bastien, Rodrigue Gillion en Rudy Thiroux.

De Division 3 (Klasse G) stond in het teken van de vroege opgave van de aparte Lisa JP02 #66 van Daniel Dupont, terwijl de BMW M235i Racing Cup #34 van Tom Van Rompuy en Erik Qvick constant in de kopgroep te bewonderen viel.

Na afloop van deze spectaculaire manche op het circuit van Zolder gunt de BGDC zijn deelnemers enkele weken rust. Het is in Frankrijk, op de omloop van Val de Vienne, in Le Vigeant, dat de vakantie erop zit tijdens het weekend van 17 en 18 september. Tot dan en een leuke vakantie voor iedereen!

BGDC Press



  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons