van der Horst

Syntix Superprix: Nabeschouwing van de organisatoren (BMW Cups)

BMW M235i Racing Cup
BMW M235i Racing Cup
Twaalf BMW M235i Racing Cup en negen BMW ClubSport Trophy hebben tijdens een wedstrijd over 125 minuten in het kader van de Belcar-wedstrijd tijdens Syntix Superprix in Zolder nogmaals aangetoond waarom de kampioenschappen van de Duitse constructeur in ons land zo hoog aangeschreven staan. De zeges op de Limburgse omloop waren voor Guillaume Dumarey (#240 PK Carsport), hij scoort hiermee zijn vierde zege op vijf races, en het duo Jimmy De Breucker-Bart Van Haeren (#57) in de ClubSport Trophy.
Waar de wedstrijd in bijzonder zonnige omstandigheden werd betwist op zondagnamiddag, was de regen van de partij tijdens de kwalificatiesessie op zondagochtend. De zonnestralen braken echter nog voor het einde door het grijze wolkendek. “Op het einde van de sessie was er één droge lijn, waardoor enkelen de moedige keuze gemaakt hebben om op droogweerbanden over te schakelen”, spreekt Guillaume Dumarey, de latere winnaar. “Ik wou geen risico’s nemen en opteerde dus voor het regenrubber. Dat bleek de verkeerde keuze en ik stond dus voor een inhaalrace.”

De leider in het kampioenschap liet het hoofd echter niet zakken en zat polesitter Erik Qvick – de teamgenoot van Tom Van Rompuy bij VR Racing (#34) – al snel op de hielen. “Ik kon na verloop van tijd het commando overnemen”, doet Dumarey zijn verhaal. “Toch was het verder geen gemakkelijke rit, want er waren kleine problemen met de remmen en de banden die ik, zeker met het oog op de 24 Uur van Zolder, in het oog moest houden.”

De nieuwe overwinning van de PK Carsport-rijder kwam niet meer in gevaar, maar daarachter ontspon zich een fantastische strijd tussen beide wagens van VR Racing. Erik Qvick en Tom Van Rompuy bleven tot het bittere einde voor hun teamgenoten Niels Lagrange en John Rasse (#142), maar achteraf vielen de rijders van de #34 terug naar de derde plaats door een straftijd als gevolg van een te korte pitstop.

Pech was er voor de #245 van Bart Van Samang en Peter Beckers (MSE), die al in de openingsfase remdruk verloor en in contact kwam met een andere deelnemer. Ook de #242 van Guido Werckx (JJ Motorsport) verdween uit de wedstrijd na een aanrijding.

Voor het eerst De Breucker-Van Haeren:

De BMW Clubsport Trophy nam al na de verraderlijke kwalificatiesessie afscheid van de #45 van Steven Dewulf en Kevin Kenis (Van der Horst Motorsport) en de #257 van Tim Michiels, Joel Uylenbroeck en Patrick Zeeuws (QSR Racing). De wedstrijd zelf draaide uit op de verwachte titanenstrijd, waarbij niemand echter het perfecte weekend van Jimmy De Breucker en Bart Van Haeren (#57 QSR Racing) kon evenaren.

“Eindelijk!” slaagde De Breucker een zucht van opluchting na de welverdiende champagnedouche. “Tijdens de vorige wedstrijden bleven we maar niet van pech gespaard: remmen, motor, verkeerde bandenkeuzes… Maar vandaag viel alles in zijn plooi. De verschillen bleven de hele wedstrijd klein, maar toch verloren we nooit het vertrouwen. Hoed af ook voor mijn teamgenoot, die een fantastische prestatie getoond heeft.” De familie Donniacuo (#58 GD Sport) kwam in Zolder net tekort voor een nieuwe zege – Lorenzo probeerde even nog de kloof te dichten, maar nam nadien eieren voor zijn geld. Op het derde trapje van het podium mochten vader en zoon Convents plaatsnemen samen met Steve Raymaekers.  De deelnemers aan de kampioenschappen van BMW krijgen nu enkele weken rust, al zullen die vooral gebruikt worden om het hoogtepunt van het seizoen voor te bereiden: de 24 Uur van Zolder. Tijdens de Limburgse etmaalrace kunnen de rijders bovendien driemaal het normale puntenaantal op hun conto schrijven, 100% na zes uur, 50% na twaalf en achttien uur en uiteindelijk nog eens de volle pot na afloop. In ieder geval een garantie voor een onvergetelijke strijd…

BMW M235i Racing Cup and BMW Clubsport Trophy
 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons