van der Horst

TCR Benelux Trophy: Nabeschouwing GREY Racing

Na zijn kunnen te hebben bewezen in de endurance-racerij, was het voor Eyckmans tijd om nog een extra item van zijn bucket list te schrappen: Clio Cup. Samen met teamgenoot Filip Uyttendaele kwam Eyckmans aan de start in de Clio Cup Benelux, die dit jaar is opgenomen in de TCR Benelux. De Limburger deelde het circuit met internationale toppers als Tom Coronel, Rob Huff, Stefano Comini, en tal van anderen. Voor Eyckmans was het niet alleen zijn vuurdoop in een voorwiel aangedreven wagen, ook het concept van de sprintraces was hem totaal vreemd. Het duo Uyttendaele/Eyckmans wist uiteindelijk vriend en vijand te verrassen door een sterke prestatie neer te zetten.
  • Dreamdrive
Het weekend begon goed voor de twee tijdens de kwalificatiesessie voor de Qualifying Long Race, een race die later op diezelfde dag werd verreden. Eyckmans wist een tweede tijd op de tabellen te zetten, amper 0,5s achter de ervaren Britse Clio Cup Brett Lidsey. “Het was voor mij werkelijk van nul af aan beginnen, alles was nieuw. Een voorwiel aangedreven auto vergt een heel andere aanpak dan de achterwiel aangedreven variant. Het was echt aanpassen en zoeken naar de juiste manier om met de auto om te gaan,” vertelt Eyckmans.
 
Tijdens de Qualifying Long Race, een race over één uur waarbij de snelste ronde in wedstrijd per piloot als startpositie dienst doet voor de sprintraces op zondag, was het Filip Uyttendaele die van start ging in de Clio met het nummer 196. Uyttendaele, verdedigend kampioen Clio Cup Benelux, wist meteen van bij de start de tweede positie goed in handen te houden, alvorens hij het stuur overgaf aan Eyckmans tijdens de verplichte pitstop. Het team besloot om geen banden te wisselen, wat het er niet makkelijker op maakte voor de jonge Limburger. Desondanks wist hij snelle en constante rondetijden neer te zetten, om vervolgens als eerste over de streep te komen met een mooie voorsprong op Lidsey en Van Laere/Piessens.
 
Tijdens de sprint races op zondag was het Filip Uyttendaele die de eerste twee sprintraces voor zijn rekening nam. De Renault-dealer uit Oudenaarde kwam goed weg en wist zelfs enkele TCR-bolides in te halen, maar werd bij de start op het achterwiel geraakt door één van deze laatste. “De ophanging achteraan had een tik gekregen, wat maakte dat mijn rechterachterband minder snel opwarmde dat de rest. Het was dus rustig aan opbouwen bij de start” aldus Eyckmans. Tijdens de eerste sprint race wist de man uit Zolder al snel Thomas Piessens in te halen in het gevecht voor de tweede plaats, maar de kloof met Lidsey was al te groot geworden.
 
“Ik kwam ronde per ronde korter, maar de kloof was te groot. Mijn team gaf me dan ook de tip om het rubber te sparen om het in de tweede sprintrace, die meteen aansluitend op de eerste race volgde, opnieuw te proberen,” gaat Eyckmans verder. De tweede en laatste sprintrace werd er eentje om duimen en vingers bij af te likken. De jonge Limburger wijkte geen seconde van de achterbumper van de Brit af. Sterker nog, de twee vochten spiegel aan spiegel om de zege. Het was uiteindelijk de meer ervaren Brett Lidsey die aan het langste eind trok, met amper 0.505s voorsprong op Eyckmans…

“Het was één van de mooiste races uit mijn carrière,” vertelt Eyckmans. “We hebben een mooie maar tevens faire strijd geleverd, maar hij wist keer op keer de deur volledig dicht te houden. Toen ik aan het weekend begon had ik nooit gedacht dat ik zou vechten om de zege, laat staan met een zege naar huis zou gaan! Het was een weekend met vallen en opstaan, maar ik kan zeer tevreden terugblikken op mijn debuut in de Clio Cup Benelux. Ik zou graag het hele EJ Automotive team willen bedanken voor de top prestaties die ze geleverd hebben dit weekend: Jurgen, Christian en Thom alsook mijn teamgenoot Filip Uyttendaele. Ik heb de smaak van het cupracen meer dan te pakken. We gaan er dan ook alles aan doen om alles rond te krijgen om de volgende wedstrijd opnieuw aan de start te staan,” aldus Eyckmans.
 
To be continued…

GREY Racing press



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons