van der Horst

TCR Europe Trophy: nabeschouwing van DG Sport Compétition

De laureaat van de eerste TCR Trophy Europa die in 2016 werd gehouden, DG Sport Compétition, heeft haar titel kunnen behouden. Er is nochtans heel wat veranderd in die twaalf maanden : nadat Pierre-Yves Corthals vorig jaar met de Opel Astra werd bekroond in een wedstrijd met meerdere manches, heeft nu ook Aurélien Comte de kleuren van DG Sport Compétition doen stralen tijdens een Trophy die betwist werd in één enkele manche op het Italiaanse circuit van Adria.
Het verdict over de TCR Benelux was nog maar net gevallen in Mettet of het team van DG Sport Compétition trok al naar Italië om er de TCR Trophy Europe te rijden : "We zijn vertrokken als een kleine commando eenheid", lacht Alain Georges, de baas van het team uit Theux. "De 308 was zeer competitief in Mettet dus we dachten dat ze haar kans kon wagen op het circuit van Adria dat een gelijkaardig profiel heeft. Maar we hielden ook rekening met de draagwijdte van de wedstrijd want het niveau van de TCR is ongelooflijk geëvolueerd de voorbije maanden ! "

Het weekend was niet echt goed begonnen met de sessies vrij rijden die vooral dienden om kleine problemen op te lossen, maar dat werd anders tijdens de kwalificatiesessies :"Wij hebben een aantal technische keuzes gemaakt die hun vruchten hebben afgeworpen en waardoor we een fantastische setup bekwamen", analyseert Lionel Hansen, de technisch verantwoordelijke. "We wisten dat er een uitdaging was op vlak van het koppel en het vermogen van de Peugeot. Maar we wisten ook dat het gewicht en het chassis echte troeven waren want die zorgden voor een regelmatige slijtage van de banden en dus een constant vermogen. Ik benadruk nog even dat de wagen waarmee we in Adria hebben deelgenomen aan dezelfde specificaties voldeed als de TCR Benelux : een 308 Racing Cup dus met een "light" TCR kit : een andere motorcartografie en wat aanpassingen aan het rijdend gedeelte."

In de eerste manche stonden we 9e op de grid, Aurélien Comte leverde een perfecte inspanning en eindigde 4e, waardoor hij de punten van de 3e plaats kreeg : "Gabriele Tarquini werd niet geteld bij de resultaten want zijn wagen was nog niet gehomologeerd",verklaard Alain Georges. "Aurélien heeft een fantastische race gereden en kwam terug in een heel sterk peloton. En in de tweede manche deed hij het nog beter..."

Deze keer vertrok hij als 2e op de grid. De piloot van de 308 Racing Cup vertrok als een speer uit zijn startpositie om zich van bij de eerste bocht aan de leiding te positioneren. Hij heeft alle weerstand de kop kunnen bieden en leverde een fantastisch duel met veteraan Gabriele Tarquini: "De ervaring die ik in de promotieformules heb opgedaan heeft zijn vruchten afgeworpen! Het is daar dat ik geleerd heb om de deuren te sluiten en later in de remmen te gaan, en de banden te sparen. Ik ken de Peugeot 308 Racing Cup als mijn binnenzak en ik wist dat het rijgedrag constant zou blijven tot het einde dus ik kon mij permitteren om mijn kans te wagen tegenover deze twee sterke tegenstanders. Ik heb alles op alles gezet om een 2e plaats te behalen en dus de overwinning binnen te halen van de tweede manche maar ook van het algemeen klassement!"

Met een totaal van 45 punten eindigde de piloot van DG Sport Compétition op dezelfde lijn als de Italiaan Giacomo Altoe maar hij behaalde de Europese titel dankzij zijn succes in de tweede ronde : "Het spreekt voor zich dat dit een resultaat is voor het ganse team, dat zo de inspanningen van de voorbije maanden beloond ziet met een Europese titel, de kers op de taart zeg maar", besluit Alain Georges. "Laat ons vooral niet vergeten dat onze Peugeot 308 Racing Cup het ganse seizoen vooraan heeft gereden in de TCR Benelux met Aurélien Comte en Kevin Abbring als piloten. Deze prestaties zijn een bewijs van het niveau van Peugeot Sport die wij willen bedanken voor hun steun en vertrouwen."

DG Sport Compétition Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR International Series op donderdag 2 november 2017.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons