van der Horst

Technische Universiteit Delft stelt Forze IX voor

Forze IX
Forze IX
Terwijl de ACO de laatste jaren zich meer en meer verdiept in een reglement voor wagens die rijden op waterstof, was de Technische Universiteit van Delft al langer met deze technologie bezig. Zo heeft men in het verleden al een wagen met deze technologie laten racen in de Supercar Challenge en gaan ze nu nog verder. Afgelopen week werd de Forze IX voorgesteld en de universiteit krijgt verder steun van twee prominente namen.
  • De Swert Opticiens
Forze IX
Forze IX
De studenten van Delft krijgen namelijk al sinds vorig jaar steun van Hyundai. Het Koreaanse merk heeft zijn zinnen gezet om met deze technologie richting Le Mans te trekken en met de knowhow van de universiteit heeft men nu al een stapje voor. Wel nieuw is Shell, dat eveneens steun verleent aan het project. Logischerwijs is de wagen sindsdien ook veel krachtiger geworden. Men heeft er twee jaar over gedaan om de Forze IX te ontwikkelen.

De wagen weegt 1500 kg en heeft twee brandstofcellen om water te tanken. In combinatie met de vierwielaandrijving kan de wagen 240 Kilowatt ontwikkelen, oftewel 327 PK, en pieken tot maar liefst 850 PK. De topsnelheid ligt rond de 300 km/u en de wagen gaat van 0 naar 100 in minder dan drie seconden. Of we deze wagen in een wedstrijd in actie zullen zien is af te wachten, maar hiermee is er wederom een stap gezet richting een racewaardige waterstofaangedreven racewagen.

Foto: Forze Hydrogen Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit op donderdag 20 januari 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons