Terlaemen 200: Zege voor Porsche in zonovergoten openingswedstrijd van de 100 Series by BGDC
"Eigenlijk rij ik met mijn vriend Thijs telkens de gelegenheid zich voordoet en het voor hem mogelijk is op professioneel vlak", zegt Jos Menten. “We gaan deelnemen aan een paar wedstrijden van de Nürburgring Endurance Series en we hopen dit jaar nog te kunnen terugkeren naar het BGDC. Het was geweldig om terug te zijn op Circuit Zolder en alles is goed verlopen voor ons”.
Achter de zeer efficiënte Porsche 911 GT3 Cup van de nieuwste generatie kwam, in zijn allereerste race, de Audi R8 Michaël Mazuin Sport van Maxime Soulet, Michaël en Louis Mazuin over de streep. Het is passend om te spreken van een logisch resultaat voor de bolide met de vier ringen. We zullen die dit seizoen nog terugzien in de 100 Series by BGDC.
Een bijzonder lange wissel van de remblokken sloeg de Porsche Cayman nr. 982 van Peters en Romijn verder terug in de rangschikking en dat maakte de weg vrij voor de #2 MARC Focus V8 van Raphaël van der Straten en de jonge Nathan Vanspringel, de regerend kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup. De bolide in de kleuren van VDS Racing Adventures won in de Divisie 3 en in Klasse S+. Minder succes was er voor die andere in Australië gebouwde auto, de #66 MARC BMW V8 van Chris Van Woensel, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Mertens ging al vrij vroeg in de wedstrijd van de baan.
Er werd een felle strijd verwacht tussen de beste Porsche Cayman voor de positie aan de voet van het podium. Het was echter de #23 Peugeot 308 van Caren Burton, Damien Dussoul en Lucas Waltermann die naar voren sprong en de zege haalde in Divisie 2. Maar de tegenstand was zwaar met de Seat Leon #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets in topvorm… voor ze tegen de vangrail gingen in de Eerste Linkse! Het werden dus de Cupra wagens die het podium in de Klasse E van Divisie 2 vervolledigden, met de #25 van Mathieu De Smet en Steven Teirlinck voor de #43 van Gunther Van den Hove, Maxime Van den Hove en Wim Bradt. Te noteren was de prestatie van de Peugeot RCZ van Fabrice Massin en Pierre Léonard, die weer helemaal bedrijfszeker was en een goede zaak deed door net naast het podium in de categorie te eindigen.
Zoals verwacht kruiste het steeds groter wordende aantal Porsche Caymans in de 100 Series van BGDC 200 minuten lang de degens. Nadat eerst de jonge Arthur Peters er een echt festival van maakte, was het Denis Vanmol, bijgestaan door een Marc-Olivier Van Oppens die in laatste instantie Fred Bouvy verving, die met de #16 ten volle profiteerde van een perfecte strategie en op de lijn voor bleef aan de # 28 van de jonge Amaury Bonduel en de Mexicaan Alfredo Hernandez, de #15 van Rolph Lietart en Jarne Geussens en de #11 van Maarten en Mees Roos.
Terwijl de #996 Porsche 996 GT3 Cup van de familie Van Peperzeel geen tegenstand had in de Klasse G, verliep alles wat levendiger in de Klasse F. Een overslaande motor kostte veel tijd aan de #94 BMW Z4 van André en Guillaume Patze. Dat liet toe aan die andere Duitse bolide, de M3 E46 #72 van Olivier Hertsens en Sébastien Francis, om de zege binnen te halen. Ken Peeters, die alleen reed op zijn originele #73 BMW 120d, won in de Klasse D.
Sfeer, dat was er in overvloed in de Klasse B van Divisie 1. Er was een duel met het mes tussen de tanden tussen Yvan Muller, zonder teamgenoot aan het stuur van de #96 Renault Clio Cup, en het duo Philippe Ménage/Guy Katsers, zoals gebruikelijk aan boord van hun Opel Astra Coupé #777. Ondanks een licht contact aan het begin van de race, behaalde de smetteloze Opel opnieuw een overwinning, maar door op slechts 6 seconden achterstand te finishen, verleidde en overtuigde Muller!
De Renault Clio Cup #88 van Nicolas Busschaert en Nicolas Van Zandycke vervolledigden het podium in Klasse B (2 liter). Ze hielden een ronde voorsprong op de Renault Clio Cup #659 van Olivier Debroux, Romain Pasteels en Philippe Ramaekers en de Honda Civic #53 van Christian Franken en Alain De Coninck, die het beste van pech gespaard werd. Een echt hindernissenparcours werd het daarentegen voor de Civic #99 van de Britten Coomber en Simmons (haperende motor), de Civic #6 van Van Billoen en De Laet (aandrijfas), en ook de Renault Clio Cup #37 van Deger-Jeukenne-Heinen (ten prooi aan technische problemen).
In de Klasse A tenslotte, won solorijder Marco ‘Iron Man’ Van Belle met zijn Honda Civic #13. Hij haalde het voor de Renault Clio Cup #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, die het slachtoffer werden van problemen met de uitlaat op het einde van de wedstrijd. De Peugeot 206 #70 van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica vervolledigden het podium.
Na deze eerste 200 minuten van het seizoen gaan de 100 Series by BGDC richting Nièvre, in hartje Frankrijk, ter gelegenheid van de Magny-Cours 200, begin juni. Het zijn wedstrijden in het kader van een meeting die wordt georganiseerd door de drijvende krachten achter de BGDC!
Hundred Series by BGDC
Tweet