van der Horst

Terlaemen's Cup: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
De eerste wedstrijd van het BRCC 2015 werd gewonnen door Bert Longin en Xavier Stevens in de Porsche 991 Cup van het MExT Racing Team. Het duo Longin-Stevens haalde het pleit van de SEAT Léon TCR van Mondron-Bouvy en de Ferrari F458 van het trio Thiers-Thiers-Van Hooydonk. Met nog amper tien minuten te gaan, leek de laatstgeciteerde formatie af te stevenen op de zege, maar een afgebroken draagarm noopte Frank Thiers, die toen achter het stuur zat van de Ferrari, tot een ultieme pitstop. Totdan bleven de Porsche en de Ferrari in elkaars buurt en het verschil was nooit groter dan veertig seconden. De afwezigen kregen dus ongelijk. Het spannende wedstrijdverloop toonde aan dat Kronos Events de juiste keuze maakte door de kostelijke GT3’s te weren in het voordeel van de meer gelijkgestelde BRCC Cup.
“De pech van de Ferrari heeft ons in de finale sprint natuurlijk een beetje geholpen, maar onze strategie was er zo sowieso op berekend om vooralsnog het verschil te kunnen maken,” stelde Xavier Stevens. “Voor Bert en mezelf en het hele MExT Racing Team is het alleszins een prachtige start van het seizoen, en wij kijken er nu al naar uit om in Francorchamps onze leidersplaats in het BRCC te verdedigen.”

Voor de Ferrari-ploeg, die in Zolder de perfecte bijstand kreeg van DVB Racing, wordt het in de Ardennen herkansen.

“Wij deden bewust een beroep op Jeffrey Van Hooydonk en hij heeft ons enorm geholpen in het verbeteren van de set-up,” maakte Frank Thiers de balans op. “Wij hadden zicht op de eerste plaats, totdat ik werd verrast door een technisch probleem en de auto nog tot in de pits kon sturen. De opgelopen averij was zodanig groot, dat wij dienden af te haken. Spijtig, want het zag er goed uit.”
In wat de allereerste race ter wereld werd van een TCR-auto, domineerde het duo Fred Bouvy-Guillaume Mondron achter het stuur van de SEAT Léon de klasse in de BRCC Trophy en eindigden knap 2de algemeen.

“Dit was eigenlijk één grote test van de SEAT in TCR-configuratie,” klonken Fred Bull en Guillaume Mondron in koor. “Het moet ons toelaten de auto te verbeteren voor de volgende afspraak, maar deze race toonde alvast dat de SEAT TRC een zeer betrouwbare auto blijkt te zijn en draaide als een Zwitsers uurwerk!”

De SEAT TCR won van de BMW M3 GT4 van Nederlanders Van der Horst en Van Deyzen.
Teamowner Gerard Van der Horst: “Het was voor ons de eerste keer dat wij met de BMW op Michelin-banden uitkwamen en dat was, met weinig testkilometers achter de rug, een beetje aanpassen. Wij zijn ingereden om in Francorchamps opnieuw deel te nemen aan de BRCC Trophy.”

De volgende afspraak van het BRCC vindt inderdaad plaats in Spa-Francorchamps tijdens de Trofee van de Hoge Venen op 4 april. Voor deze one day meeting, met op het programma een 4 uursrace, krijgt het BRCC op de piste het gezelschap van een dertigtal toerwagens van de Franse TTE.
 
Uitslag: 1. Longin-Stevens, Porsche 991 Cup, 78 ronden; 2. Mondron-Bouvy, SEAT Léon TCR, 73 ronden;  3. Thiers-Thiers-Van Hooydonk Ferrari F458 Challenge, 72 ronden; 4. Van der Horst-Van Deyzen, BMW M3 GT4, 64 ronden;  5. Hessels-Weinreich, BMW 325i; etc.
Kampioenschap: 1. Bert Longin-Xavier Stevens 25; ; 2. Guillaume Mondron-Fred Bouvy 20; 3. Frank Thiers-Hans Thiers-Jeffrey Van Hooydonk 16; 4. Gerard Van der Horst-William Van Deyzen, 13, etc.
 
Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op zondag 15 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Terlaemen's Cup.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons