van der Horst

Terugblik seizoen 2013 van de organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Het tweede seizoen van het BRCC zit erop. De strijd voor de Belgische titels in zowel BRCC Sprint en als BRCC Endurance was ongemeen spannend en kende pas na afloop van de zesde round op Circuit Zolder een ontknoping. De BRCC 2013 toonde tevens dat steeds meer nieuwe concurrenten de weg lijken gevonden te hebben naar het BRCC Endurance. Denken we maar aan de Ferrari van Louis Soenen, die zijn maatjes Nicolas Vandierendonck-Olivier Van Oost (Thems) en Patrick Van Glabeke-Raf Vleugels (FMA Curbstone) en de Porsche NSC van Thierry Verstraete-Pieter Dubois, tijdens de 600 Km kwam vervoegen.
“Het is Nicolas Vandierendonck die mij aanspoorde om na bijna drie jaar actief geweest te zijn in track days met de Ferrari deel te nemen aan het BRCC,” doet Louis Soenen zijn verhaal. “Ondanks wat pech met de remmen, heb ik mij het debuut in Francorchamps nog niet beklaagd. Via de track days van Curbstone had ik zowat op alle bekende internationale circuits rondgereden, maar een auto kwalificeren, een strategie uitdokteren in een drieuurrace en die auto ook delen met een tweede man, dat was toch iets geheel anders als beleving. Precies daarom deed ik een beroep op Frédéric Vervisch, die ik ken van de track days en die mij enorm goed heeft bijgestaan.”   

Voor de Belgian Masters werd de F458 Challenge van Ferrari-dealer Monza uit Sint Martens Latem dan weer technisch ondersteund door André “Speedlover” Van Hoof.

“Zolder was op dat vlak een test naar de toekomst. Want die drieuuraces van het BRCC zijn perfect voor mij: ik ben geen brokkenrijder, hanteer een voorzichtige aanpak en dat past prima in het concept van jullie endurance. Dus, ja, als het van mij afhangt, zijn wij in 2014 weer van de partij. En ik ben ervan overtuigd dat nog anderen de track days gaan omruilen voor het BRCC Endurance…”

Zegt Jacky Andrzejewski van Kronos Events hierover: “Als we rekeninghouden met de last minute forfaits van de Skylimit-Porsches, de drie GC’s die datzelfde weekend in Barcelona vertoefden, de afwezige Viper van het Brass Racing én de Ferrari van Thems van Vandierendonck-Van Oost en de Silhouette e-Race van Radet-Bailly die na een ongeval in training, dienden af te haken, dan hadden we liefst 28 auto’s geteld in de vijfde round van het BRCC Endurance. Allemaal elementen die ons vertrouwen geven dat we in 2014 de ingeslagen weg zullen verderzetten.”

Wie we hiervan niet meer moeten overtuigen, is Dirk Van Elslander. Na een eerste seizoen met de MExT Porsche in het BRCC, spande de gewezen rallyrijder – “ik debuteerde in ’75 met een Kadett in provinciale rally’s” – dit jaar samen met Koen Wauters en dat zorgde voor smaakvolle duels in de goedbevolkte GT Cup.

In afwezigheid van Dirk, die té druk bezet was met zijn werk als verantwoordelijke van het Tieltse Citroën Verhelst-dealernet, leidde Koen Wauters een hele tijd solo de mini-endurance tijdens de proloog van de 24 Uren van Spa.

“Sportief was dit jaar een voltreffer. Mede dankzij Koen. Onze samenwerking is gegroeid en dat resulteerde uiteindelijk in een schitterende overwinning in GT Cup in de 600 Km. Wij bleven er de meerdere van de Belgium Porsche van Derdaele-Heyer-Mattheus, de Ferrari van Thiers-Thiers en de NSC Porsche van Thierry Verstraete. Alleen in de finale op Circuit Zolder kenden we pech met de versnellingsbak. Alles wijst erop dat we volgend jaar terug aantreden in het BRCC. Met wie en met wat, dat zal in de komende weken beslist worden.”

Thierry Verstraete. De naam is al gevallen. Na een lange carrière in de wereld van de snelheidsmotoren, beleefde hij in Dijon de vuurdoop in de autosport. Onder de vlag van North Sea Challenge - dat met Richard White actief is in Superbike en tevens aanzet in het oceaanzeilen - ging hij samen met Pieter “Syntix” Dubois in Frankrijk de baan op in de witte NSC-Porsche 997 GT3.

“Ik ben moeten stoppen met de snelheidsmotoren en wou mij voortaan vermaken tijdens track days, “ zegt de zakenman uit Izegem. “Ik kocht de Porsche van Pieter en hij heeft mij overtuigd om meteen te tekenen voor de échte racerij. Sindsdien hebben wij samen alle races van het BRCC afgewerkt, telkens de eindmeet gehaald en race na race de stiel geleerd en onze rondetijden verbeterd. Als debutant vind ik dat ik tegenover meer ervaren rijders best mijn mannetje stond. Ik heb de smaak goed te pakken en heb grootse plannen voor het volgende seizoen.”

Het BRCC 2013 gaf ook heel wat jongeren de kans zich in de kijker te rijden. Denken we maar aan kampioen Damien Dupont en diens onderkoningen Dylan Derdaele en Guillaume Mondron.  Bart Van Haeren, de 20-jarige Vlaams-Brabander die aan de zijde van François “McDonald’s Racing” Bouillon in de finale het Skylimit van Andy Jaenen een eerste overwinning bezorgde in de klasse GT Challenger, eindigde 6de in de Junior-punten.

“Nadat ik prima had samengewerkt met Henk Haane tijdens de Spa Euro Race, was ik met François in Zolder toe aan mijn vierde teammaat,” blikt Bart terug op het duel in GT Challenger met de Porsche 997 van Noël-Piron. “Wij leverden met onze “oude” 996 aanvankelijk een ongelijke strijd, maar de regen en zeker een betere strategie qua pitstops, heeft ons geholpen om als eerste over de eindmeet te gaan.”

30 punten die Bart aan de 2de plaats hielp in de eindstand van de GT Challenger.

“Ik ben pas in 2010 begonnen met de racerij, via de VW Fun Cup.  In 2011 zat ik in Zandvoort in een M3 in het GT4-kampioenschap. Daar kwam ik in contact met Andy Jaenen, en begon ik voor hem les te geven. Zo is het idee ontstaan om vorig jaar met één van de Porsches deel te nemen aan het BRCC.”

Het seizoen 2013 is voorbij, maar het belooft een rijke winterse voorbereiding te worden van wat in 2014 de derde uitgave zal zijn van het Belgian Racing Car Championship!

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 28 oktober 2013.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons