van der Horst

Thierry Verstraete concentreert zich op SRO GT Sports Club en Challenge Monoplace V de V

NSC Motorsports - Thierry Verstraete
NSC Motorsports - Thierry Verstraete
De winter was allesbehalve een kalme periode voor Thierry Verstraete inzake autosport. De West-Vlaamse zakenman gaf eerder in een interview met Autosport.be in februari aan dat hij de V de V met de Formule Renault 2.0 wou koppelen aan de SRO GT Sports Club en hij hield woord met zijn eerste race in V de V in Barcelona
  • Powercars
Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
De CEO van KTO Transports & Logistics startte het nieuwe seizoen in Barcelona waar hij met zijn Formule Renault 2.0 startte in de B-klasse van de Challenge Monoplace V de V. Een bonte mengelmoes van formulewagens, opgedeeld in Klasse A voor Formule Renault 2.0 van 2010 tot 2015 en een Klasse B voor oudere wagens waarin onder meer oudere Formule Renault, Formula X, Formula Abarth en Formule BMW onderdak krijgen. Thierry Verstraete heeft tijdens de winter een kleine 5000 km afgemaald en beschikt over een Formule Renault 2.0 van 2002. Hij komt dan ook uit in de Klasse B en kan uiteraard niet optornen tegen de wagens van een latere generatie.

Zoals eerder gezegd heeft Thierry Verstraete eind vorig seizoen het geweer van schouder gewisseld en resoluut Zuid-Europa gekozen om zich deze winter voor te bereiden op het nieuwe seizoen met onder meer de Lamborghini Gallardo GT3.

Met de Formule Renault van Algarve Pro Racing Team en met begeleiding van Nick Catsburg en Stuart Cox (ex-Jordan GP) werden ettelijke dagen en kilometers afgewerkt. Back to the future dus om het seizoen 2015 in betere omstandigheden te starten dan het in 2014 was gestopt.

Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
“Het was wat wennen tijdens de eerste start van de Challenge Monoplace omdat dit de eerste maal was dat ik een stilstaande start moest nemen. Ik raakte moeilijk uit de startblokken door teveel wielspin tijdens de eerste wedstrijd en ik verloor hierdoor nogal wat plaatsen, maar ik kon toch nog een eervolle vierde eindplaats bemachtigen in de Klasse B. De jongens uit de Klasse A beschikken over veel moderner en sneller materiaal en zijn dus voor mij geen target. De startplaats tijdens de tweede manche was volgens de tweede snelste chrono tijdens de kwalificatie en hierdoor stond ik op de tweede startplaats in Klasse B. Ditmaal lukte ik een goede start, maar voor mij haakten enkele wagens in elkaar. Ik koos de graskant, maar ging iets te vroeg op het gas en mijn rit eindigde in de muur. Desondanks heb ik de smaak te pakken en zal ik het volledige kampioenschap afwerken”.

Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
Thierry Verstraete - Formule Renault 2.0 NSC Motorsports
“Door veel te trainen in de oude Formule Renault 2.0 heb ik een beetje de basis van de autosport ontdekt. Ik ondervind meer voeling met de wagen dan in de Lamborghini waar ik veel moeilijker de limieten kan vinden door onder meer de traction control en de grote downforce. Het is de bedoeling dat ik mijn monoplace-ervaring kan doorschuiven richting de GT3. Tijdens een eerste training met de Lamborghini Gallardo GT3 heb ik de indruk dat ik sneller ben met een beperkte traction control omdat ik de wagen beter aanvoel. Het is nu uitkijken naar de eerste race van  GT Sports Club, een kampioenschap van SRO Motorsports Group en voorbehouden voor Bronze-rijders. Kwalificatie, kwalificatierace (25 min) en hoofdrace (40 min) worden afgewerkt door één piloot en zonder pitstops
#95 NSC Motorsports Lamborghini
#95 NSC Motorsports Lamborghini
tijdens de wedstrijden. Het wordt aftasten binnen die groep, want ik veronderstel dat er enkele snelle bronze rijders zullen tussen zitten. De eerste van de vier meetings wordt verreden op 18 & 19 april in Barcelona. Verder zijn er nog wedstrijden in Paul Ricard, Algarve en Misano. Veel zal afhangen van de eerste wedstrijd of ik het volledige seizoen zal volmaken binnen de GT Sports Club. Het is de bedoeling dat ik dit kampioenschap ga combineren met de Challenge Monoplace binnen de V de V. Uiteraard behoren andere kampioenschappen zoals de Supercar Challenge tot de mogelijkheden. Wat de Gallardo zelf betreft wordt er voorlopig nog geen evolutie gemonteerd. Ik heb nog 4000 km tegoed op de teller en pas nadien gaan we een volledige evolutie van de motor en de aerodynamica doorvoeren.”

Foto's: NSC Motorsports & Arne Simons

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Internationaal op woensdag 8 april 2015.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons