van der Horst

Tokio: Maximilian Günther verslaat Nissan op thuisgrond

Podium 2024 Formule E Tokio E-Prix
Podium 2024 Formule E Tokio E-Prix
De Tokio E-Prix werd gewonnen door Maximilian Günther. De Maserati-piloot was continu vooraan te vinden en reed eerst achter polesitter Oliver Rowland (Nissan), maar eens de Brit hem voorliet, gaf de Duitser de overwinning niet meer af. Jake Dennis (Andretti) kon in de laatste ronden het laagste podiumtrapje veilig stellen. Dat terwijl het voor Stoffel Vandoorne (DS Penske) een race werd om te vergeten. Onze landgenoot eindigde pas als zestiende.
Start 2024 Formule E Tokio E-Prix
Start 2024 Formule E Tokio E-Prix
Rowland bracht het Japanse publiek in extase door de pole te bemachtigen voor de thuisrace van Nissan en kon de leiding ook vasthouden bij de start van de wedstrijd. Daar achter verloor Günther wel de tweede plek aan Edoardo Mortara (Mahindra), maar hij bleef wel aanklampen. Het duurde lang voor er echt veel beweging kwam in de race, tot de eerste Attack Modes vooraan genomen werden en er geregeld haasje over werd gesprongen, totdat Günther zich tussen Rowland en Mortara kon nestelen. Ook achter hen waren er hier en daar verschuivingen, waarbij António Félix da Costa (Porsche) die zich goed voelde en zelfs naar een vierde plaats kon klimmen, ten nadele van Dennis.

Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Wat wel opvallend was, waren het aantal kapotte voorvleugels. Bijvoorbeeld Mitch Evans (Jaguar) was één van de heren die dit probleem kende en zo ook zijn race in het water zag vallen. Op verschillende plekken lagen er voldoende brokstukken, zodat de wedstrijdleiding besloot om de safety car uit te laten komen om deze brokstukken op te ruimen. Eens de race drie ronden later opnieuw gang kwam, hield Rowland wel de leiding tegenover Günther, maar twee ronden later liet de Nissan ineens de Maserati voorbij. Dit om toch wat energie te besparen om later nog terug te slaan. De Duitser nam dit met dank aan en bleef aan de leiding. Mortara had op dat moment een mooie kans op een podiumplaats, maar viel weg na zijn tweede Attack Mode en hij zou zelfs gediskwalificeerd worden gezien hij teveel energie verbruikte.

Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Vooraan hoopte Rowland toch terug voorbij Günther te geraken, maar dit bleek moeilijker dan gedacht. Integendeel, de Brit moest verdedigen tegenover da Costa, die een aanval probeerde, maar die zag mislukken. Iemand die daar gretig gebruik van maakte was Dennis en hij wist de derde plaats in de wacht te slepen. Vooraan probeerde Rowland in de laatste ronde nog wel, maar Günther gaf de leiding niet meer uit handen en won zo de allereerste Tokio E-Prix. Da Costa moest tevreden zijn met plek vier, terwijl de top vijf vervolledigd werd door Pascal Wehrlein.

Er zullen ook vele rijders de Tokio E-Prix willen vergeten. Onder meer Evans, de McLaren rijders, maar ook Vandoorne. Tijdens de kwalificaties kwam onze landgenoot niet verder dan een achttiende plek, en hij bleef ook lang in die regionen hangen in de race. In de eindfase kon hij nog opklimmen naar een veertiende plek, achter teamgenoot Jean-Éric Vergne, maar in de laatste ronde was de energie op en bolde hij over de meet als zeventiende, wat later herleid werd naar de zestiende plaats.

In de stand kent vooral Nick Cassidy (Jaguar) geluk. De Kiwi startte vanaf de negentiende plaats en kon opklimmen naar een zevende plek 33 ronden later. Hiermee zou hij wel de leiding kwijt gespeeld hebben, maar omdat Mortara gediskwalificeerd werd, blijft hij toch op kop in de tussenstand. Al komt Wehrlein met zijn vijfde plek op gelijke hoogte te staan, terwijl Rowland - met zijn derde podium op rij - op negen punten van het duo ligt. Ook bij de teams blijft Jaguar aan de leiding, voor Porsche op 20 punten en Nissan met 40 punten achterstand.

Met Tokio afgerond, is het nu tijd voor de eerste Europese race, in het Italiaanse Misano. Deze dubbele manche vindt plaats op 13 en 14 april.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 30 maart 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Tokio.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons