van der Horst

Tom Coronel blikt met gemengde gevoelen terug op Monza-weekend (+ video)

Tom Coronel
Tom Coronel
De tweede ronde van het FIA WTCC vond plaats op de snelle en vermaarde Autodromo Nazionale Monza in Italië. Tijdens de geklokte kwalificatie vielen voor Tom Coronel en ROAL Motorsport de puzzelstukjes precies op hun plaats. Op het moment dat dit moest kwalificeerde de 45-jarige Nederlander zich als tiende. In de omgekeerde startvolgorde voor de Opening Race betekende dat de DHL Pole Position. Gegeven de omstandigheden absoluut het best haalbare resultaat.
  • STX Motorhomes
Tom Coronel
Tom Coronel
Bij het begin van de opwarmronde voor die Opening Race kwam Tom Coronel in de Chevrolet Cruze slecht -maar nog wel op tijd weg, om de pole position in te mogen nemen. Na het dimmen van de startlichten kwam de gele bolide wederom moeilijk van zijn plek en zodoende sloot de Nederlander als twaalfde in het veld aan. Wat bleef was een superspannende strijd met Yann Ehrlacher, John Filippi en aan het slot van de race met de teruggevallen Volvo-rijder Nick Catsburg. Op de finishlijn zag Tom Coronel zijn strijdlust uiteindelijk beloond met een prachtige zesde plaats.

In de Main Race kwam Tom Coronel beter weg en handhaafde zich rond zijn tiende startplaats. Deze keer was er strijd met Honda fabrieksrijder Michigami en wederom met John Filippi. Na een korte periode achter de safetycar, halverwege de race, vervolgde Tom Coronel zijn gevecht. Een kapotte splitter aan de voorkant maakte die strijd zwaar en een uitstapje in de Lesmo 2 kostte hem een positie aan John Filippi. In beide races scoorde Tom Coronel in ieder geval kostbare punten in de WTCC Trophy en in het Wereldkampioenschap staat hij nu tiende met 16 punten.

Tom Coronel
Tom Coronel
 “Tijdens de vrije trainingen liep alles naar wens" blikt Coronel terug. "De auto voelde goed aan, was constant en ik had het naar mijn zin. In de kwalificatie moest ik er echt voor rijden om die tiende plek te pakken. Dat lukte redelijk en ik stond negende. Pas in de laatste minuut ging de nummer tien een fractie sneller en viel ik terug naar plek 10. Ik weet het klinkt wat vreemd, maar in de omgekeerde startvolgorde is dit wat je wilt. Verder is het natuurlijk voor mijn sponsor DHL leuk dat ik op de door hun gesponsorde Pole Position sta. Verder sta je op de beste positie voor de race. Daar ging het mis. Het startsysteem van deze auto is een verhaal op zich en als dat niet goed loopt wordt het een drama. Dat is wat er gebeurde. Op het moment dat het moest bokte de motor en dan verlies je direct veel plaatsen. Balen dat het gebeurt en iets om toch nog meer aandacht aan te schenken. Daarna heb ik een lekkere race gereden en ben met mooie gevechten goed teruggekomen tot een zesde plaats."

Hij vervolgt: “In race twee kwam ik wel wat beter weg, maar startte als tiende. Echt aanvallen was er niet bij, want al snel was er een probleem met de splitter aan de voorkant. Ik had veel last van onderstuur en deed er alles aan om te overleven. Nog een momentje in Lesmo 2, waarbij ik even helemaal naast de baan terechtkwam, maar ik kon wel verder. Meer dan een elfde plaats zat er niet in. Dus ben ik tevreden met de behaalde punten en kijk uit naar de volgende races in Hongarije. Daar heb ik  goede herinneringen liggen. Laten we hopen dat we daar een vervolg aan kunnen breien.”    

 
  

Foto's: DPPI Media



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 1 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons