van der Horst

Toyota wil nog tot minstens eind 2019 doorgaan

Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
In het kader van de FIA WEC Prologue op de Autodromo Nazionale di Monza vertelde Toyota aan Autosport.be dat het de intentie heeft om nog enkele jaren verder te gaan in het wereldkampioenschap uithouding. Primordiaal is evenwel dat het merk een koppeling kan houden met de technologie voor straatwagens en dat lijkt, thans tot minstens 2020 wanneer nieuwe reglementen in voege treden, het geval te zijn.
Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
Pascal Vasselon, technisch directeur bij Toyota Motorsport GmbH, zei aan Autosport.be dat Toyota tevreden is met de huidige gang van zaken op vlak van reglementering. "We hebben met Porsche afgesproken om de ontwikkeling van de monocoque te bevriezen, gezien we daar op ongeveer hetzelfde niveau zitten, er weinig winst te boeken valt en de relevantie voor straatwagens eerder beperkt is. Dat betekent dat we kunnen focussen op de hybride aandrijving en dat is een pak interessanter voor Toyota. Daarnaast is er ook veel werk gekropen in het terugwinnen van de verliezen op aerodynamisch vlak vanwege de reglementaire aanpassingen met het oog op de veiligheid."

Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
"De reglementen zijn namelijk aangepast dit jaar voor twee redenen. De eerste was ingegeven voor meer veiligheid bij zijwaartste impacts. De vleugels rond de wielen vooraan zijn weggenomen, hoewel ze in eerste instantie net waren ingevoerd om de veiligheid te verhogen. Het bleek echter dat ze het omgekeerde effect hadden. De wielkasten staan nu los van de monocoque. De tweede aanpassing oogt het algemeen vertragen van de wagens met vier a vijf seconden op Le Mans, twee seconden op andere circuits en die wijzigingen zijn zeer effectief gebleken. "

Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
"De motorsportprogramma's bij Toyota worden elk jaar geëvalueerd", vult teamdirecteur Rob Leupen aan. "De huidige stabiliteit in regelgeving biedt ons ook zekerheid (tot minstens begin 2020 n.v.d.r.) waardoor we ons kunnen toeleggen op de verdere ontwikkeling van de huidige wagen eerder dan een volledig nieuwe bolide te moeten bouwen. De aanpassingen in het reglement hebben enkele nieuwe gebieden geopend voor ontwikkeling en daardoor zijn er enkele nieuwe oplossingen mogelijk gemaakt welke we hebben onderzocht."

Foto's: Martijn Wouters, FIA WEC & Toyota Motorsport GmbH



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 1 april 2017.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons