van der Horst

Trekt Isotta Fraschini richting FIA WEC met een Hypercar?

Isotta Fraschini
Isotta Fraschini
Terwijl de grote constructeurs zich klaarmaken voor het nieuwe FIA WEC-tijdperk dat vanaf 2023 wordt ingeluid, verschijnt er misschien een extra constructeur op de grid. Volgens Dailysportscar zou Isotta Fraschini, een Italiaans merk dat vooral in de jaren '20 actief was met luxewagens en op dit moment vooral inzet op motoren voor de scheepvaart, plannen smeden voor een deelname. Volgens DSC zouden de plannen zeer vergevorderd zijn, waarbij men ook reeds een piloot te strikken zou hebben.
  • LTF
Hoewel bij het brede publiek Isotta Fraschini waarschijnlijk niet het bekendste merk is, heeft het niettemin een achtergrond in de autosport en automobielsector. Zo won het in 1908 de Targia Florio en was het tussen de jaren '20 en '40 een luxemerk voor wagens. Vanaf de 50's besloot men over te schakelen op trucks, maar nadien stierf het merk een stille dood al probeerde men nog een revival te doen in de jaren 90. Die mislukte evenwel.

Nu lijkt er echter een nieuwe wind te waaien bij het Italiaanse merk, met dank aan Franck Kanapet Yepes, een Colombiaan die in de olieindustrie actief is en samenwerkt met Alfredo Reboa, een man die vroeger banden had met Maserati en Alfa Romeo. Volgens DSC waren er in mei al geruchten van een FIA WEC-project voor het Italiaanse merk waarbij meerdere bronnen die geruchten nu bevestigden. Daarvoor zou Isotta Fraschini samenwerken met Williams Advanced Engineering voor de aero en het design, Michelotto voor de constructie van de wagen en rekent men op een grote Duitse constructeur voor de motor. Daarnaast zou men ook al een piloot gecontracteerd hebben met een mooi palmares, al ontbreekt het aan details. Als ze geruchten bewaarheid worden, zullen we in 2023 een grid hebben met maar liefst tussen de tien en vijftien Hypercars. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Foto: Isotta Fraschini



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op donderdag 7 juli 2022.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons