van der Horst

Trofee van de Hoge Venen: Voorbeschouwing organisatoren VW Fun Cup

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De deelnemers aan de European VW Fun Cup staan te trappelen van ongeduld. Dit weekend kunnen ze eindelijk opnieuw de adrenaline ervaren tijdens de Trofee van de Hoge Venen, de eerste manche van de European VW Fun Cup 2017. Acht uur lang – het startschot weerklinkt om 9.30u zondagochtend – strijden negentig VW Fun Cup tegen elkaar op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps.
Dit nieuwe seizoen oogt op meerdere gebieden bijzonder boeiend. Na twee opeenvolgende titels wordt Allure Team opnieuw een van de te kloppen teams met zijn #277. Achter het stuur vallen er echter enkele veranderingen te noteren: Cédric Bollen en Guillaume Mondron zijn er nog steeds bij, maar ze worden voortaan versterkt door Sébastien Kluyskens en Fred Bouvy (in de Trofee van de Hoge Venen en tijdens twee andere races) of Kevin Caprasse (tijdens vier wedstrijden).
 
Tegenover de #277 staat een concurrentie die sterker is dan ooit. Socardenne by Milo heeft duidelijke ambities, mede dankzij de komst van de dubbele regerende kampioen Frédéric Caprasse in zijn rangen voor de openingsmanche. De man uit Tenneville wordt de teamgenoot van de snelle Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo op de #280. Ook Comtoyou wil de vaste waarden het vuur aan de schenen leggen. Met Sam Dejonghe, Mathieu Detry en Dominique Bustin (die Denis Dupont vervangt in Francorchamps), mikt het team uit Waterloo natuurlijk op de titel met zijn #287.
 
AC Motorsport, niet uit de voorposten weg te slaan in 2016, heeft eveneens stevige papieren in handen, aangezien Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen het stuur zullen delen van de #294. Ook het Italiaanse 8Ks Corse Team zou in de spits moeten meespelen, met de #285 toevertrouwd aan Claudio Cappelli en Gilles Debrus, winnaar van de 25 Hours in 2008.
 
Daarnaast mag Acome Racing, het team van de ervaren Manu Nava, nooit uit het oog verloren worden. De onvermijdelijke Nava – die aan zijn 21ste seizoen begint in de VW Fun Cup – krijgt de versterking van ervaren rotten Pierre Piron, Stéphane Charlier en de jonge Benoit Philips. Achter het stuur van de #278 hoopt hij opnieuw van de zege te proeven.
 
Een hoop outsiders, Vanina Ickx in de race
 
Naast de Franse delegatie, met een veertigtal wagens die de Belgische deelnemers willen uitdagen voor de zege in het algemeen klassement, staan er heel wat outsiders aan de start. En de lijst van teams die voor de verrassing kunnen zorgen is uitzonderlijk lang! De #2 van DRM Motorsport is er een van, aangezien Sébastien de la Serna niemand minder dan Edouard Mondron naast zich krijgt, een regerende kampioen en winnaar van de 25 Hours afgelopen seizoen.
 
Maar dat is natuurlijk niet het enige duo dat zich in de groep der favorieten wil mengen. Laurent Jaspers en Stéphane Henry de Frahan willen altijd hun kans grijpen met de #44 Jac Motors by MTE. Ze zullen Glenn Van Parijs, vorig jaar kampioen in de BNL Karting Series, helpen om snel het juiste ritme te vinden aan het stuur van een VW Fun Cup. Ook al zien ze zichzelf als een team van ‘Gentlemen Drivers’, toch mogen Marc Van Cutsem, Hakim Ouassini en David Doutrepont niet vergeten worden met de #65 Conceptexpo by Leader Racing.
 
Sébastien Incardona en Pascal Raes (#417 SP Racing), de revelaties van het voorbije seizoen, zijn eveneens stevige klanten, net als het team van de #281 AC Motorsport 2, dat bestaat uit Arnaud Quédé, Benoit Arnaudet, Bruno Magal en Julien Vanoli.
 
Ondanks een relatief beperkte ervaring dromen Simon Tourneur, Julien Collette, Frédéric Taminiaux en Guillaume Swaelens van een top 10-notering met de #274 Flying Chicken by Allure Team. Een doelstelling die gedeeld wordt door de Brit Sean McInerney (#286 Revival Race Shop).
 
Naast de aanwezigheid van drie Chinezen uit Hong Kong (Sunny Wong, Alex Fung en Alex Hui) op de #172 M3M, vermelden we de terugkeer van Philippe Capocci, ex-kampioen en winnaar van de 25 Hours in 2005, aan boord van de #268 Allure Team 2. Ook Vanina Ickx zal tot slot op de afspraak zijn in de Trofee van de Hoge Venen. De voormalige Audi-rijder in de DTM zal het stuur van de #282 van M3M delen met Christophe Schinkel en Pierre Lalmand. Dat team zal trouwens deelnemen aan een bijzonder onderzoek, in samenwerking met de Universiteit Leuven en Biorics, dat de stress in de autosport voor de rijders en bepaalde teamleden beter wil begrijpen.
 
In de wetenschap dat het ritme van deze race over acht uur niet wordt bepaald door een pitstopvenster (elk team moet wel minimaal acht pitstops uitvoeren) en dat de bevoorradingen gebeuren aan de tankpomp aan de voet van de Raidillon (met een minimale stoptijd van vijf minuten), zal de strategie een cruciale rol spelen om de hiërarchie van deze eerste race van het seizoen te bepalen!
 
Tweezitters: Trendy Foods Monster krijgt gezelschap!
 
Zoals altijd in de European VW Fun Cup is er de wedstrijd in de wedstrijd die verzorgd wordt door de Tweezitters. De formatie van Trendy Foods Monster van Francis Plunus en Eric Jardon, de dubbele regerende kampioen, begint aan een nieuw volledig seizoen met de #342. Maar de concurrentie zint op sportieve revanche. Vicekampioenen CBRS by AC zijn hun zege in de Trofee van de Hoge Venen in 2016 niet vergeten en hun onafscheidelijke trio Michel Koning, Philippe Fisette en Alain Dupont wil de #360 opnieuw laten schitteren.
 
Opgepast voor de #365 CARPASS LRE by DRT, winnaar van het kampioenschap in 2014, die kan rekenen op Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, Philippe Reynens en Gautier Engish, klaar voor zijn comeback. Ook TML Racing mag hopen op een podiumplaats met de #323 van de familie de Liedekerke (Baudouin en zijn zonen, Florent en Sylvain) en Charles-Bernard Héger, net als de #326 DDS Racing 3 van Daan De Schepper, Bram Mouton, Nicolas Tavernier en Denis Smets. Heel positief is verder de terugkeer van Eric de Hoe, een van de trouwe deelnemers aan de VW Fun Cup sinds het ontstaan, op de Evo1 #333 van Les As by 4Race.
 
Het principe van de Tweezitters wordt natuurlijk behouden, met bonuspunten voor passagiers en een minimum van vijftien verplichte pitstops tijdens de race van acht uur. Afspraak dus in Francorchamps op zaterdag om 16.00u voor de kwalificatiesessie en op zondag 9.30u voor de eerste start van een o zo veelbelovend seizoen!

Kronos Events
 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons