van der Horst

Trophée de Bourgogne: Tweede ronde in de Bourgogne

Start Belgian Open Race
Start Belgian Open Race
Op de omloop van Dijon-Prenois begroeten we dit week-end de tweede meeting van de European VW Fun Cup en de piste ligt er zeer uitnodigend bij. De eerste winnaars van het seizoen, titelhouders Eric Gressens en Philippe Crosset vertrekken in ieder geval als favorieten aan het stuur van de Colson Racing for Michel Smul. Méér dan 30 VW Fun Cup voertuigen verschijnen aan de start, en de debatten kondigen zich zéér geanimeerd aan tijdens de verloop van de twee geprogrammeerde wedstrijden !
Het liefdesverhaal tussen de VW Fun Cup en het Circuit van Dijon bestaat reeds héél lang. Sedert mensenheugenis is de Trophée de Bourgogne een niet te missen afspraak op de kalender, en de piloten keren steeds met veel plezier terug naar het asfalt, waarop Villeneuve en Arnoux tijdens de Grote Prijs van Frankrijk Formule 1 in 1979 een heroïsch duel uitvochten.
 
Dankzij de inspanningen van Kronos Events en mede door het partnership met de Belgian VW Club komt de VW Fun Cup stilaan terug op kruissnelheid. Meer dan 30 auto’s worden verwacht in de Bourgogne, met wedstrijden waarvoor de startopstelling “door het lot” bepaald worden. De eerste race van 150 minuten op zaterdag vanaf 11u05, en daarna een tweede race van 210 minuten met start op zondag om 8u30 staan op het programma. En tijdens deze twee manches zullen de ploegen hun hartje kunnen ophalen op deze toboggan…!
 
Gressens en Crosset willen na hun zege op Circuit Zolder op 22 maart de kleuren van Colson Racing for Michel Smul terug op de hoogste mast zien wapperen. De titelhouders zijn dus de te kloppen ploeg, maar er staan heel wat teams klaar om hen in het zand te doen bijten. Te beginnen met MTE – Jac Motors van Laurent Jaspers, Nicolas Nulens en Stéphane de Frahan, verrassend tweede in Zolder, die zo graag op het hoogste schavotje willen stappen.
 
Maar er zijn er nog die op de loer liggen om het de mannen van Victor Colson moeilijk te maken. De teams van Côté Passion (Gilles Debrus, Bruno Debrus, Jean-Pierre Baudart en Stéphane Charlier), Allure Team (Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo en Pierre Piron, die de steun krijgen van Maxime Soulet), Allure Team 2 (Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron) en Acome Racing with LVR (Manu Nava, Alain Delrez en Martial Chouvel  Jr.) azen op revanche en zij steken hun ambities niet onder stoelen of banken.
 
Noteren we eveneens een heleboel outsiders. Op het ogenblik van het verschijnen van deze regels zijn een aantal teams nog niet helemaal samengesteld, maar AC Motorsport zullen zeker voorin te vinden zijn, met Arnaud Quédé of met het trio Sébastien Ryhon-François Godard-Rob Krueger. En met de steun van Fred Vervisch heeft het McDonald’s Racing team van Marc-Olivier Van Oppens, François Bouillon en Stefaan Tarvernier zijn laatste woord nog niet gezegd. En vergeten we zeker niet de Kronos Guest Car, met aan het stuur o.a. Jacques Laffite. Laffite reed hier naar een 8e plaats als beste resultaat tijdens de F1 wedstrijden in 1977 en in 1979, en hij zal beslist met plezier met de piste terug kennismaken aan het stuur van de VW Fun Cup # 26. Zijn ploegmaats worden Pierre-Yves Rosoux en de humorist Arnaud Tsamère.
 
Minder bekend, maar niet minder gepassionneerd verdienen andere teams ook onze aandacht : het vijftal « franco-belge » Lacroix-Horlait-Arnaudet-Fichelle-Petitpas (team e-Race), gevestigde waarden in het Franse kampioenschap, maar ook Christophe Nirvalet, die zal kunnen rekenen op zijn teamgenoot François Verbist om zijn nieuwe VW Fun Cup Evo3 in de kleuren van Socardenne with Acome vooruit te stuwen. In de clan gedirigeerd door Manu Nava noteren we verder, net zoals in Zolder, de aanwezigheid van Lionel Vandercam. Lionel is een groot « connoisseur » van de automobielsport, en in de VW Fun Cup heeft hij de ideale formule gevonden om, met een besturing aan zijn handicap aangepast, zijn passie te kunnen beleven. Het besturingssysteem werd ontworpen door WRT. Hij rijdt in het gezelschap van David Nevers op de auto van LVR Racing by Acome.
 
Kunnen de VW Fun Cup Evo 2 met de TDI motor op het einde van de Trophée de Bourgogne de zege opeisen ten nadele van de Evo’s 3, die beschikken over een  benzinemotor nieuwe generatie en een sequentiële « bak » ? De belangrijkste animatoren van deze categorie hopen natuurlijk van wél.
 
Gérald Delepine, Hakim Ouassini en Jean-Luc Vandormael (Leader Racing) werden voor hun briljante prestatie in Zolder niet beloond, maar toch blijven zij favorieten in de klasse Evo2, waarin men eveneens Allure team 4 (met « baas » Jean-François Olivier en Nicolas Jussy) en DRM Motorsport (winnaar van de categorie in Zolder) met twee wagens voor respektievelijk Philippe Denis-Kevin Embourg-Maxime Lieutenant en Bernard Delhaye-Edouard de Braekeleer-Matthieu De Robiano zal terugvinden. Opgelet eveneens voor de tweede ploeg van Leader Racing (Philippe Willems, Cédric Mathelin, Baudouin Feron et Xavier Gérard) en voor de Italianen van 8Ks Corse Team (Zorza-Cappelli-Sordini) ! In categorie Evo1 zullen Daan De Schepper, Maxime Debersaques en zijn vader Yves trachten om hun voertuig zo hoog mogelijk in het algemeen klassement te laten eindigen… in de wetenschap dat hun derde plaats in de eindstand in Zolder wellicht te hoog gegrepen is voor de meeting in Dijon !
 
Natuurlijk zullen de tweezitters in de Bourgogne in ontbreken. Met plezier zien we de retour van het TML Racing met hun Evo3, de kampioenen 2013 , die er op gebrand liggen om hun plaats op het podium terug te veroveren. Alain Jadot kan er dit week-end niet bijzijn, maar Baudoin en Florent de Liedekerke – vader en zoon – zullen vervoegd worden door Charles Bernard Héger. Tegenover de titelhouders staan het Team ComToYou van Baert-Bustin-Evrard- Nothomb-Robert-Henderick, die het niet onder de markt zullen hebben om hun zege in Zolder te herhalen. Ook nog op een Evo3, het team Trendy Foods van Francis Plunus en Eric Jardon, die zullen kunnen rekenen op de onvermoeibare, eeuwig aktieve Jean-Pierre Vandewauwer, kampioen van België rally en duizendpoot in de autorensport. Maar er is ook het CBRS / AC Motorsport met Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette, die hun plaats in de spotlights met de laatste evolutie van de VW Fun Cup willen opeisen. Bij de tweezitters Evo2 (motor TDI) noteren we de Fransen van DZ Racing (Pierre Tilly-Vincent Martin-Clément Rougeot) en de onvermijdelijke Carpass LRE by DRT van Vercammen-Lémeret-Coppieters-Al Azhari.
 
Al dit schone volkje verzamelt zich in Dijon vanaf vrijdag, voor een training van 90’ om 15u05. Na de plaatselijke gastronomie moeten dan twee races verorberd worden : één op zaterdag (150’ vanaf 11u05) en de andere op zondag (210’ vanaf 8u30). Met elke manche is er de helft van de punten ten verdienen in vergelijking met een “full” race.

Kronos Events press



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons