van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Na een eerste succes tijdens de Trofee van de Hoge Venen deed het Allure Team op het circuit van Dijon-Prenois opnieuw een goede zaak. Na een knappe 2de plaats in Race 1 op zaterdag, behaalden Cédric Bollen-Guillaume Mondron-Sébastien Kluyskens-Kevin Caprasse op zondag in Race 2 een prachtige zege, voor de ComToYou-auto’s van Denis Dupont-Sam Dejonghe-Mathieu Detry en Maxime Lieutenant-Dominique Bustin-Frédéric Vervisch. Pech daarentegen voor de mannen van Socardenne by Milo met Kevin Balthazar-Lorenzo Donniacuo-Christophe Nivarlet. Na een sterke overwinning in Race 1 kregen zij op zondag af te rekenen met het pechduiveltje
Race 1: Socardenne by Milo proeft opnieuw van de zege
 
Allure Team, winnaar van de eerste manche van het seizoen in Spa-Francorchamps, kwam met de #277 op pole positie terecht na afloop van het traditionele spel dat de startposities bepaalt. Guillaume Mondron kreeg op de eerste startrij het gezelschap van Frédéric Vervisch (#291 Comtoyou Racing), met net daarachter Michaël Leenders (#44 Jac Motors 1 by MTE) en Martin Leburton (#294 AC Motorsport 1). Het ritme zou dus zonder twijfel meteen erg hoog liggen!
 
Het wedstrijdbegin bevestigde die voorspelling: negen concurrenten streden zonder ophouden voor elke positie op het circuit waar de slipstream een grote rol speelt. Nog voor de eerste pitstops verloor de kopgroep de #285 8Ks Corse Team van Claudio Cappelli-Gilles Debrus, die het slachtoffer werd van elektrische problemen, en de #294 AC Motorsport 1 van Stéphane Perrin-Didier Van Dalen-Martin Leburton, die een ronde verloor door een lekke band.
 
In de loop van de wedstrijd werd de race een aantal keer geneutraliseerd, onder meer na een aanrijding tussen Vincent Janssens (#199 DRM 1 Proxi Danco) en de Pool Marcin Lipiecki (#917 DRM 4 Bocian). De twee wagens liep de nodige schade op, maar de rijders kwamen ongehavend uit het incident.
 
Terwijl het wedstrijdverloop vooraan wat duidelijker werd, voerde het trio Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen de forcing om een plaats in de top 5 te veroveren, een prestatie die bijna onmogelijk leek na een lekke band. Een doelstelling die bereikt werd en waardoor #294 AC Motorsport 1 de schade kon beperken in het kampioenschap.
 
Voor de zege was er uiteindelijk niet zoveel spanning. De #280 Socardenne by Milo van Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Christophe Nivarlet had halfweg een voorsprong opgebouwd en kon dat voordeel behouden tot… de rodevlagsituatie. Een hevige aanrijding tussen de #260 McDonald’s Racing en de #63 Leader Racing – en de daaropvolgende klap met de vangrail – verplichtte de wedstrijdleiding om de wedstrijd een tiental minuten vroeger dan voorzien definitief stop te zetten.
 
Achter het team van Socardenne, dat voor het eerst sinds de Sprint Race van Zolder in 2015 kon proeven van de overwinning, veroverde de #277 Allure Team van Cédric Bollen-Guillaume Mondron-Sébastien Kluyskens-Kevin Caprasse de tweede plaats, voor de twee wagens van Comtoyou Racing, de #287 van Denis Dupont-Sam Dejonghe-Mathieu Detry en de #291 van Maxime Lieutenant-Dominique Bustin-Frédéric Vervisch.
 
Race 2 : Allure Team sterk !
 
De uitslag van de eerste krachtmeeting deed dienst als startgrid voor de tweede race van 4 uur en het was dus Kevin Balthazar die op « pole position » stond. Achter het stuur van de #280 Socardenne by Milo gaven hij en Guillaume Mondron in de #277 Allure Team de concurrentie het nakijken. Het duo slaagde erin om uit te lopen, totdat de breuk van cardan Kevin ertoe noopte de #280 aan de kant te zetten. Hierdoor werd de race geneutraliseerd onder de procedure « Full Course Yellow », waarbij Guillaume Mondron even té snel op het gas ging, de #277 werd bestraft met een Drive Through en wegzakte naar een 11de plaats. Op dat ogenblik telde Guillaume Mondron 20 seconden achterstand op de nieuwe leiders en dat waren Michael Leenders (#44 Jac Motors 1 by MTE), Didier Van Dalen (#294 AC Motorsport 1), Gilles Smits (#17 Pharmarome), Sam Dejonghe (#287 Comtoyou Racing) en Claudio Cappelli (#285 8Ks Corse Team).
 
Cédric Bollen pakte daarop het stuur van de #277 Allure Team over en zette alles op alles. Hij slaagde er niet alleen in om de achterstand goed te maken, maar nam niet veel later prompt de leiding over van de hele bende en bouwde stelselmatig zijn voorsprong uit. In die mate dat niets of niemand de uittredende kampioenen nog van de zege kon weerhouden. Co’s Sébastien Kluyskens en Kevin Caprasse stelden daarop de eerste plaats veilig.
 
« Gisterenavond was ik ervan overtuigd dat we het rijgedrag van de auto nog konden verbeteren door de afstelling hier en daar bij te stellen, »  lachte Cédric. « Wij hebben nog laat gewerkt, maar onze auto gedroeg zich in race perfect en alle vier rijders verwezenlijkten prima arbeid. Deze tweede overwinning levert ons dikke punten op en we zijn goed geplaatst om de titeljacht nog eens over te doen ! »
 
Achter de winnaars vochten de ploegen van Comtoyou Racing tot op de eindmeet voor de podiumplaatsen. De #287 van Denis Dupont-Sam Dejonghe-Mathieu Detry pakte in extremis de 2de plaats, nipt voor de #291 van Maxime Lieutenant-Dominique Bustin-Frédéric Vervisch.
 
De top 5 van deze tweede race werd vervolledigd door de #294 AC Motorsport 1 van Martin Leburton-Stéphane Perrin-Didier Van Dalen en de familie Smits, met papa Jean-Jacques en zoon Gilles (#17 Pharmarome). Meteen kennen we de namen van formaties die wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen tijdens de komende afspraak van de VW Fun Cup op Circuit Zandvoort, het weekend van 27 en 28 mei.
 
Tweezitters : JMD by 4Race
 
We hadden hen niet meteen zo hoog verwacht, maar de feiten spreken ons tegen ! Jean-Michel Mahy en Olivier Baudet zorgden voor dé verrassing in de klasse van de tweezitters, door zowel op zaterdag als zondag de #355 van JMD by 4Race op de eerste plaats te brengen. « Wij waren wellicht niet de snelsten, maar wij waren regelmatig en, vooral, wij begingen geen enkele vergissing, » stelde Jean-Michel Mahy. « Niet één keer dienden wij straftijd of zo uit te zitten, wat niet het geval was bij onze voornaamste tegenstanders. Bravo dan ook aan Lyssia, de dochter van Olivier, die onze strategie perfect uitwerkte. Dit weekend gaan wij niet vlug vergeten! »
 
Zelfs al won de #355  de twee wedstrijden, domineren deden zij niet. Slechts zes seconden verschil was er ter aankomst met de #365 CARPASS LRE by DRT van Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Philippe Wintgens, terwijl de #360 de CBRS by AC van Michel Koning-Philippe Fisette-Alain Dupont aankeek op een kleine achterstand van twintig seconden.
 
Op zondag telde de bemanning van de JMD by 4Race ook maar zestien seconden verschil op de #311 Allure Team van Nicolas Vandierendonck-Pol Demeulenaere-Manu Van de Ryse-Marc Wimme. Omwille van twee passages via de pitlane voor een drive through – niet respecteren van procedure Full Course Yellow – diende de #365 CARPASS LRE by DRT vrede te nemen met een 3de plaats.
 
Volgende afspraak wordt gegeven tijdens de Benelux Open Races op het Nederlandse Circuit de Zandvoort. Wie doet beter aan de Noordzee? Antwoord op 27 en 28 mei !
 
Uitslagen :
 
Race 1: 1. Socardenne by Milo, 126 laps; 2. Allure Team; 3. ComToYou; 4. ComToYou Racing; 5. AC Motorsport 1; 6. Pharmarome; 7. Concept Expo by Leader Racing; 8. Acome Racing 1; 9. JAC Motors 1 by MTE; 10. DRM Motorsport; 11. 11. SP Racing; 12. Flying Chicken by Allure; 13. DZ Racing by Allure; 14. Acome Racing 2; 15. 8KS Corse Team 2; 16. DDS Racing; 17. DRM3 Panini; 18. JAC Motors 2 by MTE; 19. McDonald’s Racing; 20. Credeco by Leader Racing; 21. Pitstop Racing Events; 22. 149 by Milo; 23. JMD by 4 Race; 24. Carpass LRE by DRT; 25. CBRS by AC; 26. ComToYou Racing; 27. Allure Team; 28. Revival Racing Shop; 29. 8 KS Corse Team; 30. AC Motorsport 2; 31. DRM4 Bocian; 32. DRM 1 Proxi Danco4
 
Race 2: 1. Allure Team, 142 laps; 2. ComToYou; 3. ComToYou Racing; 4. AC Motorsport 1 ; 5. Pharmarome ; 6. SP Racing ; 7. 8KS Corse Team ; 8. Concept Expo by Leader Racing ; 9. Acome Racing 1 ; 10. 8KS Corse Team 2 ; 11. DRM Motorsport 2 ; 12. Flying Chicken by Allure Team; 13. AC Motorsport 2; 14. JAC Motors 2 by MTE; 15. DDS Racing; 16. Acome Racing 2; 17. Mc Donald’s Racing; 18. DRM 3 PANINI-PAINS BECK; 19. DZ Racing by Allure Team ; 20. Revival Race Shop ; 21. Pitstop Racing Events ; 22. 149 by Milo ; 23. DRM 4 BOCIAN ; 24. DRM 1 PROXI DANCO ; 25. JMD by 4Race ; 26. Allure Team ; 27. Carpass LRE by DRT ; 28. CBRS by AC ; 29. ComToYou Racing ; 30. Socardenne by Milo ; 31. JAC Motors 1 by MTE ; 32. Credeco by Leader Racing

Kronos Events
 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons