van der Horst

Trophée de Bourgogne: Voorbeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Een snel circuit met hoogteverschillen en een rijke geschiedenis. Dat staat de deelnemers van de European VW Fun Cup te wachten tijdens het laatste weekend van april. De Trophée de Bourgogne is traditioneel een gezellige en geapprecieerde verplaatsing voor rijders en teams.
  • De Swert Opticiens
Het Circuit de Dijon-Prenois, 3800 meter lang, vormde zesmaal het decor voor de sterren van de Formule 1. Vooral de editie van de Grote Prijs van Frankrijk van 1979 staat in het geheugen van de liefhebbers gegrift. Dat jaar won Jean-Pierre Jabouille voor het eerst met een turbomotor in de Formule 1 en vochten Gilles Villeneuve en René Arnoux vooral een van de mooiste duels uit de geschiedenis van de Formule 1 uit voor de tweede plek op het podium.

In die wetenschap wordt er komend weekend een intense strijd verwacht op het circuit in de Bourgogne, tijdens de twee wedstrijden van vier uur die op het menu staan. Cédric Bollen, Guillaume Mondron en Sébastien Kluyskens, de winnaars van de Trophée des Fagnes, krijgen ditmaal de versterking van Kevin Caprasse op de #277 Allure Team, aangezien Fred Bouvy aan het werk is in de Rally van de Wallonie.
 
De dubbele regerende kampioenen krijgen uiteraard de favorietenrol opgespeld, maar ze weten ook dat de concurrentie hen in het oog zal houden. Beginnen doen we met AC Motorsport. Stéphane Perrin, afkomstig uit Dijon, betwist een thuiswedstrijd en met de snelle Martin Leburton en Didier Van Dalen aan zijn zijde wil hij op zoek gaan naar een zege, waar hij al sinds de 12 Uur van Mettet 2014 op wacht.
 
De Italiaan Claudio Cappelli, eveneens op het ereschavot in Francorchamps, en zijn nieuwe Belgische kompaan Gilles Debrus, zullen zeker een rol spelen in het kampioenschap met de #285 8Ks Corse Team. Alleen de overwinning kan hun ambitie zijn in Dijon, maar dezelfde vaststelling geldt voor de #280 Socardenne by Milo van Christophe Nivarlet-Kevin Balthazar-Lorenzo Donniacuo of de twee auto’s van Comtoyou Racing, de #291 van Maxime Lieutenant-Dominique Bustin-Frédéric Vervisch en de #287 van Sam Dejonghe-Mathieu Detry-Denis Dupont. Dat belooft!
 
De lijst met kandidaten voor een top 5 is nog een stuk langer dan die met de favorieten. We denken vooral aan de regelmatige Marc Van Cutsem-Hakim Ouassini-David Doutrepont (#65 Conceptexpo by Leader Racing), vijfde in de Ardennen, Manu Nava-Pierre Piron-Stéphane Charlier-Benoit Philips (#278 Acome Racing 1), Sébastien Incardona-Pascal Raes (#417 SP Racing) of Arnaud Quédé en zijn Franse vrienden, Benoit Arnaudet, Sébastien Ryhon en Julien Vanoli (#281 AC Motorsport 2).
 
Tweezitters: CARPASS LRE by DRT in de schijnwerpers
 
De race bij de Tweezitters oogt eveneens bijzonder onvoorspelbaar… ook al start één team duidelijk als favoriet in de pronostieken. Na hun zege in Francorchamps met de #365 CARPASS LRE by DRT, worden Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, Philippe Reynens en Philippe Wintgens de referenties van de categorie, zeker gezien de eenmalige afwezigheid van de kampioenen van Trendy Foods Monster. De dreiging komt dus van de #360 CBRS by AC, die vorig seizoen een van de races won tijdens de Trophée de Bourgogne met het onafscheidelijke trio Michel Koning-Philippe Fisette-Alain Dupont. Opgepast ook voor de #341 Race4u van Maxime Musin-Jean-Pierre Vanderfeesten, de #355 JMD by 4Race van Olivier Baudet-Jean-Michel Mahy en de #311 Allure Team met Nicolas Vandierendonck als wegkapitein. Comtoyou Racing, dat met Christophe Hooreman-Angélique Detavernier-Michel Nothomb aan de knoppen vooral zoveel mogelijk passagiers mee aan boord wil nemen, is tot slot ook van de partij!
 
Na de kwalificatiesessie wordt de startgrid bepaald met een zoals steeds erg gezellig spel, gekoppeld aan een aperitief. Op zaterdag staat een eerste race van vier uur op het programma vanaf 13.00, terwijl de tweede manche op zondag wordt betwist om 12.10.

Kronos Events

 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons