van der Horst

Trophée des Fagnes: Voorbeschouwing van de organisatoren

BGDC - BMW M3
BGDC - BMW M3
Het is inmiddels een niet te missen afspraak geworden in het begin van het seizoen. Tijdens de Trophée des Fagnes, geprogrammeerd komende zondag 7 april in Spa-Francorchamps, zijn de afwezigen en de pechvogels uit Zolder weer van de partij… terwijl ook heel wat gelegenheidsdeelnemers komen proeven van het kampioenschap. Bovendien komt de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) opnieuw aan de start samen met de Franse Trophée Tourisme Endurance (TTE), waardoor de toeschouwers kunnen genieten van een indrukwekkend peloton op het Ardeense circuit, met op het menu 55 minuten kwalificatie en 240 minuten wedstrijd! Autosport op het scherp van de snee…
“Op minder dan een week van de wedstrijd tellen we een zestigtal inschrijvingen, enkel en alleen voor de BGDC”, verheugt Patrick Van Billoen zich in naam van de organisatie van het kampioenschap voorbehouden aan amateurs, gentlemen drivers en jonge wolven afkomstig uit de karting. “Op dit ogenblik kunnen we moeilijk inschatten hoeveel wagens zullen toegelaten worden aan de start, maar één ding is zeker, we krijgen een bomvolle startgrid! Dat is natuurlijk uitstekend nieuws, en het toont ook de verdienste van ons kampioenschap aan, een kampioenschap dat iedereen serieus aanpakt… zonder het plezier uit het oog te verliezen! Het beeld van de start zal ongetwijfeld de moeite waard zijn, en met onze vrienden van de TTE op hetzelfde moment in actie, mogen we ons aan heel wat incidenten verwachten…”

Deze keer tekenen de concurrenten uit de BMW ClubSport Trophy wel degelijk present, met ongeveer acht Serie 3 E46 en E90 op de deelnemerslijst. Voor hun eerste wedstrijd in de wedstrijd van dit nieuwe seizoen zullen de troepen van Jan Horemans erg gemotiveerd zijn. De verschillende kanshebbers op de zege zijn De Zan-Romain-Ledoux, Hermans-Convents, Van der Horst-Schrier-Van Meel-Van Deyzen, Donniacuo-Smets, Valentino-Bendib, De Neef-X en Bonnet-Matot, samen met een team waarvan de bemanning deze week wordt bekendgemaakt. Als we terugblikken op vorig seizoen, mogen we ons verwachten aan erg kleine verschillen aan de aankomst tussen de betere deelnemers aan de ClubSport Trophy, wat ons uiteraard erg ongeduldig maakt…

Deze BMW, die dicht bij het seriemodel staan, worden toegevoegd aan de Klasse E van de Divisie 1, net als de M3 E30 van Van de Water-Beyers, de Porsche 944 new look van Licops-Paque, de BMW 325i van De Vocht-Doms en Van Loo-Heyninck, maar ook de Duitse berlines van EMG Racing, met de onvermijdelijke Zadnikar-Neyens en Franssen-Franssen.

Wat betreft de 2-liters uit D1 (Klasse D), krijgen de eerste winnaars van het seizoen 2013, Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele, heel wat tegenstand, om te beginnen met Grégory Paisse en Tony Kevers (VW Golf II), vastberaden om revanche te nemen na de problemen met de geluidslimiet in Zolder. Divoy en Asnong (Clio III) vangen het seizoen aan in Spa, net als enerzijds Paul Lejeune en Charles Maquet (Clio III) en anderzijds Laurent Vanhoutte en Thijs Vermeersch (Honda S2000), terwijl Raphaël van der Straten, van wie de Renault Clio VDS Racing Adventures aan het werk is in Senegal, een roze ex-Penelope Racing Honda Civic zal besturen, een wagen die helemaal werd gereviseerd, en dat samen met een nog te bepalen teamgenoot. Van dichtbij te volgen dus, net als de Japanner van Surinx Racing, ditmaal met Erik Bruynoghe en Hakim Ouassini aan de knoppen.

We houden ook Buffet-Buffet (Clio), de uitstekende Van Bael-Cornelis (Clio, tweede in Klasse D in Zolder), Servranckx-Piessens-Crabbe-Longin Jr (Clio), Van Kuyk-Leten (Clio), Jeukenne-Schmetz-Debroux (Clio), Vankeirschbilk-Ryheul (Clio), Van Damme (Clio) en Deger-De Borman-Geoffroy (Clio) in het oog, zonder de talrijke Mini Cooper S van Lacroix, Licops-Licops, Neutelers-Denis-Beeckman-Stassen, Bylemans-Knopker en Boeykens-Wastiels-Wastiels te vergeten. Meer exotisch is de Lotus Exige voor Pecoraro, Close en Furlotti, die hun valse start in Zolder zullen proberen vergeten, terwijl Geelen-Taks hun deelname met de BMW 320i bevestigd hebben en de familie Verbesselt werd aangekondigd op een Ford Fiesta.

Van Damme, Van Billoen en Deridder, laureaten van de Limburgse openingswedstrijd met hun nieuwe Honda Civic, zijn zonder twijfel een favoriet voor de zege in Klasse C, maar het gevaar komt van de versie CRX van Mascaux-Charlier, de VW Golf III van Van Den Abeele, Laloux en Jacques Morlet, enkele Suzuki Swift voor Lannaux-Peeters, Franken en Goffard-Pasture, en natuurlijk ook de Civic van Thiroux, Van Warbeeck, Gillion en Stéphane Lémeret, die ongetwijfeld ook uit is op revanche.

Rest er ons nog de tenoren uit de Divisie 3, en ook daar valt er goed nieuws te rapen: de BMW M3 E36 die de wedstrijd in Zolder algemeen won (alle categorieën in acht genomen), zal er opnieuw bij zijn, nog steeds met Geert Verwimp en Kris Geudens aan het stuur. Koen De Wit hoopt het vermogen van zijn M3 E46 te kunnen aanspreken op het Ardeense tobogan, maar ook andere M3 van verschillende generaties zullen van zich laten horen, met Sluys-Petroons, Heck-Frère, Huybrechts-Dubois, Navez-Feraille, Spigeleer-Grysouille, Hoffeld-Linster-Linster-Seebach en Kluyskens-Vandekerckhove-De Landsheere. Tegen die Beierse muur zal de Ford Focus RS van Gilles en Alain Ronchail maar al te graag aantonen dat Spa zijn geliefkoosd terrein is.

In de rangen van de BGDC kijkt men alvast uit naar een Trophée des Fagnes van uitstekend niveau. Of zoals men wel eens zegt in dat geval: gegarandeerd spektakel !

BGDC press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 3 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée des Fagnes.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons