van der Horst

Trophée des Fagnes: Bert Longin wint samen met Koen en Kris Wauters

Wauters/Wauters/Longin - MExT Racing Team Porsche 991 Cup
Wauters/Wauters/Longin - MExT Racing Team Porsche 991 Cup
De tweede manche van het BRCC werd op het Circuit van Spa-Francorchamps gewonnen door Bert Longin samen met Koen en Kris Wauters. Het trio van de MExT Porsche 991 Cup haalde het van de SEAT TCR van Guillaume Mondron-Stéphane Lémeret en de Nederlandse BMW M3 GT4 van Gerard van der Horst-William van Deyzen en Belg Nico Verdonck. Voor Longin was het de tweede overwinning van het seizoen en hiermee komt de Vlaams-Brabander stevig aan de leiding in de BRCC-punten.
Longin/Wauters/Wauters
Longin/Wauters/Wauters
“We mogen deze overwinning volledig opdragen aan de jongens van het MExT Racing Team,” stelde Bert Longin na afloop. “Ik ben al uitgekomen voor heel wat topteams en ik kan dus zeer goed de vergelijking maken. Strategie, tanken, bandenkeuze, pilotenwissels: alles verliep zeer professioneel en  MExT toonde dat zij enorm zijn geëvolueerd. Dat heeft ons in Francorchamps geholpen om in de soms moeilijke omstandigheden – wisselend weer, het kiezen van de juiste banden – voluit te blijven gaan. Ja, mijn hoed af voor de hele crew van MExT!”

De rush van de Porsche 991 Cup van het MExT Racing Team naar de eindmeet werd vergemakkelijkt door het verstek van de Ferrari 458 van Frank en Hans Thiers, na een onfortuinlijke schuiver tijdens de ochtendlijke, zeer verraderlijke kwalificaties.

“Verrast in de regen,”  klonk het in het kamp van het DVB Racing. “De schade viel nog mee, maar het was onmogelijk om de auto opnieuw rijvaardig te maken.”

Zonder de Ferrari, gaf een ontketende Nico Verdonck na de start – met lichte sneeuwval als extraatje – achter het stuur van de BMW M3 GT4 van het Van der Horst Motorsport de hele meute het nakijken. De Brusselaar hield de Porsche van Longin-Wauters-Wauters, de SEAT van “pole”-mannen Mondron-Lémeret en de snelste auto’s van de Franse TTE achter zich. Na de eerste wissels en pitstops, pakte de Porsche het commando over en niet veel later schoof ook de SEAT op naar de tweede plaats. Met nog een goed kwartier te gaan, besloot de koersdirectie de race met rood af te vlaggen, wegens een in de Raidillon gevaarlijk ogend losgekomen stuk van een snelheidsremmer!

Mondron/Lémeret - SEAT Léon TCR
Mondron/Lémeret - SEAT Léon TCR
In de goed bezette BRCC Trophy domineerde opnieuw Guillaume Mondron, deze keer met Stéphane Lémeret als co in de SEAT TCR van het Allure Team, voor de BMW van het Van der Horst Motorsport.
“Eerste keer in een TCR-auto en nu al voor herhaling vatbaar,” maakte de journalist-piloot de balans op. “Breng twintig zulke autootjes op de piste en we gaan ons werkelijk goed amuseren!”


Luxemburger Alain Berg was in de mooie BMW M1 virtueel 3de, maar gezien hij als “guest” aantrad, pakte de Spaanse SEAT Totcar van Belloc Diaz-Lopez Anoz de derde plaats op het podium. De Toyota GT 86 van het GT One Motorsport van Simoné-Donniacuo haalde de eindmeet niet.

De volgende afspraak van het BRCC vindt plaats in het kader van het Zolderse New Race Festival op 9 en 10 mei. Tijdens de race van 125’ vervoegt het BRCC de troepen van de Belcar Trophy die dan toe zijn aan hun eerste krachtmeeting. Verduidelijken dat het, op uitzondering van de Sportcars, gaat om dezelfde auto’s en alle deelnemende auto’s punten kunnen scoren in zowel het Belgisch BRCC-kampioenschap als de Belcar Trophy.

Klassement: 1. Wauters-Wauters-Longin, Porsche 991 Cup, 73 ronden; 2. Mondron-Lémeret, SEAT Léon TCR, 69 ronden; 3. Van der Horst-Van Deyzen-Verdonck, BMW M3 GT4, 66 ronden; 4. Berg (BMW M1) 63 ronden ( *) ; 5. Belloc-Lopez Anos, SEAT Leon, 62 ronden; etc.
(*) Guest

Kampioenschap: 1. Bert Longin 50; 2. Guillaume Mondron 40; 3. Gerard van der Horst, William van Deyzen, 29; 4. Koen Wauters, Kris Wauters, Xavier Stevens 25; ; 4. Stéphane Lémeret, Fred Bouvy 20; 5. Frank Thiers, Hans Thiers, Jeffrey Van Hooydonk, Nico Verdonck 16; 6. Jorge Belloc Diaz, Luis Lopes Anoz 13; etc.
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op zaterdag 4 april 2015.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons