Trophée des Fagnes: 90 VW Fun Cup aan de start
De #277, vorig met voorsprong de beste, verandert dan wel van naam (voortaan hebben we het over de Netcom by Allure Team), maar niet van ambitie, noch van rijders. Het gebruikelijke trio Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron (dat tijdens enkele wedstrijden het gezelschap krijgt van Edouard Mondron...) staat opnieuw voor een volledig seizoen en is de grote favoriet om zichzelf op te volgen. Enkele bekende teams zouden hen die opdracht lastig kunnen maken: de formatie Socardenne (#280), vice-kampioen in 2015, doet het opnieuw met Christophe Nivarlet, Renaud Martin en de jonge en heel snelle Kevin Balthazar. Ook Acome Racing (#278) is opnieuw van de partij, en doet een beroep op de onschatbare ervaring van Manu Nava, Stéphane Charlier en Alain Delrez.
Laten we ook de Italianen van 8Ks Corse Team (#285) niet vergeten, vorig jaar vierde in het kampioenschap! Claudio Cappelli blesseerde zich bij het skiën en zal bij de eerste race niet van de partij zijn, maar hij wordt aan de zijde van Federico Sordini en Gabriele Torelli vervangen door een zekere... Martin Ragginger! De Oostenrijker, in 2010 winnaar van de 24 Uur van Francorchamps (op een Porsche die hij onder andere deelde met Romain Dumas), maakt zijn comeback in de VW Fun Cup, na in 2014 al te hebben deelgenomen aan de 25 Uur. Ook AC Motorsport mag vooraan worden verwacht, en kan in zijn topauto (de #294 AC Motorsport 1) rekenen op de snelle Stéphane Perrin, Alix Fraiture en Martin Leburton, maar ook op de #281 (AC Motorsport 2) waar jongeren Romain De Leval en Simon Mirguet (twee voormalige Belgische kartkampioenen) de ervaren Sébastien Ryhon et Bruno Magal zullen vervoegen. Dat belooft! Tenslotte zullen Laurent Jaspers en Stephan de Frahan de nieuwe #44 van Jac Motors 1 delen, zij zouden ook nog maar eens kunnen verrassen.
Maar een grote kanshebber is een nieuw team: Milo Racing. Het team uit het Groothertogdom Luxemburg stelt zich niet tevreden met het onder handen nemen van de #280 van Socardenne. Milo Racing zet ook de #289 van Concept Expo by Milo in, met achter het stuur Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo en Marc Van Cutsem. Een stevig trio! Ook opletten voor de #149 Color Code by Milo die aan drie talentvolle rallyrijders wordt toevertrouwd: Cédric Cherain (in 2014 vice-kampioen van België), Cédric De Cecco en Anthony Martin. Tenslotte zet Milo in de Trofee van de Hoge Venen ook nog de beroemde #19 in voor Pierre-Yves Rosoux, rallyrijder Xavier Baugnet en Giovanni Scamardi. Een wagen die allicht niet onopgemerkt zal blijven!
Heel wat outsiders!
Zoals u merkt is de lijst favorieten bijzonder lang. En zonder twijfel ook onvolledig! Door zich als outsider op te werpen, zijn er immers heel wat teams die zich in de voorste gelederen willen mengen. Dan denken we bijvoorbeeld aan Jac Motors 2 (Benoit Galand en Sébastien Morel op de #72), McDonald’s Racing (François Bouillon en Xavier Gérard doen een beroep op de snelle Benoît Visnosvsky, die op de #260 zijn comeback maakt), aan de kampioenen van 2013 op de Delahaye Racing Retrodor (de Fransen Alexandre Viron, Laurent Richard en Amaury Richard vormen op de #264 team met Gautier Engisch), aan Allure Team Circus (met Nicolas Léonard, Jean-François Olivier en de onvermijdelijke Eric Gressens achter het stuur van de #268) of ook aan het team van Curbstone by ComToYou (met teambaas Jean-Michel Baert, Pascal Henderick, de charmante Angélique Detavernier en de jonge en snelle Mathieu Detry in de #287). Op de #290 van Curbstone by ComToYou vormen Frédéric Vervisch en Frédérique Jonckheere een stevige versterking voor Patrick Van Glabeke terwijl het team Bustin by DN’S van Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens zijn uitstekend debuut tijdens de 10 uur van Mettet, eind 2015, wil bevestigen.
Tijdens de Trofee van de Hoge Venen moet er ook rekening worden gehouden met de strijd om de zege in het Franse kampioenschap. Daar denken we vooral aan PVI / M3M (vorig jaar winnaar van de 25 uur, nu opnieuw aan de start met zijn Belgisch kwartet Van Impe-Bentchikou-Dupassage-Leenders) of aan SPI (met Alain Ferté als kapitein van het team dat verder bestaat uit Georges Journet en de jonge kartman Julien Andlauer), dat voorlopig twee opeenvolgende zilveren medailles in de 25 Uur op zak heeft. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die de Belgische tenoren het vuur aan de schenen kunnen leggen! Noteren we wel dat de wagens die deelnemen aan het Franse kampioenschap geen punten kunnen scoren voor de Belgische titelstrijd... tenzij de teams daar expliciet om vragen en zich daarmee ook bereid verklaren bij andere wedstrijden van de European VW Fun Cup aan de start te verschijnen.
Naast de strijd om de zege zullen er ook in het peloton enkele mooie verhalen kunnen geschreven worden, met onder andere de comeback van Jacques Morlet (op de #20 JeuKiPlay by DN’S), de aanwezigheid van een trio Russen (Aronov-Bogoiavlenskii-Fridman) op de #183 van Bears 4 Racing by AC, de terugkeer van het door Jean-Luc Dubois opnieuw gelanceerde M3M (de #172 van Pascal Raes en Sébastien Incardona), de aanwezigheid van het enthousiaste Flying Chicken by Allure Team (manusje-van-alles Julien Collette, Guillaume Swaelens, Frédéric Taminiaux en Simon Tourneur op de #274) of het mooie familieverhaal van de d’Ansembourg, met papa Christophe – welgekend in de historic-racerij – die team vormt met zonen Werner en Antoine op de … #917, als referentie naar de Porsche met dezelfde naam!
Wie countert Trendy Foods bij de Tweezitters?
De VW Fun Cup zou niet zijn wat ze is zonder de categorie van de Tweezitters. Er zullen een vijftiental bolides aan de start staan, een mooi bewijs dat ook deze race-in-de-race interesse blijft kweken.
Titelhouder Trendy Foods Monster is opnieuw favoriet, met Francis Plunus en Eric Jardon op de… #342 (het wordt wennen). Maar de #365 CARPASS LRE by DRT wil maar wat graag zijn titel heroveren en doet daarvoor een beroep op vaste mannen als daar zijn Alain Vercammen, Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters en Philippe Reynens. Ook CBRS / AC Motorsport wil met Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette de in 2015 geboekte progressie bevestigen. Tegenover dit trio, dat bij de finale van vorig jaar de drie podiumtrapjes bezette, moeten enkele outsiders in de gaten worden gehouden, waaronder Sotraplant TRS Racing (Cloé Broers, Xavier Broers en Manuel Martin) en Debersaques Racing Team (Yves Debersaques, Maxime Debersaques en Charly Demunter), twee teams die tot vorig jaar met eenzitters onderweg waren. Ook opletten voor DDS Racing 2 (met Bram Mouton en Ward Sluys aan het stuur), voor Jac Motors by MTE (Nicolas Vandierendonck, Kevin Kenis en Manu Van de Ryse) en het team van Leader Racing 2 (Edouard De Braekeleer, Jérôme François en Thierry Gathon).
Als u weet dat de vrije trainingen op vrijdag op het programma staan, de kwalificaties op zaterdag (150 minuten, vanaf 13u50) en de race van acht uur zondagochtend om 10 uur begint, dan weet u dat de flessen ontkurkt zijn en de glazen op tafel staan. En gezien de oogst overweldigend is, valt er niet over te twijfelen: dit wordt een uitstekende jaargang!
Kronos Events
Tweet