Trophée des Fagnes: BMW Clubsport Trophy: Nabeschouwing van de organisatoren
Promotor Jan Horemans geeft verder tekst en uitleg: “Het reglement is bewust zo opgesteld dat de wagens vrij dicht bij seriemodellen blijven, uiteraard met het oog op een kostenbeperking, Dit gebeurt eveneens door gebruik te maken van Yokohama semi-slick banden, maar zo houden we de drempel als instapklasse ook laag. Iedereen kan bij ons terecht, van rijders die nog geen ervaring hebben, over jonge kerels uit de karting, tot de meer ervaren amateur die echter niet over enorme budgetten beschikt. Opgepast, onze wagens zijn echte racewagens, getuige de snelste rondetijden van afgelopen weekend in Spa, die toch onder de 3 minuten lagen. We zijn zo sneller dan bijvoorbeeld de Fun Cup. Wat voor mij bijzonder belangrijk is binnen onze competitie, is de filosofie van gelijke kansen. We hebben een systeem op poten gezet op basis van verhouding gewicht/PK, waardoor geen enkele wagen bevoordeeld of benadeeld is. Daardoor kom je heel dicht bij de aanpak van een merkencup, de autosportformule waar de snelste rijder in principe ook vooraan rijdt. De conformiteit van de wagens wordt gecontroleerd door onafhankelijke Dekra-inspecteurs. Last but not least houden we het reglement minstens drie jaar stabiel, uiteraard ook in het voordeel van de deelnemers.”
Dat de BMW Clubsport Trophy een uitgelezen terrein voor alle rijders is, bewees de bijzonder ervaren Guino Kenis afgelopen weekend, die lovend was over zijn eerste ervaring in de competitie: “Het is zeer lang geleden dat ik me nog zo op een circuit heb geamuseerd”, vertelde Kenis achteraf. “Er waren overal wagens, en gezien onze BMW bijna een seriewagen is, moest je altijd anticiperen. Heel amusant!”
Wie wil deelnemen aan de BMW Clubsport Trophy, kan dat doen volgens drie formules. “Je kan een wagen kopen bij ons, zelf een BMW 3 Reeks E36, E46 of E90/E92 aanschaffen en de voorhanden zijnde en verplichte BMW Clubsport kit monteren of voor de formule ‘arrive & drive’ opteren. Iedereen kan daarin zelf zijn weg zoeken en afhankelijk van tijd en middelen zijn formule kiezen. Ook hier weer, niemand heeft voordeel of nadeel tegenover de andere deelnemers. We hebben nu overigens al 12 wagens kits verkocht, wat maakt dat het potentieel van onze BMW Clubsport Trophy stilaan mooie vormen aanneemt.”
Afgelopen weekend was dus de eerste afspraak voor de deelnemers en de conclusies na het weekend waren lovend. “We hadden maar liefst 7 nieuwe rijders en dat vind ik misschien wel één van de meest belangrijke elementen van het openingsweekend”, gaat Jan Horemans verder. “Verder was de strijd heel open, geheel volgens onze filosofie en konden meerdere wagens vooraan plaats nemen. Ook de betrouwbaarheid van de wagens was goed, dus we hebben alle redenen om gelukkig te zijn.”
Het seizoen gaat nu verder in Dijon, op 10 en 11 mei, een omloop waar de durvers zeker tot hun recht gaan komen. “We hopen op een mooi veld en uiteraard leuke races. We hebben overigens nog een primeur voor later in het seizoen: we hebben onze eerste inschrijving voor de 24 Hours of Zolder binnen, een wedstrijd buiten kampioenschap, maar mits voldoende deelnemers komt er wel een klasse voor ons en uiteraard een podium.”
Meer info over de BMW Clubsport Trophy? Via de website www.bmwclubsporttrophy.be , de facebookpagina www.facebook.com/BMWClubsportTrophy of via mail info@bmwclubsporttrophy.be en op het nummer 0479/81 73 53
BMW Clubsport Trophy Press
Tweet