van der Horst

Trophée du Val de Vienne: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) heeft de zomervakantie afgelopen weekend afgesloten, vrij ver van de Belgische grens, in de buurt van Poitiers, op het Franse circuit van Val de Vienne. En niet eenmaal, maar tweemaal! Op het programma van de verplaatsing naar Poitou-Charentes stonden immers twee erg uiteenlopende manches, een op zaterdagavond (90’) en een tweede bij het ochtendgloren op zondag (120’). De titelkandidaten uit beide Divisions konden zich dus helemaal uitleven voor de finale in Spa-Francorchamps.
Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) was de winnaar op zaterdagavond in Division 2, met meer dan een minuut voorsprong op Johan Huygens en Kris Cools (BMW M3 E46 #17), maar op zondagochtend werd situatie omgedraaid. De Wit werd het slachtoffer van een technisch probleem en moest opgeven, waardoor de rode loper werd uitgerold voor het duo van de #17, dat uiteraard ook een goede zaak doet in het kampioenschap. Een zege die Johan Huygens opdroeg aan Pieter Verlinde, zijn vaste teamgenoot tijdens het seizoen 2016, die aan de kant gehouden wordt door een wegongeval. 

De technische zorgen van Koen De Wit waren ook goed nieuws voor de outsiders, die in Le Vigeant het podium konden vervolledigen in Division 2. Het laatste woord was voor de Seat Leon Supercopa #35 van Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten, die de zilveren medaille in ontvangst nam na afloop van de twee manches, voor de dappere BMW Z3 M Coupé #888 van het trio Delandsheere-Kluyskens-Vandekerckhove. Minder meeval was er voor de BMW Compact M3 #444 van Denis Smets en Mandred Verbeke, die verraden werden door hun mechaniek, maar ook voor de BMW M3 E46 #157 van de familie Dierckx.

In Division 1 was het scenario identiek, met de verwachte dominantie van de Peugeot RCZ Cup, en een zege van Benoît Semoulin (#1) op zaterdag… vooraleer de Franse bolide van Semspeed op zondag getroffen werd door een probleem met de ontsteking, waardoor enkel de tweede plek mogelijk was, achter de zusterwagen van de jonge Anthony Lambert en Pierre Dupont (#3). Toen beide uitslagen waren opgeteld, behielden die laatsten het voordeel, en Dupont greep bijgevolg zijn eerste zege in de BGDC! Benoît Semoulin kon met de punten van de tweede plaats meer dan de meubelen redden. Veel minder geluk was er echter voor Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot (Peugeot RCZ Cup #188), die tweemaal het einde niet zagen.

In de Klasse B van de Division 1 verloren kampioenschapsleiders Guy Katsers en Philippe Ménage (Vauxhall Astra Coupé #777) al op zaterdag terrein door een kapotte aandrijfas! Wat volgde, was een fantastische inhaalrace, want door hun categorie te winnen op zondag, scoorden ze de punten van de tweede plek in het klassement van de ‘tweeliters’. Enkel de Renault Clio Cup 3 #503 van François Jeukenne en Gaël Frère bleek uiteindelijk te sterk, ondanks een straf voor overdreven snelheid in de pitlane. Dankzij dat resultaat beperken Katsers en Ménage bovendien de schade voor aanvang van de finale in de Belgische Ardennen.

Het algemene podium in de Klasse B werd aangevuld door de Renault Clio Cup #81 van Nicolas Delencre en Jordan Leroy, die de maat namen van merkgenoten Philippe Braekevelt en Daniel Braun (#62), de Nederlanders Mick en Yardi Hoogwerf (#85), maar ook van Christophe Ryheul en Rudi Vankeirsbilk (#80). De Honda Civic #6 van Patrick Van Billoen en Navric De Laet sloot het weekend af aan de poort van de top 6, net voor de Clio Cup 3 #110 van Olivier Debroux en Eric Dewaelheyns, en de #10 van Michaël Divoy en Patrick Asnong, teruggeslagen door een breuk van de aandrijfas. Het klassement werd vervolledigd door de #510 van Jérôme Vernaillen en Laurent Tricoche.

Na afloop van deze voorlaatste manche op Franse bodem, stomen de deelnemers aan de BGDC hun bolide nu al klaar voor de finale van de competitie 2016, geprogrammeerd op zondag 16 oktober waar alles begon in de lente, het prachtige circuit van Spa-Francorchamps, over een afstand van 180 minuten. Een traditioneel erg populaire afspraak, die zonder twijfel een drukke startgrid zal aanbieden…

BGDC Press



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons