van der Horst

Trophée du Val de Vienne: Voorbeschouwing van de organisatoren

De deelnemers aan de Belgian Gentlemen Driver’s Clubhebben hun batterijen kunnen opladen tijdens de zomervakantie, en voor de harde kern van de discipline start de laatste rechte lijn komend weekend op het Circuit du Val de Vienne, in Le Vigeant bij Potiers. De voorlaatste confrontatie van het seizoen 2016 is een dubbele wedstrijd, met een eerste manche van 90 minuten op zaterdagavond en een tweede van 120 minuten met verse moed op zondag.
Zoals we terecht konden verwachten, hebben de kilometers tussen België en de regio van Poitou-Charentes, maar ook de evolutie in de tussenstanden van enkele categorieën van de BGDC ervoor gezorgd dat sommige teams de verplaatsing niet zullen maken. Maar geen zorgen, de titanen van de competitie voor amateurrijders en gentlemendrivers zullen wel degelijk van de partij zijn in Le Vigeant, en de dubbele confrontatie belooft dan ook vele geheimen prijs te geven met het oog op de verschillende titels.

In Division 1 worden Guy Katsers en Philippe Ménage (Vauxhall Astra Coupé #777) enerzijds en Benoît Semoulin (Peugeot RCZ Cup #1) slechts gescheiden door tien luttele punten. Op de voorlopige derde podiumplaats krijgt de jonge Anthony Lambert (Peugeot RCZ Cup #3) op Franse bodem Pierre Dupont als teamgenoot, terwijl Jérôme Heinen enGaëtanHayot (Peugeot RCZ Cup #188) alles in het werk zullen stellen om de aansluiting te vinden met de leiders en zich te onderscheiden in de Klasse A16T, die van de RCZ Cup.

Aan de poort van de top 3 in de tussenstand van de D1 zijn François Jeukenne en Gaël Frère vastbesloten om een hoofdrol te spelen in Val de Vienne, maar in de Klasse B, die van de tweeliters, moet hun Renault Clio Cup #503 uitkijken voor de gelijkaardige bolides van Patrick Asnong en Michaël Divoy (#10), Philippe Braekevelt en Daniel Braun (#62), Christophe Ryheul en Rudi Vankeirsbilck (#80), Nicolas Delencre en Jordan Leroy (#81), de Nederlandse broers Mick en Yardi Hoogwerf (#85), Olivier Debroux en Eric Dewaelheyns (#110), maar ookJérôme Vernaillen en Laurent Tricoche (#510). U heeft het begrepen, de Clio Cup zullen iets minder dan de helft van de startgrid voor hun rekening nemen, wat dus garant staat voor tweemaal plezier en spektakel. De Klasse B ontvangt verder ook de traditionele Honda Civic #6 van Patrick Van Billoen enNavric De Laet, die onrust zal willen stoken in het Franse kamp.

Net als in Division 1 is het uitkijken naar een bikkelharde strijd in Division 2, waar de twee leiders eveneens gescheiden worden door amper tien punten. Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) en Johan Huygens (BMW M3 E46 #17) zullen bijgevolg voor de tweede keer dit seizoen de verplaatsing maken naar Frankrijk, na die van Dijon-Prenois. Huygens wordt overigens opnieuw bijgestaan door de uitstekende Kris Cools, een man met ervaring op rallywegen en op circuit.

Dat duel tussen de Beierse bolides wordt gearbitreerd door de Seat Leon Supercopa #35 van Greg Vanetelbosch en Olivier Kirten, die constant progressie boeken, maar ook door de andere BMW van Jasper en Pieter Dierckx (M3 E46 #157), Manfred Verbeke en Denis Smets (Compact M3 #444) of nog het beroemde trio De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove (Z3 M Coupé #888).

Zaterdag vindt om klokslag 17.30u de kwalificatiesessie plaats, voor een eerste manche van anderhalf uur in het donker, met een start die gegeven wordt om 19.35u. Zondag zijn de vroege vogels aan het feest, aangezien de tweede race, over 120 minuten ditmaal, wordt gestart om… 8 uur ’s morgens! Iedereen kan dus rustig terugkeren naar België en ’s avonds al voet aan wal zetten.

BGDC Press



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons